Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy wodorowe dla MZK Bielsko-Biała. Umowa z Solarisem podpisana

infobus
08.05.2025 15:06
0 Komentarzy

W czwartek, 8 maja 2025 roku, Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej zawarł umowę na dostawę czterech 12-metrowych autobusów wodorowych z firmą Solaris Bus & Coach.

Będą to pierwsze pojazdy tego typu we flocie bielskiego przewoźnika. Jak podkreślono, autobusy trafią do miasta za 14 miesięcy, a zakup jest elementem strategii przejścia na zeroemisyjny transport publiczny. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wodorowych autobusów ma zostać dostarczonych MZK w Bielsku-Białej w ramach podpisanej umowy?
  2. Jakie udogodnienia i wyposażenie znajdą się w nowych autobusach?
  3. Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie na zakup autobusów?

Bielskie wodorowce

Nowe autobusy zostaną zasilone ogniwami wodorowymi, które łącząc wodór z tlenem z powietrza, wytwarzają energię elektryczną – jedynym produktem ubocznym tego procesu jest para wodna. To sprawia, że pojazdy są zeroemisyjne, a ich eksploatacja pozwala na cichą, płynną jazdę, znaczny zasięg i szybkie tankowanie. Jak zapowiedział przewoźnik, dostawa zostanie zrealizowana w ciągu 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.

„Będą wykorzystywały technologię opartą na ogniwach wodorowych, które łączą wodór z tlenem z powietrza, generując energię elektryczną. Proces ten emituje jedynie parę wodną, co czyni autobusy zeroemisyjnymi. Pojazdy zapewnią cichą i płynną podróż, a także duży zasięg oraz krótki czas tankowania” – zakomunikowało MZK.

Pojazdy będą zbliżone standardem do autobusów kupionych przez MZK w ostatnich latach. Znajdą się w nich klimatyzacja, drzwi odskokowo-przesuwne, białe wyświetlacze z numerem linii i kierunkiem, ładowarki USB, a także urządzenia i systemy bezpieczeństwa.

„Nasza spółka staje naprzeciw wyzwaniom Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, dlatego rozwijamy nasz tabor w kierunku zeroemisyjności. Stawiamy przede wszystkim na miks taborowy autobusów elektrycznych, wodorowych i spalinowych. Dzięki takiej dywersyfikacji będziemy operacyjnie zabezpieczeni na ewentualne przerwy w łańcuchu dostaw paliw alternatywnych i inne zakłócenia” – mówi Hubert Maślanka, prezes MZK w Bielsku-Białej.

Unijne dofinansowanie

Całkowita wartość podpisanej umowy wynosi 15,1 mln zł, z czego znaczna część pochodzi z dofinansowania w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego. Projekt realizowany jest pod nazwą „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, a jego całkowita wartość to 30 258 000,00 zł, przy dofinansowaniu na poziomie 19 773 491,87 zł.

W przyszłości przewidziany jest zakup dodatkowych dwóch 18-metrowych przegubowych autobusów wodorowych, co stanowi kontynuację inwestycji taborowych spółki. W planach MZK do 2029 roku jest zakup 68 nowych pojazdów i wycofanie 49 najstarszych egzemplarzy.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej to największy lokalny przewoźnik, obsługujący ponad 130 pojazdów. Przejście na tabor zeroemisyjny to nie tylko odpowiedź na wymogi prawne, ale także część polityki środowiskowej i długofalowej strategii inwestycyjnej spółki.

Komentarze