Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od jutra autonomiczny minibus BB-1 zabierze pasażerów na Cmentarzu Osobowickim

infobus
14.10.2025 14:03
0 Komentarzy

Od środy, 16 października, we Wrocławiu rusza pierwszy regularny przejazd autonomicznego minibusa w przestrzeni publicznej.

Test ma miejsce na terenie Cmentarza Osobowickiego, po którego terenie już kursuje pojazd BB-1 bez kierowcy, ale bez zabierania pasażerów. To sie zmieni jutro, 15 października, kiedy Blees, gliwicki start-up zaoferuje bezpłatny transport odwiedzającym. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie i kiedy we Wrocławiu rozpoczną się pierwsze regularne przejazdy autonomicznego minibusa?
  2. Jak wygląda trasa przejazdu pojazdu BB-1 i w jakich godzinach kursuje?
  3. Jakie są główne cechy techniczne minibusa Blees BB-1 i kto odpowiada za projekt?
Autonomiczny minibus na Cmentarzu Osobowickim od środy zabierze pasażerów
Autonomiczny minibus na Cmentarzu Osobowickim od środy zabierze pasażerów

Autonomiczny projekt wrocławski wystartował po udanych czterodniowych testach przeprowadzonych na początku października. Trasa została zmodyfikowana w stosunku do pierwotnych założeń – konieczne było ominięcie miejsc, w których konary drzew ograniczały przejazd. Ostatecznie ustalona pętla o długości około dwóch kilometrów zaczyna się i kończy przy bramie głównej cmentarza. Minibus zatrzymuje się m.in. przy kaplicy, przy wejściu od strony ul. Weroniki Kumko, a także w pobliżu kwater oznaczonych numerami:
• 82, 137, 93 i 94
• 103, 104, 109 i 110
• 101, 107, 114 i 115

Kursy odbywają się od czwartku do poniedziałku, w godzinach 8:30–15:30, do dnia 27 października. Odjazdy zaplanowano co pół godziny, a przejazd całej trasy trwa około 20 minut. Minibus zatrzymuje się na przystankach, ale możliwe jest też skorzystanie z opcji zatrzymania na życzenie – w obrębie wyznaczonej trasy. Przejazdy są bezpłatne.

Cmentarny debiut BB-1

Za autonomiczny pojazd odpowiada firma Blees sp. z o.o. z Gliwic, która od 2019 roku rozwija minibusa BB-1 – pierwszy tego typu pojazd w Polsce. BB-1 operuje na czwartym poziomie autonomii SAE, co oznacza pełną samodzielność na zdefiniowanej trasie – sam kieruje, przyspiesza, hamuje i reaguje na przeszkody. W czasie jazdy w pojeździe znajduje się operator bezpieczeństwa, który może w razie potrzeby przejąć kontrolę.

Minibus jest wyposażony w 11 kamer, 7 lidarów i 3 radary, które skanują przestrzeń i tworzą trójwymiarową mapę otoczenia. System wspiera także precyzyjny GPS. Dzięki temu BB-1 potrafi samodzielnie odnaleźć się w terenie, wykrywać pieszych, przeszkody i zmienne warunki. Na pełnym ładowaniu może przejechać do 200 km, a jego wnętrze pomieści do 15 pasażerów – w tym 7 miejsc siedzących.

Jak podkreśla Tomasz Pacan, prezes Blees:

– Systemy działały stabilnie i precyzyjnie, a testy przebiegły bez zakłóceń. Jesteśmy gotowi, by zaprosić mieszkańców na pokład. Inicjatywę wspiera miasto Wrocław, które nie wyklucza rozszerzenia tego typu rozwiązań na inne duże przestrzenie publiczne – szczególnie w kontekście rosnących potrzeb osób starszych oraz ograniczonej mobilności.

Projekt wpisuje się w strategię rozwoju innowacyjnego transportu publicznego i testowania alternatywnych form mobilności w przestrzeniach miejskich. Jeśli testy BB-1 zakończą się sukcesem, Wrocław może być jednym z pierwszych polskich miast, które zdecyduje się na stałe wdrożenie autonomicznego transportu pasażerskiego w lokalnym systemie komunikacyjnym.

Komentarze