Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa marka elektrobusów wjedzie do Łomży. Jest umowa

infobus
24.01.2024 13:01
0 Komentarzy

17 stycznia doszło do podpisania umowy pomiędzy miastem Łomża a firmą Creobus.

Zgodnie z zawartym kontraktem Creobus ma termin 12 miesięcy na dostawę czterech autobusów elektrycznych o długości od 9,0 do 11,5 m.

Dwa przetargi

Zanim doszło do podpisania umowy, Łomża przeprowadziła dwa przetargi. W pierwszym, nie złożono żadnej oferty. Miasto wyciągnęło lekcje z tego przetargu, bowiem w kolejnym postępowaniu wydłużono termin dostawy autobusów – na 12 miesięcy. Wcześniej była to sztywna data, która powodowała, że czas na produkcję elektryków był krótszy z uwagi na trwające postępowanie przetargowe.

Miasto w drugim przetargu otrzymało oferty aż od czterech firm:

  • Creobus – Redzikowo na sumę 12.295.080,00 PLN brutto / 9.996.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę model Granton/BAZN, na poziomie 2.499.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 13.038.000,00 PLN brutto / 10.600.000 LN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 9 LE electric na poziomie 2.650.000 PLN netto;
  • Busnex Poland na sumę 13.023.240,00 PLN brutto / 10.588.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Yutong 10 na poziomie 2.647.000 PLN netto (oferta odrzucona);
  • Huta Stalowa Wola / Oddział Autosan w Sanoku na sumę 12.683.019,54 PLN brutto / 10.311.398 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Sancity 10 LFE na poziomie 2.577.849,50 PLN netto.

Creobus z umową

Zamawiający brał przy ocenie ofert cenę (60 pkt), ale również:

  • okres gwarancji całopojazdowej  – 7 i więcej lat – 10 pkt,
  • okres gwarancji na baterie trakcyjne – 10 i więcej lat – 10 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • największy zasięg na jednym ładowaniu – 5 pkt,
  • największą pojemność pasażerską – 5 pkt,
  • pojemność baterii trakcyjnych – powyżej 300 kWh – 5 pkt.

Ostatecznie 15 grudnia komisja przetargowa wybrała ofertę firmy z Redzikowa, której cena (12 295 080,00 zł brutto) zmiotła pozostałych konkurentów. Ale nie tylko. Liczba punktów uzyskanych przez Creobus to aż 99,87 pkt, w tym:

  • Kryterium nr 1 – Cena brutto (waga 60%) liczba uzyskanych punktów 60,
  • Kryterium nr 2 – Okres gwarancji całopojazdowej (waga 10%) liczba uzyskanych punktów 10,
  • Kryterium nr 3 – Okres gwarancji na baterie trakcyjne (waga 10%) liczba uzyskanych punktów 10,
  • Kryterium nr 4 – Zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E- SORT 2 (E) (waga 5%) liczba uzyskanych punktów 5,
  • Kryterium nr 5 – Zasięg na jednym ładowaniu (waga 5 %) liczba uzyskanych punktów 5.
  • Kryterium nr 6 – Pojemność pasażerska całkowita (waga 5%) liczba uzyskanych punktów 4,87,
  • Kryterium nr 7 – Pojemność baterii trakcyjnych (waga 5%). liczba uzyskanych punktów 5.

Umowa z firmą Creobus została podpisana 17 stycznia.

Specyfikacja techniczna

Elektrobusy dla Łomży powinny mieć długość od 9,0 do 11,5 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający wymaga, aby nowe autobusy były napędzane przez jeden silnik elektryczny, centralny. Uzyskiwana moc musi gwarantować pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów.

Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 240 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania lub z zewnętrznej ładowarki mobilnej – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne.

Kabina kierowcy ma być wydzielona, typu zamkniętego. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3. Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.

Autobus Granton/BAZN
Nowa marka elektrobusów wjedzie do Łomży. Jest umowa. fot. MMI

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych, litery i cyfry mają być białe lub w lekkim odcieniu żółci, duże i czytelne. Wewnątrz znajdą się dwa monitory – panele LCD. Jeden zamontowany z przodu przedziału pasażerskiego. Drugi w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Na koniec link do autobusowego przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/791252

Komentarze