Okiem Eksperta o autobusowych dofinansowaniach z FNT
14 lutego Ministerstwo Energii opublikowało projektrozporządzenia ws. dopłat do autobusów itrolejbusów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Rozmawiamy o tym z MarcinemGromadzki z PTC.
-„Powstanie takiej regulacji zapowiedziałem cztery miesiącetemu – zauważa Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting. – Podczas Konferencji Technicznej IGKM”Niskoemisyjność w komunikacji miejskiej” wygłosiłem referat pt. „Wdrażanieelektromobilności w transporcie miejskim w Polsce”, w którym zauważyłem, że zesporządzanych przez miasta liczące przynajmniej 50 000 mieszkańców analiz kosztówi korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przyświadczeniu usług komunikacji miejskiej, wypływa generalnie brak korzyści zeksploatacji takich autobusów. Z podejścia scenariuszowego w sporządzaniuanaliz wynikało, że zakup autobusów elektrycznych opłaci się tylko w sytuacji,gdy środki zewnętrzne będą w stanie pokryć obliczoną lukę w finansowaniu dlawariantu elektryfikacji danej linii w stosunku wariantu bazowego reprodukcjitaboru przeznaczonego do jej obsługi. Dziś mamy już w tym temacie konkrety” – zauważaekspert.
Walentynkowy prezent
-„Całe rozporządzenie, liczące 63 paragrafy umieszczone na36 stronach, jest bardzo ciekawe i wręcz przełomowe dla rozwojuelektromobilności w naszym kraju, zapewnia także istotne wsparcie dlagazomobilności – zauważa Marcin Gromadzki.
Najważniejszym dla branży komunikacji miejskiej jestrozdział 6, zawierający cztery paragrafy. Z §31 wynika, że wsparcie publicznegotransportu zbiorowego, działającego w uwarunkowaniach określonych w tytule rozdziału,może zostać przeznaczone na realizację zadań w zakresie:
1) nabycia autobusów elektrycznych;
2) nabycia trolejbusów;
3) nabycia autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym(CNG);
4) nabycia autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym(LNG);
5) nabycia autobusów napędzanych wodorem;
6) budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowania oraztankowania środków drogowego transportu publicznego.
Co ważne, wsparcie to jest udzielane w formie dotacji. W 32sprecyzowano, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem zaliczasię cenę nabycia pojazdów, a przypadku infrastruktury do ładowania lubtankowania środków transportu – odpowiednio cenę:
a) nabycia lub dzierżawy gruntów;
b) nabycia środków trwałych lub wytworzenia środkówtrwałych;
c) montażu i robót budowlanych;
d) nabycia wartości niematerialnych i prawnych;
e) nabycia oprogramowania oraz technologii IT.
Wsparcie obejmuje także podatek VAT, ale tylko w sytuacji,gdy podmiot ubiegający się o wsparcie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatkunależnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatkuod towarów i usług.
Zakres wsparcia
W 33 określono, że maksymalna wartość wsparcia wynosi:
1) w przypadku nabycia autobusu elektrycznego – 55% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 045 000 złna jeden autobus;
2) w przypadku nabycia trolejbusu – 45% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 000 złna jeden trolejbus;
3) w przypadku nabycia autobusu napędzanego sprężonym gazemziemnym (CNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czymnie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;
4) w przypadku nabycia autobusu napędzanego skroplonym gazemziemnym (LNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czymnie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;
5) w przypadku nabycia autobusu napędzanego wodorem – 55%kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 2000 000 zł na jeden autobus;
6) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowaniaśrodków publicznego transportu zbiorowego – 80% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 240 000 zł na inwestycję polegającąna budowie lub rozbudowie jednej stacji ładowania;
7) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego sprężonym gazem ziemnym(CNG) – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym niewięcej niż 750 000 zł na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednejstacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG);
8) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego skroplonym gazem ziemnym(LNG), w tym pochodzącym z biometanu – 50% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 200 000 zł na inwestycję związanąz budową lub rozbudową jednej stacji tankowania skroplonym gazem ziemnym (LNG);
9) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastrukturytankowania środków publicznego transportu zbiorowego wodorem – 50% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 3 000 000 złna inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji tankowania wodorem.
Udzielenie wsparcia uwarunkowane zostało w projekciezobowiązaniem się beneficjenta do zapewnienia trwałości zakupionych pojazdówprzez co najmniej 5 lat od dnia przekazania ich do eksploatacji, a takżewykorzystaniem pojazdów oraz majątku wytworzonego w ramach projektu zgodnie zprzeznaczeniem, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji i jejrozliczenia finansowego.
-„Konsultacje publiczne projektu przewidziano do 25 lutego2019 r. – projekt procedowany jest więc dość dynamicznie” – zauważa na koniec MarcinGromadzki.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze