Pierwsze autobusy Mercedes-Benz Citaro K dla Budapesztu. W tle dostawy 581 pojazdów
Budapeszteńskie BKK (Budapesti Közlekedési Központ) realizuje ogromny program odnowy taboru transportu publicznego, w tym także autobusów.
W ciągu najbliższych dwóch lat na ulice stolicy Węgier wyjedzie blisko 300 nowych autobusów, 40 trolejbusów i 51 nowoczesnych tramwajów, a do 2027 r. dodatkowo 70 elektrobusów i 120 trolejbusów. W tej grupie są także pierwsze autobusy typu Mercedes-Benz Citaro K
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów i tramwajów ma trafić do Budapesztu w ramach obecnego programu odnowy taboru?
- Jakie modele autobusów spalinowych i elektrycznych zamówiono dla stolicy Węgier?
- Na jakich liniach mają kursować pierwsze Mercedesy Citaro K?
Mercedes-Benz Citaro K
Najświeższy zakup to 65 autobusów Mercedes-Benz Citaro K, tzw. maxi-midi. Są one większe od klasycznych midibusów, ale krótsze niż standardowe autobusy solowe, dzięki czemu idealnie sprawdzą się na wąskich i stromych trasach w dzielnicach Budy. Pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Pierwsze trafią na linie 27, 39 i 65, a później także na inne, mniej obciążone trasy.
Od lata 2025 r. sukcesywnie dostarczane będą też nowoczesne autobusy z napędem Euro 6. Do miasta trafi 128 przegubowych Mercedes-Benz Citaro G oraz 22 solowe MAN Lion’s City. W pierwszej kolejności pojawią się na liniach ekspresowych 8E i 133E, łączących centrum z Nową Palotą oraz Budafokiem. W dalszym etapie obsłużą kolejne trasy na południu Pesztu – m.in. w Csepelu, Soroksárze i Pesterzsébecie.
Plus BYD i tramwaje
Do 2027 r. Budapeszt wprowadzi do eksploatacji również 70 w pełni elektrycznych autobusów marki BYD – w tym 50 solowych B12 i 20 przegubowych B19. Będą kursować m.in. w centralnych dzielnicach miasta, na Rákóczi út, a także na liniach 105 i 210. Wszystkie pojazdy otrzymają klimatyzację, systemy wspomagania kierowcy i bezemisyjny napęd zapewniający cichą i komfortową podróż.
Równolegle spółka BKK podpisała kontrakt na dostawę 160 nowych trolejbusów od konsorcjum Electrobus Europe (Ikarus) i Yutong. Pierwsza faza obejmuje 40 pojazdów, w tym 16 solowych i 24 przegubowe. Wszystkie trolejbusy będą wyposażone w baterie umożliwiające jazdę „poza siecią trakcyjną”, co zapewni im autonomię na odcinkach bez trakcji. Cena jednostkowa wynosi ok. 451 500 EUR za trolejbus solo i 649 500 EUR za wersję przegubową. Obecnie sieć trolejbusowa Budapesztu liczy 155 km, ale do 2030 roku planowane jest jej ponad dwukrotne wydłużenie.
Do końca 2026 r. Budapeszt wzbogaci się również o 51 nowych tramwajów CAF Urbos 3 – w tym 46 krótkich, 34-metrowych oraz 5 długich, 56-metrowych. To uzupełnienie dostaw z poprzednich lat, kiedy do stolicy dotarło już 73 pojazdów CAF. Dzięki nowym dostawom udział tramwajów niskopodłogowych w całej sieci wzrośnie z 30% do blisko 40%.
Nowe wagony będą kierowane m.in. na linie 2, 23, 24 i 62, a po dodatkowych modernizacjach infrastruktury także na 14 i 69. Starsze pojazdy CAF zostaną przeniesione na inne trasy, w tym 1, 3, 17, 19 i 61, zwiększając dostępność pojazdów w pełni dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami.
Podsumowując: Od 2022 r. w Budapeszcie pojawiło się już ponad 430 nowych pojazdów, z czego ponad 350 to autobusy. Obecny program pozwoli w najbliższych latach znacząco odmłodzić flotę, poprawić komfort pasażerów i zredukować emisję spalin w mieście.
Nowe Citaro K, Citaro G, Lion’s City, BYD eBus, trolejbusy oraz tramwaje CAF Urbos 3 tworzą spójny pakiet inwestycji, który ma kluczowe znaczenie dla transformacji transportu publicznego w stolicy Węgier.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze