Od jutra autonomiczny minibus BB-1 zabierze pasażerów na Cmentarzu Osobowickim
Od środy, 16 października, we Wrocławiu rusza pierwszy regularny przejazd autonomicznego minibusa w przestrzeni publicznej.
Test ma miejsce na terenie Cmentarza Osobowickiego, po którego terenie już kursuje pojazd BB-1 bez kierowcy, ale bez zabierania pasażerów. To sie zmieni jutro, 15 października, kiedy Blees, gliwicki start-up zaoferuje bezpłatny transport odwiedzającym. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie i kiedy we Wrocławiu rozpoczną się pierwsze regularne przejazdy autonomicznego minibusa?
- Jak wygląda trasa przejazdu pojazdu BB-1 i w jakich godzinach kursuje?
- Jakie są główne cechy techniczne minibusa Blees BB-1 i kto odpowiada za projekt?
Autonomiczny projekt wrocławski wystartował po udanych czterodniowych testach przeprowadzonych na początku października. Trasa została zmodyfikowana w stosunku do pierwotnych założeń – konieczne było ominięcie miejsc, w których konary drzew ograniczały przejazd. Ostatecznie ustalona pętla o długości około dwóch kilometrów zaczyna się i kończy przy bramie głównej cmentarza. Minibus zatrzymuje się m.in. przy kaplicy, przy wejściu od strony ul. Weroniki Kumko, a także w pobliżu kwater oznaczonych numerami:
• 82, 137, 93 i 94
• 103, 104, 109 i 110
• 101, 107, 114 i 115
Kursy odbywają się od czwartku do poniedziałku, w godzinach 8:30–15:30, do dnia 27 października. Odjazdy zaplanowano co pół godziny, a przejazd całej trasy trwa około 20 minut. Minibus zatrzymuje się na przystankach, ale możliwe jest też skorzystanie z opcji zatrzymania na życzenie – w obrębie wyznaczonej trasy. Przejazdy są bezpłatne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cmentarny debiut BB-1
Za autonomiczny pojazd odpowiada firma Blees sp. z o.o. z Gliwic, która od 2019 roku rozwija minibusa BB-1 – pierwszy tego typu pojazd w Polsce. BB-1 operuje na czwartym poziomie autonomii SAE, co oznacza pełną samodzielność na zdefiniowanej trasie – sam kieruje, przyspiesza, hamuje i reaguje na przeszkody. W czasie jazdy w pojeździe znajduje się operator bezpieczeństwa, który może w razie potrzeby przejąć kontrolę.
Minibus jest wyposażony w 11 kamer, 7 lidarów i 3 radary, które skanują przestrzeń i tworzą trójwymiarową mapę otoczenia. System wspiera także precyzyjny GPS. Dzięki temu BB-1 potrafi samodzielnie odnaleźć się w terenie, wykrywać pieszych, przeszkody i zmienne warunki. Na pełnym ładowaniu może przejechać do 200 km, a jego wnętrze pomieści do 15 pasażerów – w tym 7 miejsc siedzących.
Jak podkreśla Tomasz Pacan, prezes Blees:
– Systemy działały stabilnie i precyzyjnie, a testy przebiegły bez zakłóceń. Jesteśmy gotowi, by zaprosić mieszkańców na pokład. Inicjatywę wspiera miasto Wrocław, które nie wyklucza rozszerzenia tego typu rozwiązań na inne duże przestrzenie publiczne – szczególnie w kontekście rosnących potrzeb osób starszych oraz ograniczonej mobilności.
Projekt wpisuje się w strategię rozwoju innowacyjnego transportu publicznego i testowania alternatywnych form mobilności w przestrzeniach miejskich. Jeśli testy BB-1 zakończą się sukcesem, Wrocław może być jednym z pierwszych polskich miast, które zdecyduje się na stałe wdrożenie autonomicznego transportu pasażerskiego w lokalnym systemie komunikacyjnym.
Komentarze