Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostatni autobus z fabryki Scania Production Słupsk. Cios dla branży  

infobus
02.01.2024 10:36
0 Komentarzy

Firma Scania Production Słupsk poinformowała, że w grudniu zmontowano ostatni autobus, który w styczniu zostanie przekazany klientowi

W mediach społecznościowych koncern podkreślił także, że ostatni rok był dobry dla zakładu. Niestety – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, koncern Scania zamknął produkcję kompletnych autobusów w Polsce, zostawiając tylko montaż podwozi typu K w wynajętej hali Kobylnicy. Dla branży autobusowej to ogromny cios (obok podobnej decyzji Volvo Buses Polska), który uderza nie tylko w sam rynek, ale przede wszystkim w licznych poddostawców, którzy współpracowali  z zakładem.

masowe zwolnienia

Zakład Scania Production Słupsk należy do szwedzkiego koncernu Scania, który z kolei znajduje się w rękach Volkswagena, w ramach Grupy Traton (razem z MAN, który także ma fabryką autobusów w Polsce). Zgodnie z zapowiedziami, słupski zakład ma zakończyć działalność do końca marca 2024 roku.

Pod koniec grudnia w mediach społecznościowych spółka przekazała, że właśnie zmontowano ostatni autobus, który w styczniu zostanie przekazany klientowi. To 10 413. autobus, który wyprodukowano w ciągu 30 lat działania Scanii w Słupsku. Liliana Łuczkiewicz, dyrektor personalny firmy, podkreśliła, że w 2023 zwolnienia wśród liczącej w sumie prawie 900 pracowników załogi były niewielkie – objęły w sumie kilkadziesiąt osób.

-„Kolejne duże zwolnienia będą miały miejsce w marcu lub kwietniu. Jak podkreślamy, pracodawca będzie starał się pójść na rękę pracownikom: jeśli będą mieli nowe oferty pracy, to w miarę możliwości będą mogli odejść wcześniej, ale to zależy od zakończenia naszych procedur produkcyjnych – powiedział Liliana Łuczkiewicz Radiu Gdańsk .

Odchodzących ze Scanii pracowników objęto programem finansowym, który miał złagodzić skutki utraty zatrudnienia. Oprócz standardowych odpraw koncern wypłaca dodatkowe świadczenia – tym wyższe, im dłuższy okres zatrudnienia miał pracownik.

W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania
W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania

Dobry rok

W mediach społecznościowych koncern podkreślił, że ostatni rok był dobry dla Scanii.

-„Wyniki produkcji i jakości w 2023 roku były najlepsze w historii spółki. W tym roku po raz pierwszy w historii koncernu w słupskiej fabryce powstał prototyp autobusu. Ma to ogromne znaczenie dla przyszłości Scania Production Słupsk, która zostaje przy produkcji podwozi, bo pozwoli to na rozwój nowego, elektrycznego podwozia, a jak wiadomo, elektromobilność jest obecnym światowym trendem – czytamy w poście na portalu Facebook.

Mimo to firma utrzymała decyzję z maja 2023 r. o wygaszeniu części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku, w firmie Scania Production Słupsk S.A., w I kwartale 2024 roku. Dodajmy, że teraz Scania wprowadzi na polski rynek nowy model biznesowy w zakresie sprzedaży autobusów, opierający się na oferowaniu pojazdów na podwoziach Scania. Pierwszy duży kontrakt w nowym stylu ma zostać zrealizowany  dla krakowskiego oddziału Mobilisu. Szczegóły niebawem.  

W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania
W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania

Zostają podwozia

Szwedzki koncern tłumaczył swoją decyzję o likwidacji zakładu przy Grunwaldzkiej negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów.

-„Przekłada się to na spadek liczb zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu” – podkreślano. Informowano przy tym, że tempo odbudowy rynku po pandemii COVID-19 „jest niewystarczające” – głosił koncernowy komunikat.

Fabryka w Słupsku powstała w 1992 roku, początkowo jako joint venture Scania-Kapena SA. Według stanu na koniec maja 2023 roku w słupskiej fabryce było zatrudnionych 847 pracowników.

Scania nie rezygnuje całkowicie z działalności w regionie. W Kobylnicy koło Słupska wciąż będzie działał produkcji podwozi typu K w Kobylnicy koło Słupska. Zatrudnia on około 300 osób.

W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania
W Słupsku zmontowano ostatni autobus. Koncern Scania wygasił produkcję tych pojazdów / fot. Scania

Komentarze