Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Okiem Eksperta o autobusowych dofinansowaniach z FNT

infobus
15.02.2019 10:00
0 Komentarzy

14 lutego Ministerstwo Energii opublikowało projektrozporządzenia ws. dopłat do autobusów itrolejbusów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Rozmawiamy o tym z MarcinemGromadzki z PTC.

-„Powstanie takiej regulacji zapowiedziałem cztery miesiącetemu – zauważa Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting. – Podczas Konferencji Technicznej IGKM”Niskoemisyjność w komunikacji miejskiej” wygłosiłem referat pt. „Wdrażanieelektromobilności w transporcie miejskim w Polsce”, w którym zauważyłem, że zesporządzanych przez miasta liczące przynajmniej 50 000 mieszkańców analiz kosztówi korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przyświadczeniu usług komunikacji miejskiej, wypływa generalnie brak korzyści zeksploatacji takich autobusów. Z podejścia scenariuszowego w sporządzaniuanaliz wynikało, że zakup autobusów elektrycznych opłaci się tylko w sytuacji,gdy środki zewnętrzne będą w stanie pokryć obliczoną lukę w finansowaniu dlawariantu elektryfikacji danej linii w stosunku wariantu bazowego reprodukcjitaboru przeznaczonego do jej obsługi. Dziś mamy już w tym temacie konkrety” – zauważaekspert.

Walentynkowy prezent

-„Całe rozporządzenie, liczące 63 paragrafy umieszczone na36 stronach, jest bardzo ciekawe i wręcz przełomowe dla rozwojuelektromobilności w naszym kraju, zapewnia także istotne wsparcie dlagazomobilności – zauważa Marcin Gromadzki.

Najważniejszym dla branży komunikacji miejskiej jestrozdział 6, zawierający cztery paragrafy. Z §31 wynika, że wsparcie publicznegotransportu zbiorowego, działającego w uwarunkowaniach określonych w tytule rozdziału,może zostać przeznaczone na realizację zadań w zakresie:

1) nabycia autobusów elektrycznych;

2) nabycia trolejbusów;

3) nabycia autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym(CNG);

4) nabycia autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym(LNG);

5) nabycia autobusów napędzanych wodorem;

6) budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowania oraztankowania środków drogowego transportu publicznego.

Co ważne, wsparcie to jest udzielane w formie dotacji. W 32sprecyzowano, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem zaliczasię cenę nabycia pojazdów, a przypadku infrastruktury do ładowania lubtankowania środków transportu – odpowiednio cenę:

a) nabycia lub dzierżawy gruntów;

b) nabycia środków trwałych lub wytworzenia środkówtrwałych;

c) montażu i robót budowlanych;

d) nabycia wartości niematerialnych i prawnych;

e) nabycia oprogramowania oraz technologii IT.

Wsparcie obejmuje także podatek VAT, ale tylko w sytuacji,gdy podmiot ubiegający się o wsparcie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatkunależnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatkuod towarów i usług.

Zakres wsparcia

W 33 określono, że maksymalna wartość wsparcia wynosi:

1) w przypadku nabycia autobusu elektrycznego – 55% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 045 000 złna jeden autobus;

2) w przypadku nabycia trolejbusu – 45% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 000 złna jeden trolejbus;

3) w przypadku nabycia autobusu napędzanego sprężonym gazemziemnym (CNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czymnie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;

4) w przypadku nabycia autobusu napędzanego skroplonym gazemziemnym (LNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czymnie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;

5) w przypadku nabycia autobusu napędzanego wodorem – 55%kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 2000 000 zł na jeden autobus;

6) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowaniaśrodków publicznego transportu zbiorowego – 80% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 240 000 zł na inwestycję polegającąna budowie lub rozbudowie jednej stacji ładowania;

7) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego sprężonym gazem ziemnym(CNG) – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym niewięcej niż 750 000 zł na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednejstacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG);

8) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego skroplonym gazem ziemnym(LNG), w tym pochodzącym z biometanu – 50% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 200 000 zł na inwestycję związanąz budową lub rozbudową jednej stacji tankowania skroplonym gazem ziemnym (LNG);

9) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego wodorem – 50% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 3 000 000 złna inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji tankowania wodorem.

Udzielenie wsparcia uwarunkowane zostało w projekciezobowiązaniem się beneficjenta do zapewnienia trwałości zakupionych pojazdówprzez co najmniej 5 lat od dnia przekazania ich do eksploatacji, a takżewykorzystaniem pojazdów oraz majątku wytworzonego w ramach projektu zgodnie zprzeznaczeniem, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji i jejrozliczenia finansowego.

-„Konsultacje publiczne projektu przewidziano do 25 lutego2019 r. – projekt procedowany jest więc dość dynamicznie” – zauważa na koniec MarcinGromadzki.

Komentarze