Otwarcie ofert w przetargu MZK Bielsko-Biała na diesle. Będzie nowa marka we flocie?
29 listopada Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył oferty w przetargu na dostawę autobusów spalinowych klasy I kategorii MINI, MAXI i MEGA.
Przetarg nieograniczony został podzielony na trzy części, z których każda dotyczy pojazdów o różnej pojemności. O tym postępowaniu pisaliśmy już w InfoBusie. Jednocześnie w toku są jeszcze dwa inne przetargi na dostawę nowych pojazdów dla MZK. Na wodorowce oraz na elektrobusy.
spis treści:
- Ile autobusów i w jakich klasach zamierza kupić MZK Bielsko-Biała w tym przetargu?
- Jakie firmy złożyły oferty na poszczególne części przetargu?
- Czy oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego?
Co chciało MZK?
Zanim przejdziemy do ofert, przypomnijmy, co chciał otrzymać zamawiająca:
W części 1 przetargu (klasa MINI), MZK przyznawało premie za następujące rozwiązania:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – powyżej 4,0 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika powyżej 125 kW – 10 pkt,
- zawieszenie przednie – oś sztywna – 10 pkt,
- skrzynia biegów 6 biegowa – 10 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 5 kg – 10 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 23 i więcej – 10 pkt.
Z kolei w części 2 (MEGA) punktacja wyglądała następująco:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – powyżej 11,0 dm3 – 10 pkt, moc silnika minimum 240 kW – 8 pkt,
- zawieszenie przednie – niezależne – 7 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji –11,5 kg i poniżej – 8 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt,
- Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
- liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 14 i więcej – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.
I jeszcze ocena techniczna w części 3 (MAXI):
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt, przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60.000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika – od 7,5 do 8,5 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika minimum 220 kW – 8 pkt,
- zawieszenie przednie – niezależne – 7 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu), co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 5 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 6 kg – 8 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 7 pkt, Istnieje możliwość rekuperacji energii – 6 pkt,
- liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 12 i więcej – 7 pkt, demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania z podziałem poszycia na części poziome i pionowe, ułatwiające obsługę – 7 pkt.
Trzy oferty
Jak widać w częściach dotyczących autobusów MAXI i MEGA wysuwał się na prowadzenie jeden producent i był nim bezapelacyjnie Solaris. W autobusach solowych i przegubowych producent z Bolechowa mógł liczyć na pełną liczbę punktów w kryteriach technicznych. Konkurencja nie będzie w stanie nadrobić strat punktowych ceną i gwarancją. Natomiast w MINI trudno było wskazać na potencjalnego zwycięzcę. I te nasze przypuszczenia sprawdziły się 29 listopada, kiedy MZK otworzyło oferty. Od
- część 1 – cztery autobusy klasy I kategorii MINI o napędzie spalinowym – VBI Busimport.pl z ofertą na sumę 5.057.760,00 PLN brutto / 4,112,000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę bielskiego Isuzu NovoCiti Life na poziomie 1.028.000 PLN netto;
- część 2 – jeden autobus klasy I kategorii MEGA o napędzie spalinowym – Solaris Bus & Coach z ceną 2,693,,00,00 PLN brutto / 2.190.000,00 PLN netto za model Urbino 18;
- część 3 – trzy autobusów klasy I kategorii MAXI o napędzie spalinowym – Solaris Bus & Coach z ceną 6,217,650,00 PLN brutto / 5.055.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt bielskiego Urbino 12 na poziomie 1.685.000 PLN netto.
budżet zamawiającego
MZK na zakup ośmiu autobusów o napędzie spalinowym ma w sumie 13,13 mln zł, w tym:
- Na pierwszą część zamówienia kwota wynosi: 4 620 298,20 PLN
- Na drugą część zamówienia kwota wynosi 2 677 299,99 PLN
- Na trzecią część zamówienia kwota wynosi 5 838 399,99 PLN
Jak widać wszędzie mamy przekroczenia – najmniejsze w MEGA i MAXI, a największe w MINI, natomiast biorąc pod uwagę to co się dzieje na rynku pojazdów spalinowych – stawiamy na dołożenie i wybór wszystkich tych ofert. Jak będzie? Zobaczymy. Wybór ofert formalnie w każdej części będzie bazował na trzech kryteriach: ceny (60%), rozwiązań technicznych (30%), warunków gwarancji (10%). Wykonawcy, z którymi zawarte zostaną umowy, będą mieli pięć miesięcy na dostarczenie autobusów.
Dodajmy, że to drugi z trzech przetargów na autobusy, jakie prowadzi obecnie bielski MZK. Pod koniec października otwarto oferty od dostawców pojazdów napędzanych wodorem: czterech 12-metrowych oraz dwóch przegubowych. Dostawą czterech autobusów 12-m zainteresowane są firmy: Solaris Bus&Coach z ceną 15,1 mln zł oraz PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, który zaproponował 18 mln zł. Na tę część MZK przeznaczył 18,4 mln zł. W części przetargu dotyczącej dwóch przegubowców ofertę złożył jedynie Solaris Bus&Coach; opiewa ona na 10,8 mln zł. Przewoźnik zakładał, że wyda maksymalnie 11,8 mln zł. Dostawca, z którym zostanie podpisana umowa, będzie miał 14 miesięcy na wywiązanie się z niej. Wyboru jeszcze nie dokonano.
W trzecim przetargu – na zakup 16 elektryków, w tym 12 maxi i czterech przegubowców – termin otwarcia ofert został przesunięty na 4 grudnia. Na ich dostarczenie wybrana firma będzie miała 14 miesięcy.
W sumie bielski przewoźnik zamierza kupić 30 nowych autobusów zasilanych w różny sposób. Dyrektor ds. technicznych MZK Bartosz Kaźmierczak powiedział, że firma obecnie dysponuje 134 pojazdami; nowe częściowo zastąpią najbardziej wysłużone. Tabor zwiększy się o osiem sztuk.
MINI, MAXI I MEGA
Autobusy spalinowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Ich wysokość nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 330 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym, przystosowanym do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące w Polsce normy i przepisy. Silnik musi spełniać normy emisji spalin Euro 6. Jego moc ma wynosić minimum 205 kW (MAXI) i 230 kW (MEGA). Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią tablice informacyjne wewnętrzne (multimedialne wyświetlacze LCD). Kto wyprodukuje autobusy spalinowe dla MZK Bielsko-Biała? Analiza SWZ / fot. MZK Bielsko-Biała
Z kolei autobusy klasy MINI powinny cechować się długością od 7,5 do 8,0 m i wysokością max 3,25 m. Będą to konstrukcje bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. MZK dopuszcza stopnie poprzeczne za drzwiami środkowym. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie: 1 – 2 – 0 lub 2 – 2 – 0. Jednostką napędową będzie silnik o mocy – min. 125 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6. W pozostałym zakresie wyposażenie będzie podobne jak w zamawianych autobusach klasy MAXI i MEGA.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/982143
Komentarze