Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe autobusy dla SPAK Szczecin. Solaris dostarczy kolejne cztery autobusy elektryczne

infobus
08.07.2025 11:01
0 Komentarzy

8 lipca 2025 roku Gmina Miasto Szczecin podpisała kolejną umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę czterech elektrycznych autobusów miejskich.

O tym najnowszym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Obecnie SPA „Klonowica” dysponuje 104 autobusami, z czego 16 to pojazdy elektryczne. Po realizacji obu kontraktów z Solarisem ich liczba wzrośnie do 34, co znacząco przybliży Szczecin do celu budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej floty – plus zakup hybryd, o czym pisaliśmy tutaj. Na zdjęciu powyżej: Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina i Romuald Witkowski, General Manager Solaris Bus &Coach.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów będzie mieć SPA „Klonowica” po realizacji obu kontraktów z firmą Solaris?
  2. Jaka jest planowana pojemność baterii w autobusach Solaris Urbino 12 electric dla Szczecina?
  3. Z jakiego programu pochodzą środki na sfinansowanie zakupu czterech elektrobusów w Szczecinie?
Solaris Bus & Coach wyprodukuje cztery kolejne autobusy elektryczne dla SPAK / fot. UM Szczecin
Solaris Bus & Coach wyprodukuje cztery kolejne autobusy elektryczne dla SPAK / fot. UM Szczecin

Elektryczna czwórka

Kontrakt dotyczy dostawy czterech niskopodłogowych, jednoosiowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI – Solaris Urbino 12 electric dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Nowe pojazdy mają długość od 11,8 do 12,5 metra i pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących.

Autobusy będą wyposażone w centralne silniki elektryczne oraz baterie Solaris High Energy o pojemności odpowiednio 400 kWh, co zapewni zasięg co najmniej 120 km na jednym ładowaniu. Pojazdy będą przystosowane do ładowania zarówno za pomocą pantografów, jak i ładowarek plug-in. Dodatkowo, autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie elektryczne, dostęp do Wi-Fi, pełne oświetlenie LED, monitoring z ośmiu kamer, wbudowane alkomaty dla kierowców, rampy dla wózków, porty USB oraz kabinę kierowcy typu zamkniętego.

Najnowszy tabor zostanie sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny „– faza II” z dofinansowaniem z KPO.

Wartość obecnie podpisanej umowy wynosi 12.693.600 PLN brutto, czyli 10.320.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 12 electric na poziomie 2.580.000 PLN netto.

Solaris Bus & Coach wyprodukuje cztery kolejne autobusy elektryczne dla SPAK / fot. UM Szczecin
Solaris Bus & Coach wyprodukuje cztery kolejne autobusy elektryczne dla SPAK / fot. UM Szczecin

Kiedy przyjadą?

Termin realizacji zamówienia ustalono na 300 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy, czyli do czerwca 2026 roku. Zamawiającym jest Gmina Miasto Szczecin, a SPAK pełni rolę pełnomocnika technicznego i operacyjnego.

Oferta Solaris Bus & Coach została wybrana zgodnie z kryteriami przetargowymi, w których znaczenie miały m.in.:

✅ cena całkowita,
✅ parametry techniczne pojazdów,
✅ warunki gwarancyjne,
✅ termin realizacji,
✅ ocena efektywności energetycznej oraz wyposażenia.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: SWZ – zakup 4 autobusów elektrycznych dla Szczecina. A to nie koniec zakupów.

-„Kupujemy kolejne nowoczesne autobusy dla Szczecina! Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zakup 4 niskopodłogowych autobusów jednoczłonowych oraz 18 przegubowych autobusów niskopodłogowych z napędem mild hybrid. Będziemy mieć możliwość zwiększenia zamówienia o 100%, tj. kolejne 22 autobusy dla SPAD. Jeszcze w lipcu Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica ogłosi postępowanie na zakup kolejnych autobusów. Nowe pojazdy to większy komfort dla pasażerów i mniejsze obciążenie dla środowiska. Technologia mild hybrid to realne oszczędności paliwa i redukcja emisji spalin – krok w stronę bardziej ekologicznego miasta” – napisał wiceprezydent Szczecina Łukasz Kadłubowski i dodał:

-„Także nasze Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło postępowanie na zakup 3 nowych niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów. W tym roku SPPK planuje jeszcze jeden przetarg na zakup 5 elektryków z dofinansowaniem. To kolejny tego typu zamówienie zamówienie ze strony naszych spółek w ostatnim czasie w ramach stałej i sukcesywnej odnowy floty autobusowej i tramwajowej. Przez ostatni rok zakontraktowaliśmy zakup 18 elektrycznych autobusów dla SPAK, oraz 12 nowoczesnych tramwajów za 250 mln zł.

Solaris Bus & Coach wyprodukuje cztery kolejne autobusy elektryczne dla SPAK / fot. UM Szczecin
Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło postępowanie na zakup 3 nowych niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów / fot. UM Szczecin

Zakupowe tło

Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, stawiając na nowoczesny i ekologiczny transport publiczny. W listopadzie 2024 roku miasto podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 autobusów elektrycznych, w tym 10 przegubowych Urbino 18 electric oraz 4 12-metrowych Urbino 12 electric. Wartość kontraktu wynosi 55 mln zł i jest w całości finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Dostawa pojazdów planowana jest na przełom 2025 i 2026 roku.

Obecnie SPA „Klonowica” dysponuje 104 autobusami, z czego 16 to pojazdy elektryczne (wszystkie marki Solaris). Po realizacji obu kontraktów z Solarisem ich liczba wzrośnie do 34, co znacząco przybliży Szczecin do celu budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej floty.

Dodajmy, że w lipcu na ulice Szczecina wyjechał pierwszy chiński autobus elektryczny – Yutong U12 – w ramach testu we flocie Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”. Elektryk obsługuje linię 84, kursując między Turkusową a Kijewem. To kolejny już testowany przez Dąbie „elektryk”. Aktualnie SPAD ma 103 autobusy, wszystkie napędzane silnikami spalinowymi.

– Niskopodłogowy autobus Yutong U12 oferuje pasażerom nowoczesne udogodnienia: automatyczną klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, a także siedzenia z wbudowanymi ładowarkami USB – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy SPA „Dąbie”. – Kierowca z kolei ma do dyspozycji pełen zestaw kamer z widokiem 360 stopni, co znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort prowadzenia pojazdu.

Chiński „elektryk” na ulicach Szczecina. SPA Dąbie testuje Yutonga U12
Yutong U12 ” na ulicach Szczecina w ramach testu SPA Dąbie / fot. SPAD Szczecin

Komentarze