Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe trolejbusy dla TLT Tychów od Solarisa i Škody na finiszu. Pierwsze jazdy w Pilźnie

infobus
12.12.2025 19:03
0 Komentarzy

12 grudnia 2025 roku w czeskim Pilźnie odbyło się partnerskie spotkanie przedstawicieli Tyskich Linii Trolejbusowych, Solaris Bus & Coach oraz Škoda Electric.

Wydarzenie poświęcone było postępom w realizacji kontraktu na nowe trolejbusy dla Miasta Tychy. Podczas wizyty zaprezentowano pojazdy znajdujące się na końcowym etapie montażu oraz potwierdzono harmonogram pierwszych dostaw. Już w najbliższym czasie do Tychów trafi pierwszych 6 z 18 zamówionych trolejbusów, finansowanych w całości ze środków Zielonego transportu Publicznego / Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy do Tychów trafi pierwsza partia nowych trolejbusów?
  2. Jak podzielono proces produkcji pomiędzy Polskę i Czechy?
  3. Jakie rozwiązania techniczne otrzymają nowe pojazdy dla pasażerów?

Produkcja i montaż trolejbusów dla Tychów

Spotkanie w Pilźnie potwierdziło, że realizacja kontraktu przebiega zgodnie z harmonogramem. Jak poinformował Maciej Gramatyka, prezydent Tychów, zaprezentowane pojazdy są już na końcowym etapie montażu i wkrótce rozpoczną procedury homologacyjne.

-„Omówiono postępy w produkcji nowych trolejbusów, a także zaprezentowano pojazdy znajdujące się na końcowym etapie montażu. Już wkrótce do miasta trafią pierwsze 6 z 18 zamówionych trolejbusów” – podkreślił prezydent.

Proces produkcyjny został podzielony pomiędzy dwa kraje. W zakładzie Solaris Bus & Coach w Bolechowie pod Poznaniem powstają nadwozia oraz kompletowane jest wyposażenie pojazdów. Solaris pełni rolę finalnego dostawcy i odpowiada za cały proces integracji oraz dostawy, kontynuując trwającą od ponad 20 lat współpracę z tyskim przewoźnikiem.

Następnie trolejbusy trafiają do Pilzna, gdzie Škoda Electric realizuje końcowy montaż napędu elektrycznego, instalację baterii trakcyjnych, pantografów oraz pozostałych systemów niezbędnych do eksploatacji pojazdów w komunikacji miejskiej.

Nowy tabor

Polsko-czeskie trolejbusy zostały zaprojektowane z myślą o elastycznej obsłudze sieci komunikacyjnej. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych pojazdy będą mogły poruszać się także poza siecią trakcyjną, co umożliwi realizację objazdów, obsługę odcinków bez trakcji oraz utrzymanie ciągłości kursowania w czasie prac infrastrukturalnych. Każdy trolejbus będzie niskopodłogowy, w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także wyposażony w klimatyzację całopojazdową.

Na pokładzie znajdzie się rozbudowany system informacji pasażerskiej, obejmujący zapowiedzi głosowe i tablice przystankowe, również z myślą o osobach niedowidzących. Nowością w tyskim taborze będą drugie i trzecie drzwi otwierane na zewnątrz, usprawniające wymianę pasażerów, a także obecność defibrylatorów AED. Producent przewidział również zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym wykrywanie pieszych, rozpoznawanie znaków drogowych oraz system pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu.

Projekt „Zakup nowoczesnego taboru trolejbusowego na potrzeby komunikacji miejskiej w Tychach” realizowany jest przez Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. na podstawie umowy z NFOŚiGW w ramach programu Zielony Transport Publiczny ze wsparciem KPO. Całkowity koszt zakupu wynosi 49.998.600,00 PLN, a 100% tej kwoty pokrywają środki Unii Europejskiej. Dostawy gotowych pojazdów do Tychów rozpoczną się etapami, a pierwsza partia sześciu trolejbusów trafi do miasta w najbliższym czasie.

Naszym zdaniem

Dla Tyskich Linii Trolejbusowych to kolejny, konsekwentny krok w modernizacji floty i rozwoju bezemisyjnej komunikacji miejskiej. Tychy od lat inwestują w trolejbusy z możliwością jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a obecny kontrakt jest największą wymianą taboru w historii miasta. Połączenie doświadczenia Solaris Bus & Coach i technologii Škoda Electric, przy pełnym finansowaniu z KPO, daje solidne podstawy do dalszego wzmacniania roli trolejbusu jako filaru transportu publicznego w Tychach.

Komentarze