Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich. Poznaliśmy 6 ofert. Debiut AlfaBus

infobus
13.05.2025 18:40
0 Komentarzy

13 maja 2025 roku nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 15 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania dla spółki Koleje Małopolskie.

O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, analizując warunki techniczne oraz preferencje zamawiającego wynikające ze SWZ. Zakup finansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy, w ramach konkursu CUPT-KPO. To generalnie ważny krok dla Kolei Małopolskich i MLD – pokazujący, jak operatorzy kolejowi mogą skutecznie włączyć się w rozwój zeroemisyjnego, zintegrowanego transportu publicznego poza torami.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych chce kupić spółka Koleje Małopolskie?
  2. Która firma złożyła najtańszą ofertę w zadaniu na 10 autobusów klasy MAXI?
  3. Jakie są dwa główne kryteria oceny ofert w przetargu?
Pierwsze autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich. Poznaliśmy 6 ofert. Debiut Alfa Bus
Pierwsze autobusy elektryczne dla Kolei Małopolskich. Poznaliśmy 6 ofert. Debiut Alfa Bus

Trzy zadania

To pierwszy tak kompleksowy zakup taboru elektrycznego przez regionalnego przewoźnika kolejowego w Polsce, który planuje dzięki tym pojazdom rozwój Małopolskich Linii Dowozowych i połączeń komplementarnych dla ruchu kolejowego w regionie Małopolski. Przetarg prowadzony jest z podziałem na zadania, z których dwa obejmują dostawę autobusów, a trzecie – dostawę stacji ładowania typu plug-in, trafostacji oraz niezbędnego oprogramowania i systemu zarządzania ładowaniem.

Podsumowując – postępowanie ogłoszone przez Koleje Małopolskie obejmuje zakup 15 elektrobusów w trzech zadaniach:

  • Zadania numer 1: dostawa 4 autobusów klasy I kategorii MIDI,
  • Zadania numer 2: dostawa 11 autobusów klasy I kategorii MAXI
  • Zadania numer 3: obejmuje kompletną infrastrukturę ładowania.

Oferty złożyły łącznie cztery firmy. Dla zadań autobusowych najniższe oferty złożyły AlfaBus Europa (przetargowa premiera w Polsce), Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska, natomiast infrastrukturalną część zamówienia próbują pozyskać Arex, Arinea i Bibus Menos.

Sześć ofert

Oto poprawiona wersja fragmentu z uwzględnieniem zmiany liczby pojazdów z 5 na 4:

Dla zadania nr 1 – dostawa czterech autobusów klasy MIDI – Solaris zaproponował 12.177.000 PLN brutto (czyli 9.900.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model Urbino 9 LE electric na poziomie 2.475.000 PLN netto), a MAN12.546.000 PLN brutto (czyli 10.200.000 PLN netto, czyli jednostkowa cena MAN Lion’s City 10 E wynosi 2.550.000 PLN netto). Analizując: Solaris oferuje niższą cenę o prawie 370.000 PLN brutto i ma szansę zgarnąć maksymalną liczbę punktów w części „cena”. Dodatkowo przewidziane w kryteriach technicznych punkty za silnik centralny, baterię powyżej 500 kWh i oświetlenie ambientowe – to wszystko przemawia na korzyść Solarisa, który już wcześniej startował z konstrukcjami MIDI spełniającymi te wymagania.

Oto poprawiona wersja fragmentu z uwzględnioną zmianą liczby pojazdów z 10 na 11:

Z kolei w zadaniu nr 2 – na 11 autobusów klasy MAXISolaris zaoferował 37.613.400 PLN brutto (30.580.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za model Urbino 12 electric na poziomie 2.780.000 PLN netto. MAN zaproponował 35.719.200 PLN brutto (29.040.000 PLN netto), co oznacza cenę jednostkową netto dla modelu MAN Lion’s City 12 E na poziomie 2.640.000 PLN netto. Trzecia oferta – od AlfaBus Europa – została złożona tylko dla zadania 2 i opiewa na 29.000.666 PLN brutto, czyli 23.577.777 PLN netto, co przekłada się na jednostkową cenę około 2.143.434 PLN netto za jeden elektrobus. Propozycja od chińskiego producenta jest najtańsza, jednak należy zauważyć, że firma ta nie realizowała dotychczas dostaw na taką skalę w naszym regionie. W ostatnich miesiącach podobne przypadki kończyły się wycofaniem ofert lub problemami proceduralnymi, dlatego warto spokojnie poczekać na decyzję zamawiającego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że MAN przedstawił atrakcyjną cenowo ofertę, a przy zachowaniu odpowiednich punktów technicznych może zyskać przewagę nad Solarisem, którego propozycja jest droższa o 1.540.000 PLN netto – czyli ponad 5% więcej..

Zadanie nr 3 – infrastruktura ładowania, gdzie mamy oferty od:

  • BIBUS MENOS: 2.346.840 PLN brutto (1.908.000 PLN netto)
  • Arinea: 2.376.159,75 PLN brutto (1.931.837,20 PLN netto)
  • AREX: 2.805.507 PLN brutto (2.280.900 PLN netto)

W tym przypadku o wyborze zadecyduje najpewniej cena, bo zadanie dotyczy infrastruktury bez szczególnie wyśrubowanych wymogów technicznych. Wszystkie oferty mieszczą się znacznie poniżej budżetu, więc kwestia technicznego doświadczenia oraz zgodności z normami może przesądzić. BIBUS MENOS (której to firmy kompletnie nie znamy) i Arinea (kilka wygranych autobusowych przetargów na koncie) są bardzo blisko cenowo – różnica wynosi nieco ponad 23.000 PLN netto. Jeśli BIBUS zyska maksymalną liczbę punktów za cenę i spełni wymogi funkcjonalne z SWZ, zdobędzie przewagę. Z kolei AREX, mimo doświadczenia, przegrywa zdecydowanie ceną.

66 milionów na elektrobusy i ładowarki. Koleje Małopolskie analizują oferty
66 milionów na elektrobusy i ładowarki. Koleje Małopolskie analizują oferty
66 milionów na elektrobusy i ładowarki. Koleje Małopolskie analizują oferty

Małopolski budżet

Z kolei zamawiający – Koleje Małopolskie – zamierza przeznaczyć na realizację całego postępowania 66.297.000 PLN brutto, z czego:

  • 16.728.000 PLN na zadanie 1,
  • 46.002.000 PLN na zadanie 2
  • 3.567.000 PLN na zadanie 3.

To oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się bezpiecznie w budżetach zamawiającego. W każdej części występuje znaczna oszczędność – od kilku do nawet kilkunastu milionów złotych.

  • W zadaniu 1 Solaris i MAN oferują ceny o ok. 25–30% niższe od maksymalnego budżetu.
  • W zadaniu 2 AlfaBus jest o ponad 36% tańsza od budżetu.
  • W zadaniu 3 wszystkie oferty to bardzo bezpieczny margines – każda znacznie poniżej planu finansowego, co stwarza komfort dla zamawiającego.

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, który wybierze najkorzystniejszą ofertę w oparciu o poniższe kryteria oceny:

✅ cena – 60%
✅ warunki techniczne – 40%

66 milionów na elektrobusy i ładowarki. Koleje Małopolskie analizują oferty
66 milionów na elektrobusy i ładowarki. Koleje Małopolskie analizują oferty

Szczegóły techniczne

Zamawiane pojazdy mają być przystosowane do transportu regionalnego – zarówno pod względem parametrów technicznych, jak i komfortu pasażerów. W części MIDI pojazdy będą mieć długość od 9 do 10,5 m, a w części MAXI od 11,5 do 12,5 m. Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe (z dopuszczonym stopniem za drugimi drzwiami), z napędem elektrycznym opartym na silniku centralnym lub napędzie w piastach. Magazyn energii ma pozwolić na dzienny zasięg min. 250 km w każdych warunkach atmosferycznych i przez cały okres gwarancji (lub 700.000 km przebiegu).

Pasażerowie skorzystają z foteli o wysokim standardzie podmiejskim – wysokie, miękkie, z podłokietnikami i pasami bezpieczeństwa. Przewidziano też zintegrowany system informacji pasażerskiej (zewnętrzne i wewnętrzne tablice LCD), monitoring, klimatyzację, oświetlenie ambientowe i system ogrzewania z funkcją rekuperacji energii. Autobusy będą ładowane za pomocą złączy plug-in. Stanowisko kierowcy będzie półzamknięte i wyposażone m.in. w lodówkę oraz gniazda USB.

Dostawa pojazdów przewidziana jest do czerwca 2026 roku, a zakup finansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy, w ramach konkursu CUPT-KPO. To generalnie ważny krok dla Kolei Małopolskich i MLD – pokazujący, jak operatorzy kolejowi mogą skutecznie włączyć się w rozwój zeroemisyjnego, zintegrowanego transportu publicznego poza torami. Link do zamówienia: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225

Komentarze