Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od kogo MZK Konin zamówi MAXI autobusy wodorowe, a od kogo MEGA? Analiza SWZ

infobus
14.04.2025 08:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie szuka dostawcy ośmiu autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI (część 1) i dwóch autobusów wodorowych klasy I kategorii MEGA (część 2).

Projekt realizowany jest w ramach inicjatywy „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” finansowanej ze środków Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. O ogłoszeniu najnowszego przetargu na kolejne wodorowce pisaliśmy już w InfoBusie. Poprzednie takie zamówienie podzielili między siebie Solaris i PAK-PCE. Pierwszy z wymienionych dostarczy autobusy MEGA, drugi zaś – autobusy MAXI.

Rozkład jazdy:

Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ
Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ / fot. UM Konin

Kryteria oceny ofert

MZK będzie punktowało wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (30%), gwarancji na cały autobus (10%).

Wśród kryteriów technicznych MZK Konin najbardziej punktuje następujące rozwiązania:

  • zawieszenie osi przedniej niezależne – 20 pkt,
  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej – 20 pkt,
  • wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 15 pkt,
  • 2-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej (wyświetlacz) i części dolnej – 15 pkt,
  • pełne oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED – 10 pkt,
  • wyświetlanie obrazu z systemu monitoringu podczas postoju pojazdu na przystanku oraz obrazu z kamery cofania (jeden wyświetlacz) – 10 pkt,
  • zużycie wodoru do 5,9 kg/100 km (MAXI) i do 9,9 kg/100 km (MEGA) – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ
Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ / fot. UM Konin

Autobusy wodorowe mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,5 m (MEGA). Pojazdy mają przewieźć minimum 80  pasażerów (i 129 – MEGA), z czego 28 (38) na miejscach siedzących.

Autobusy będą napędzane przez silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej minimum 200 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem. Magazyn energii stanowić ma bateria litowo – jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh (58,0 kWh). Autobus będzie wyposażony w zbiorniki wodorowe o pojemności minimum 1400 l (2100 l). Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane ma być z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru to około 10-12 minut (15-20 minut). Na dachu przewidziano ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW netto (95 kW).

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. radioodbiornik oraz mała lodówka, a także gniazdo USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Tkanina użyta do obicia siedzeń w pojazdach musi zawierać minimum 85% wełny w swojej wierzchniej części oraz być pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność oraz antybakteryjność.

System informacji pasażerskiej mają stanowić tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, w kolorze białym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD – o przekątnej 22 cali.

Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ
Do kogo trafi MAXI, a do kogo MEGA zamówienie na wodorowce od MZK Konin? Analiza SWZ / fot. UM Konin

Podsumowanie

W części 1 przetargu dotyczącej pojazdów MAXI spodziewamy się dwóch ofert – Solarisa i PAK-PCE (NesoBus). Z kolei w części 2 – na rynku mamy tylko dwóch producentów przegubowych wodorowców. Tylko jeden z nich jest w stanie sprostać wymogom SWZ – i jest to oczywiście Solaris. Specyfikacja pod względem zarówno kryteriów technicznych, jak i OPZ nie zawiera żadnych istotnych zmian, które wskazywałyby na zmianę dotychczasowych dostawców autobusów. Otwarcie ofert odbędzie się 25 kwietnia.

Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: https://mzk-konin.logintrade.net/zapytania_email,193506,c1cd6689c9d6d2f4875d39afd689ed13.html

Komentarze