Paryż ma 1000 autobusów elektrycznych. W tle gigantyczny program Bus2025
W lutym 2025 roku RATP, główny operator transportu w regionie paryskim, oficjalnie odebrał swój 1000. autobus elektryczny.
Ale to nie koniec francuski region Île-de-France zapowiedział kontynuację swoją transformację w kierunku ekologicznego transportu publicznego. Kolejnym krokiem ma być ambitny program Bus2025.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest główny cel programu Bus2025 w regionie Île-de-France?
- Ile autobusów elektrycznych i biogazowych planuje wprowadzić RATP do 2025 roku?
- Jakie środki finansowe przeznaczono na realizację programu Bus2025?
Punkt zwrotny w elektryfikacji
Dzięki współpracy Île-de-France Mobilités i RATP, w ostatnich latach znacząco przyspieszono proces wymiany taboru spalinowego na pojazdy nisko- i zeroemisyjne. Zajezdnia autobusowa Point du Jour w 16. dzielnicy Paryża właśnie zakończyło pełną konwersję na elektryczność, stając się ósmą zajezdnią obsługiwaną przez RATP, która przeszła na napęd zeroemisyjny.
Symbolicznym wydarzeniem było oddanie do użytku 1000. elektrycznego autobusu w sieci Île-de-France Mobilités. Pojazd marki Heuliez (z Grupy Iveco Bus) przez miesiąc będzie kursował na linii 52, między Parc de Saint-Cloud a Opéra – Rue Halévy, zwracając uwagę pasażerów specjalnym oznakowaniem i promocyjną ceną przejazdu.
Z Point du Jour codziennie wyjeżdża 19 linii autobusowych, przewożących rocznie 40 milionów pasażerów – teraz w pełni elektrycznym taborem. To dopiero początek – Île-de-France Mobilités stawia na przyszłość, w której każdy autobus będzie przyjazny dla środowiska.
Bus2025 – przyszłość paryskiego transportu publicznego
Projekt Bus2025 to kluczowy element strategii transformacji energetycznej w regionie Île-de-France. Celem programu jest eliminacja autobusów z silnikami diesla i ich zastąpienie flotą zeroemisyjną, składającą się z 1500 autobusów elektrycznych oraz 2200 autobusów na biogaz do 2025 roku. W dalszej perspektywie, do 2029 roku, planuje się, aby 100% autobusów w regionie było napędzanych czystą energią.
RATP każdego dnia przewozi w aglomeracji paryskiej ponad 11 milionów pasażerów, a realizacja tego programu wymaga ogromnych inwestycji w infrastrukturę. Łączna wartość programu Bus2025 to 5,7 miliarda euro, obejmująca m.in.:
- 1,5 miliarda euro na modernizację zajezdni autobusowych,
- 1,5 miliarda euro na zakup 3800 elektrycznych i biometanowych autobusów,
- 2,7 miliarda euro na renowację 7000 autobusów.
Unijne wsparcie finansowe
Île-de-France Mobilités i RATP realizują ten projekt z wykorzystaniem środków własnych oraz wsparcia zewnętrznego, w tym finansowania z Europejskiego Funduszu Łącząc Europę (CEF) oraz obligacji wyemitowanych przez Banque des Territoires.
Transformacja obejmie 10 000 autobusów i autokarów kursujących codziennie w Île-de-France, a kluczowe zmiany obejmują:
- 50% autobusowych zajezdni zostanie przekształconych na obsługę pojazdów elektrycznych,
- 50% infrastruktury przejdzie na zasilanie biometanem,
- do 2029 roku cała flota autobusowa będzie w pełni zdekarbonizowana.
Île-de-France Mobilités planuje, aby już w 2025 roku cały transport publiczny w gęsto zaludnionych obszarach miejskich był w pełni ekologiczny, a do 2029 roku zeroemisyjność objęła cały region.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze