O jeden milion pasażerów więcej ŁKA w 2024 roku. Rośnie rola autobusowych połączeń KKA

Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) osiągnęła w 2024 roku rekordowy wynik, przewożąc około 11 milionów pasażerów – blisko milion więcej niż w 2023 roku.
Wzrost ten jest efektem konsekwentnego rozwijania oferty przewozowej, w tym także rozbudowy siatki połączeń autobusowych (KKA). Autobusy, stanowiące uzupełnienie transportu kolejowego, odegrały kluczową rolę w zwiększeniu dostępności komunikacji publicznej w województwie łódzkim.
Rozkład jazdy:
- Ile pasażerów przewiozła Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) w 2024 roku i jak wyglądał wzrost w porównaniu do poprzednich lat?
- Jakie były najpopularniejsze trasy i stacje obsługiwane przez ŁKA w 2024 roku?
- Jaką rolę odegrały połączenia autobusowe ŁKA w rozwoju transportu publicznego w regionie w 2024 roku?
Pasażerskie statystyki
Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) zanotowała w 2024 roku rekordowy wynik w historii swojej działalności, przewożąc około 11 milionów pasażerów.
To blisko milion osób więcej niż w roku 2023, kiedy liczba podróżnych wyniosła 10,151 mln, co już wtedy oznaczało 17-procentowy wzrost w stosunku do roku 2022 (8,672 mln pasażerów).
ŁKA, działająca od czerwca 2014 roku, od lat konsekwentnie rozwija swoją ofertę i zwiększa liczbę pasażerów. W 2024 roku pociągi spółki pokonały łącznie blisko 6,6 mln kilometrów, obsługując najpopularniejsze trasy z Łodzi do takich miast jak Skierniewice, Warszawa, Łowicz, Sieradz, Poznań czy Kutno, gdzie każda z tych linii przyciągnęła ponad milion pasażerów.
Najchętniej wybierane stacje w Łodzi to Łódź Fabryczna, Łódź Widzew i Łódź Kaliska, choć znaczącą rolę odegrały także mniejsze ośrodki, takie jak Koluszki, Zgierz czy Skierniewice.
Autobusowe połączenia
W 2024 roku ŁKA rozwijała swoje linie autobusowe, mające na celu ułatwienie mieszkańcom mniejszych miejscowości dostępu do stacji kolejowych. Inicjatywa ta spotkała się z rosnącym zainteresowaniem, co potwierdza pokonanie przez autobusy ŁKA ponad miliona kilometrów w ciągu roku. Dzięki dobrze skoordynowanemu rozkładowi jazdy, autobusy skutecznie zintegrowano z siatką połączeń kolejowych.
Popularne trasy obsługiwane przez autobusy ŁKA obejmowały m.in.:
- Łask – Zelów/Szczerców
- Rawa Mazowiecka – Rogów
- Będzelin – Koluszki – Budziszewice
Linie te ułatwiły mieszkańcom dotarcie do stacji kolejowych, umożliwiając wygodne przesiadki na pociągi kursujące po najpopularniejszych trasach, takich jak Łódź – Warszawa, Łódź – Poznań czy Łódź – Sieradz.
Od 15 grudnia 2024 roku, w ramach nowego rozkładu jazdy 2024/2025, ŁKA uruchomiła dwie nowe linie autobusowe:
- Linia ŁA9: Trasa Działoszyn – Pajęczno – Biała, umożliwiająca mieszkańcom tych miejscowości dogodny dojazd do stacji kolejowej w Białej i kontynuację podróży pociągiem w kierunku Łodzi i Częstochowy.
- Linia ŁA10: Trasa Łaznów – Gałków Mały, skierowana do mieszkańców powiatów tomaszowskiego i łódzkiego wschodniego, zapewniająca dojazd do stacji Gałkówek i dalszą podróż pociągiem.
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, ŁKA inwestuje w nowoczesny tabor autobusowy. Podpisano umowę na zakup 13 nowych minibusów od pomorskiej firmy Creobus. Pojazdy te, mogące pomieścić 22 pasażerów, są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w nowoczesne systemy zwiększające komfort podróży. W październiku 2024 roku flota KKA powiększyła się o trzy nowe pojazdy, a dostawa kolejnych dwóch zaplanowana była na przełom listopada i grudnia.
Zintegrowany system biletowy
Wprowadzenie zintegrowanego systemu biletowego to kolejny krok w kierunku poprawy komfortu podróży. Pasażerowie mogą korzystać z jednego biletu na połączenia autobusowe i kolejowe, co znacznie ułatwia planowanie podróży oraz przesiadki.
Dodajmy tutaj, że przejazdy Kolejowa Komunikacją Autobusową cały czas bezpłatne.
Plany rozwoju autobusowych połączeń ŁKA obejmują:
- Rozszerzenie oferty połączeń w nowych lokalizacjach, odpowiadających na zapotrzebowanie mieszkańców.
- Dalsza integracja systemów transportowych, by jeszcze bardziej usprawnić podróże między różnymi środkami komunikacji.
- Edukacja i promocja transportu publicznego jako wygodnej i ekologicznej alternatywy dla samochodów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze