Pierwsze autobusy elektryczne już na ulicach Jasła. Premierowa dostawa Karsan e-Atak od Kinetik
W maju 2025 r. na ulice Jasła wyjechało sześć pierwszych autobusów elektrycznych marki Karsan, które mają zrewolucjonizować lokalny transport publiczny.
To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce dostarczone przez firmę Kinetik w Polsce. Natomiast wcześniej w naszym kraju pojazdy tureckiego producenta dostarczała firma MMI – m.in. trzy egzemplarze e-Jest dla GAiT Gdańsk i pierwszy w naszym kraju model e-Atak dla Nałęczowa. Następnie dilerem Karsana została firma Kinetik – należąca do chorwackiej Grupy Wawa, która min zrealizowała kontrakt dla MZK Zielona Góra (3 + 3 w drodze). Największy sukces firmy to elektrobusy e-ATA dla Gdańska, ale jeszcze bez umowy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakiej marki są nowe autobusy elektryczne, które trafiły na ulice Jasła w maju 2025 roku?
- Ile miejsc siedzących oferuje autobus elektryczny Karsan e-Atak dostarczony do Jasła?
- Która firma dostarczyła do Jasła pięć nowych spalinowych autobusów BMC Neocity?
Z ZTP 3.0
Jasielskie zamówienie na autobusy elektryczne ogłoszono w ramach projektu „Zielony transport publiczny w Jaśle”, współfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska oraz Krajowy Plan Odbudowy w ramach prgramu „Zielony Transport Publiczny”. Finalna umowa o wartości 11,8 mln zł została podpisana w czerwcu 2024 roku z firmą Kinetik, autoryzowanym przedstawicielem Karsan Otomotiv w Polsce. Ze strony miasta podpisy złożyli burmistrz Adam Kostrząb i skarbnik Jacek Borkowski, a producenta reprezentowali Hande Nur Kirişoğlu i Piotr Bewziuk.
Nowe autobusy Karsan e-Atak (o długości 8 metrów) oferują:
- 21 miejsc siedzących + 28 stojących + miejsce na wózek inwalidzki,
- rampę, podłogę niskopodłogową i oznaczenia w języku Braille’a,
- klimatyzację, monitoring, Wi-Fi i USB dla pasażerów,
- tablice kierunkowe LED i biletomaty,
- tester trzeźwości zintegrowany z systemem startu pojazdu,
- technologię napędową od BMW, gwarantującą duży zasięg i niskie zużycie energii.
Co istotne, pojazdy dotarły do Jasła z dwumiesięcznym wyprzedzeniem i już są w eksploatacji. Kursują na liniach miejskich w granicach administracyjnych Jasła, obniżając średni wiek taboru o półtora roku.
Zakupowe tło
Nie tylko elektryczne autobusy trafią do Jasła. W maju 2025 roku Miejska Komunikacja Samochodowa w Jaśle rozstrzygnęła także przetarg na pięć spalinowych autobusów BMC Neocity, które dostarczy firma AUTOBAGI POLSKA Sp. z o.o. za 5 350 500 zł brutto. O tym kontrakcie pisaliśmy też wcześniej w TransInfo.
Zamówienie przewiduje pojazdy klasy MIDI (8,5 m), z niskim wejściem, klimatyzacją, monitoringiem i przestrzenią dla osób z ograniczoną mobilnością. Autobusy spełniają normy Euro 6. Pierwszy z nich ma dotrzeć do Jasła już w czerwcu 2025 roku, a ostatni – do 14 lutego 2026 r.
W przetargu udział wzięły dwie firmy – AUTOBAGI POLSKA i VBI Busimport PL, a różnica między zwycięską a przegraną ofertą wyniosła jedynie 0,5 pkt. Kluczowe okazały się niższa cena i wysoka ocena parametrów technicznych.
Nowe zakupy autobusów – zarówno elektrycznych, jak i spalinowych – są realizowane w ramach konkursu CUPT-KPO i projektu pn. „Nowa jakość transportu pozamiejskiego i czyste powietrze w gminach powiatu jasielskiego”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze