Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy przetarg PKM Gliwice. Kolejne autobusy elektryczne na horyzoncie. Z EFRR

infobus
30.10.2025 12:06
0 Komentarzy

29 października 2025 roku PKM w Gliwicach ogłosiło postępowanie na zakup ośmiu fabrycznie nowych zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej.

Najnowsze elektrobusy przyjadą w 2027 roku. Natomiast w 2024 roku Gliwice zamówiły 10 autobusów elektrycznych, obejmujących 3 pojazdy solowe i 7 przegubowych, wraz z infrastrukturą ładowania. O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Przetarg wygrała wówczas firma Solaris, która za moment dostarczy te e-busy do zajezdni PKM. Równolegle rozpoczęły się też dostawy 15 pojazdów z napędem hybrydowym.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów planuje zakupić PKM Gliwice w ramach nowego przetargu i jaki jest termin składania ofert?
  2. Jakie wymagania techniczne i finansowe muszą spełnić wykonawcy ubiegający się o realizację zamówienia?
  3. W jaki sposób nowe zamówienie wpisuje się w strategię rozwoju zeroemisyjnego transportu w Gliwicach?
PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty.
PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty / fot. michal buksa

Gliwickie zamówienie na autobusy elektryczne

Przetarg ogłoszono 30 października 2025 r. Gliwickie zamówienie przewiduje kompleksową dostawę 6 przegubowych elektrobusów (17,5-18,1 m) oraz 2 autobusów dwuosiowych (11,8-12,2 m), wraz z:

  • czterema podwójnymi satelitami ładowania DC (każdy min. 2 x 40 kW),
  • dwoma szafami ładowarek (dla 4 satelitów = 8 złączy),
  • narzędziami serwisowymi i dokumentacją,
  • szkoleniem kierowców i zaplecza technicznego,
  • integracją z oprogramowaniem do zdalnego zarządzania ładowaniem.

Nowe autobusy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, elektroniczne kasowniki biletów oraz urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, tablice informacyjne, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, cyfrowy monitoring, system zliczania pasażerów, a także system kontroli trzeźwości. Będzie też szereg rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, m.in. monitorowanie strefy przed pojazdem oraz system monitorowania martwego pola – to szczególnie ważne w kontekście bezpieczeństwa rowerzystów. Zaplanowano też udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętlę indukcyjną ułatwiającą podróżowanie osobom słabosłyszącym.

– Dzięki tej inwestycji Gliwice dołączają do grona miast, które konsekwentnie wdrażają rozwiązania sprzyjające czystej energii i ograniczaniu emisji CO₂. To ważny krok w kierunku nowoczesnego, ekologicznego miasta przyszłości, czystszego powietrza i lepszej jakości życia. Transport publiczny musi być nie tylko wygodny, ale także przyjazny środowisku – mówi Mirella Musiolik, prezes PKM Gliwice.

Finansowanie pochodzi funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, Priorytet FESL.3 „Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności”. Całkowita wartość projektu została określona jako 25 990 000 zł, z czego dotacja UE stanowi ponad 10,553 mln zł.

PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty /  fot.michal buksa
PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty / fot. michal buksa

Przetargowe wymagania

Postępowanie zakłada, że co najmniej 50% komponentów wchodzących w skład dostawy musi pochodzić z krajów UE lub państw objętych zasadami równego traktowania wynikającymi z dyrektywy 2014/25/UE.

Wykonawcy muszą wykazać się doświadczeniem w realizacji dostaw przynajmniej trzech elektrobusów przegubowych oraz jednego dwuosiowego w ostatnich trzech latach na terenie UE, przy czym pojazdy muszą być porównywalne z oferowanymi (wymiary, napęd, klasa pojazdu). Dodatkowo wymagane jest:

  • OC zawodowe na min. 40 000 000 PLN,
  • zdolność kredytowa lub środki na poziomie min. 30 000 000 PLN,
  • roczny obrót: min. 40 000 000 PLN, z czego 20 000 000 PLN w obszarze objętym zamówieniem.

Na oferty zamawiający czeka do 3 grudnia 2025 r. do godz. 9:30, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena: 60%
Ocena techniczna: 15%
Ekologia: 10%
Warunki gwarancji i serwisu: 10%
Ceny wybranych części zamiennych: 5%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/pn/pkm_gliwice/proceedings

PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty /  fot. michal buksa
PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty / fot. michal buksa

Zakupowe tło

PKM Gliwice kontynuuje rozwój zeroemisyjnej floty. W lipcu 2024 roku miejska spółka ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych, które mają pojawić się na ulicach Gliwic pod koniec 2025 roku. Nowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy poboru opłat i monitoringu, systemy zliczania pasażerów, cyfrowy monitoring, a także system kontroli trzeźwości kierowcy. Całość ma podnieść komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów.

Nowy zakup wpisuje się w strategię miasta, której celem jest wymiana taboru na pojazdy zeroemisyjne i ograniczanie wpływu transportu publicznego na środowisko. Pojazdy mają trafić m.in. na linie 202, 187, 287 oraz M100.

Zeszłoroczne zamówienie obejmowało 7 autobusów przegubowych o długości około 18 metrów oraz 3 pojazdy 12-metrowe z napędem elektrycznym. Wraz z autobusami PKM planuje zakup ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW (łącznie pięć urządzeń stacjonarnych oraz jedna ładowarka mobilna typu plug-in) oraz modernizację infrastruktury zajezdniowej poprzez budowę dziesięciu punktów zasilania.

W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta — złożył ją Solaris Bus & Coach. Wartość propozycji wyniosła 42.299.700 PLN brutto (34.390.000 PLN netto), co oznacza cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 3.439.000 PLN netto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 34.440.000 PLN brutto (28.000.000 PLN netto), co oznaczało przekroczenie budżetu o ponad 7,8 mln zł brutto. Mimo to oferta została przyjęta, a dzisiaj Gliwice czekają na gotowe elektrobusy z Bolechowa.

Komentarze