Pierwsze autobusy Isuzu Novociti Life w Bielsku-Białej. MZK ma razem 50 autobusów w portfelu
W 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej kontynuuje intensywną modernizację floty autobusowej. Z nową marką – Anadolu Isuzu.
Do taboru miejskiego przewoźnika dołączyły właśnie cztery nowe autobusy Isuzu Novociti Life, które w najbliższym czasie rozpoczną regularną obsługę pasażerów. To kolejna inwestycja w komunikację miejską, wpisująca się w rekordowy rok zakupów, w którym MZK zakontraktował łącznie 50 pojazdów. O ostatnim MIDI wzmocnieniu – też w oparciu o nową markę – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na jakich liniach pojawią się nowe autobusy?
- Dlaczego MZK sięga po midibusy?
- Co wyróżnia Isuzu Novociti Life w codziennej eksploatacji?
ISUZU Novociti Life dla MZK Bielsko-Biała
Nowe midibusy, które zasiliły flotę MZK Bielsko-Biała, to Isuzu Novociti Life – pojazdy klasy I kategorii MIDI o długości niespełna 8 metrów. Tego typu autobus został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się po wąskich ulicach, osiedlach mieszkaniowych oraz trasach o mniejszym natężeniu ruchu, w tym liniach szkolnych. Każdy z pojazdów może przewieźć około 60 pasażerów i jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co ma kluczowe znaczenie dla dostępności transportu publicznego.
Jak podkreśla przewoźnik, nowe pojazdy podnoszą standard komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej nie tylko pod względem funkcjonalnym, ale także komfortu podróży. Na pokładzie znalazła się klimatyzacja, monitoring wizyjny, porty USB dla pasażerów oraz dodatkowe wyświetlacze wewnętrzne, prezentujące pełny przebieg trasy. To wyposażenie, które coraz częściej staje się rynkowym standardem w nowoczesnym transporcie publicznym.
Nowe Isuzu Novociti Life zostały zaplanowane przede wszystkim do obsługi linii szkolnych w dni powszednie. To właśnie na tych trasach liczy się zwrotność, elastyczność i szybka wymiana pasażerów. W weekendy autobusy będą natomiast kierowane do obsługi regularnych linii miejskich, wzmacniając ofertę przewozową dla mieszkańców i pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej poza dniami roboczymi. Midibusy kosztowały 5,24 mln zł.
Władze MZK Bielsko-Biała podkreślają, że zakup nowych autobusów to element długofalowej strategii poprawy jakości usług. Inwestycja ma bezpośrednio przełożyć się na bezpieczeństwo, niezawodność i komfort codziennych podróży, a także na pozytywny wizerunek transportu publicznego w mieście.
Rekordowy rok
Dostawa czterech autobusów ISUZU nie zamyka tegorocznych inwestycji taborowych. Jak zapowiada przewoźnik, w najbliższych tygodniach do Bielska-Białej trafią kolejne pojazdy spalinowe, które są już na końcowym etapie przygotowań do odbioru.
– „Pozwoli nam to zwiększyć liczbę nowych pojazdów w taborze do ośmiu jeszcze w tym roku i stanowi ważny krok w dalszej modernizacji floty” – mówi Hubert Maślanka, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o.
Łącznie w 2025 roku MZK zakontraktował 50 autobusów, z czego 23 to pojazdy zeroemisyjne. To największa transformacja taborowa w historii spółki. Tylko w ostatnich miesiącach podpisano umowy na dostawy:
- 12 szt. elektrobusów MAXI od Irizar e-mobility (wartość 37,8 mln zł brutto),
- 6 szt. autobusów wodorowych MAXI i MEGA od Solarisa w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych,
- 4 szt. przegubowych elektrobusów od Solarisa (18,2 mln zł brutto),
- 4 szt. pojazdów typu mild-hybrid Solarisa,
- 19 szt. pojazdów spalinowych od Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing – o łącznej wartości blisko 60 mln zł.
- 4 szt. Isuzu Novociti Life
- 1 szt. Karsan e-JEST
- plus wykup elektrobusów „Bolek i Lolek” z leasingu od Solarisa
Prezes MZK Hubert Maślanka poinformował, że w najbliższych tygodniach tabor zasilą jeszcze cztery nowe pojazdy. Będą to trzy autobusy 12-m oraz jeden 18-m „przegubowiec” – do Solarisa. Tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej liczy obecnie ponad 130 autobusów.
Naszym zdaniem
Zakup Isuzu Novociti Life dobrze wpisuje się w dotychczasową politykę taborową MZK Bielsko-Biała, która w ostatnich latach konsekwentnie odmładza flotę, dywersyfikuje dostawców i dopasowuje strukturę taborową do realnych potrzeb sieci. Midibusy uzupełniają większe pojazdy, pozwalając efektywniej obsługiwać linie szkolne i mniej obciążone trasy, bez rezygnacji z komfortu pasażerów. Rekordowa liczba zakontraktowanych pojazdów potwierdza, że miejski przewoźnik utrzymuje stabilny kierunek rozwoju komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej. A przypomnijmy, że system ten obchodzi właśnie 130 lat od momentu powstania.




Komentarze