Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje… Analiza SWZ

infobus
11.09.2025 11:05
0 Komentarzy

Gmina Olsztyn szuka dostawcy 11 autobusów elektrycznych klasy I (z opcją plus 3) i ładowarek. Zamówienie podstawowe obejmuje sześć autobusów kategorii MAXI i pięć kategorii MEGA.

Zakupy są finansowane z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. O ogłoszeniu przetargu na te autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora sprawdzić szczegóły SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych (wraz z opcją) planuje zakupić Gmina Olsztyn i jakie klasy pojazdów wchodzą w skład zamówienia?
  2. Jakie rozwiązania techniczne w specyfikacji punktowane są najwyżej w ocenie ofert?
  3. Który producent elektrobusów jest wskazywany jako faworyt tego postępowania i dlaczego?
Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ
Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ

Ocena ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych i eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji i serwisu (20%).

Wśród kryteriów technicznych MPK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) lub ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub aluminium, całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 35 pkt,
  • zastosowanie technologii SiC w przetwornicy zasilania silnika trakcyjnego – 20 pkt,
  • podział szyby przedniej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą + osobna szyba tablicy kierunkowej – 20 pkt,
  • całe poszycie boczne pod linią okien na wysokości całego nadkola umożliwiające wymianę bez klejenia, spawania, zgrzewania – 15 pkt,
  • oś przednia – belka sztywna ze stabilizatorem toru jazdy – 10 pkt.
Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ
Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m (MEGA) oraz od 11,8 do 12,2 m (MAXI). Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Autobusy będą napędzane przez centralny silnik elektryczny, o mocy min. 160 kW (MAXI) i min. 240 kW (MEGA). Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km, bez doładowywania magazynów energii. Zabudowa urządzeń do magazynowania energii powinna umożliwiać łatwą ich wymianę w warunkach warsztatowych użytkownika. Autobusy powinny być konstrukcyjnie wyposażone i przystosowane do ładowania za pomocą złącza plug-in. Dodatkowym wymogiem jest wyposażenie autobusów w panele fotowoltaiczne, umieszczone na dachu pojazdów o możliwej najwyższej do zastosowania mocy, włączone w instalację elektryczną autobusu, służące do ograniczenia zużycia energii przez pojazd, wyposażone w przetwornicę napięcia.

W przestrzeni pasażerskiej przewidziano fotele ukształtowane ergonomicznie, wandaloodporne tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być bez gąbki (pianki) zmiękczającej pod tapicerką. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego z drzwiami o wysokości minimum 1800 mm (dostatecznie izolująca stanowisko kierowcy przed ewentualną agresją pasażerów i nie powodująca refleksów świetlnych i ograniczenia pola widzenia ze stanowiska kierowcy), zamykanymi na zamek magnetyczny lub porównywalny stabilizujący drzwi kabiny na całym obwodzie w sposób eliminujący wibracje (hałas) w stosunku do konstrukcji kabiny. Drzwi kabiny mają posiadać okienko do sprzedaży biletów i blat do przyjmowania monet.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice o przekątnej 22 cale (podsufitowe) oraz tablice boczne, o przekątnej minimum 38 cali.

Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ
Olsztyn stawia na rozwiązania w elektrobusach, które stosuje jeden producent. Analiza SWZ

Podsumowanie

Kryteria techniczne zostały skonstruowane tak, że w grę wchodzą autobusy jednego producenta. Punktowanie belki sztywnej, szyby przedniej dzielonej w pionie, czy też technologii SiC, to rozwiązania, które w swoich elektrobusach stosuje Solaris. W tej sytuacji spodziewamy jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 17 września.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://zamowienia.olsztyn.eu/#/offer/d7c20959-e87e-402b-a661-defd92608ae1

Komentarze