Od kogo MZK Konin zamówi MAXI autobusy wodorowe, a od kogo MEGA? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie szuka dostawcy ośmiu autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI (część 1) i dwóch autobusów wodorowych klasy I kategorii MEGA (część 2).
Projekt realizowany jest w ramach inicjatywy „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” finansowanej ze środków Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. O ogłoszeniu najnowszego przetargu na kolejne wodorowce pisaliśmy już w InfoBusie. Poprzednie takie zamówienie podzielili między siebie Solaris i PAK-PCE. Pierwszy z wymienionych dostarczy autobusy MEGA, drugi zaś – autobusy MAXI.
Rozkład jazdy:
Kryteria oceny ofert
MZK będzie punktowało wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (30%), gwarancji na cały autobus (10%).
Wśród kryteriów technicznych MZK Konin najbardziej punktuje następujące rozwiązania:
- zawieszenie osi przedniej niezależne – 20 pkt,
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej – 20 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 15 pkt,
- 2-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej (wyświetlacz) i części dolnej – 15 pkt,
- pełne oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED – 10 pkt,
- wyświetlanie obrazu z systemu monitoringu podczas postoju pojazdu na przystanku oraz obrazu z kamery cofania (jeden wyświetlacz) – 10 pkt,
- zużycie wodoru do 5,9 kg/100 km (MAXI) i do 9,9 kg/100 km (MEGA) – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy wodorowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,5 m (MEGA). Pojazdy mają przewieźć minimum 80 pasażerów (i 129 – MEGA), z czego 28 (38) na miejscach siedzących.
Autobusy będą napędzane przez silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej minimum 200 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. Magazyn energii stanowić ma bateria litowo – jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh (58,0 kWh). Autobus będzie wyposażony w zbiorniki wodorowe o pojemności minimum 1400 l (2100 l). Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane ma być z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to około 10-12 minut (15-20 minut). Na dachu przewidziano ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW netto (95 kW).
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. radioodbiornik oraz mała lodówka, a także gniazdo USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Tkanina użyta do obicia siedzeń w pojazdach musi zawierać minimum 85% wełny w swojej wierzchniej części oraz być pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność oraz antybakteryjność.
System informacji pasażerskiej mają stanowić tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, w kolorze białym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD – o przekątnej 22 cali.
Podsumowanie
W części 1 przetargu dotyczącej pojazdów MAXI spodziewamy się dwóch ofert – Solarisa i PAK-PCE (NesoBus). Z kolei w części 2 – na rynku mamy tylko dwóch producentów przegubowych wodorowców. Tylko jeden z nich jest w stanie sprostać wymogom SWZ – i jest to oczywiście Solaris. Specyfikacja pod względem zarówno kryteriów technicznych, jak i OPZ nie zawiera żadnych istotnych zmian, które wskazywałyby na zmianę dotychczasowych dostawców autobusów. Otwarcie ofert odbędzie się 25 kwietnia.
Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: https://mzk-konin.logintrade.net/zapytania_email,193506,c1cd6689c9d6d2f4875d39afd689ed13.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze