Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niemiecki Busplaner docenił dwa autobusy z Polski. MAN i Solaris z Innovation Award 2025

infobus
27.04.2025 11:02
0 Komentarzy

Tegoroczne nagrody Busplaner Innovation Award 2025 trafiły do dwóch autobusów produkowanych w Polsce: MAN Lion’s City 12 E LE i Solaris Urbino 18 hydrogen.

To wielki sukces naszego przemysłu! Jury, złożone z ekspertów oraz czytelników niemieckiego magazynu „busplaner”, wskazało zwycięzców w kilkunastu kategoriach, doceniając innowacje technologiczne i ekologiczne. Nagrody wręczono na Mobility Move 2025, o którym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Które dwa modele autobusów zdobyły nagrody w Busplaner Innovation Award 2025?
  2. Jaki zasięg oferuje Solaris Urbino 18 hydrogen i ile trwa jego tankowanie?
  3. Która firma została nagrodzona za system napędu elektrycznego CeTrax 2 dual?
MAN Lion's City 12 E LE wyróżniony nagrodą Innovation Award 2025
MAN Lion’s City 12 E LE wyróżniony nagrodą Innovation Award 2025

Dwóch wyróżnionych

Wśród laureatów tegorocznej edycji znalazły się dwa znane europejskie przedsiębiorstwa – MAN Truck & Bus oraz Solaris Bus & Coach, których pojazdy zdobyły najwyższe laury w swoich kategoriach.

MAN Lion’s City 12 E LE otrzymał nagrodę w kategorii „Autobusy elektryczne 12 m”, zdobywając uznanie za swoją wszechstronność, wysoką efektywność energetyczną i komfort dla pasażerów. To niskopodłogowy autobus zaprojektowany do ruchu miejskiego i podmiejskiego, napędzany centralnym silnikiem elektrycznym o mocy 240 kW. Dzięki modułowej koncepcji baterii operatorzy mogą dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb. Model ten oferuje 41 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla wózków, a jego konstrukcja bez wieży silnikowej sprzyja wygodzie użytkowników. Produkcja autobusów Lion’s City E odbywa się w fabryce w Starachowicach. Jego wymiary: długość 12 m, silnik elektryczny 240 kW, 41 miejsc siedzących, przestrzeń na wózki, niskopodłogowa konstrukcja.

Z kolei Solaris Urbino 18 hydrogen zdobył nagrodę w kategorii „Autobus bezemisyjny”. Ten przegubowy pojazd napędzany wodorem umożliwia ekologiczny transport miejski z zasięgiem do 600 km. Jego ogniwo paliwowe działa jak miniaturowa elektrownia wodorowa, a czas tankowania wynosi zaledwie 20 minut. Model może przewozić do 140 pasażerów i jest już obecny w wielu europejskich miastach. W 2024 roku aż 69% wszystkich zarejestrowanych autobusów wodorowych w Europie stanowiły pojazdy Solarisa. Wymiary Urbino 18 hydrogen: napęd wodorowy, zasięg do 600 km, 140 miejsc pasażerskich, tankowanie w 20 minut, ogniwo paliwowe jako źródło energii.

Solaris Urbino 18 hydrogen z kolejną nagrodą
Solaris Urbino 18 hydrogen z kolejną nagrodą

Pozostałe nagrody

Oprócz wyróżnień dla MAN i Solaris, jury doceniło także innych producentów i dostawców technologii związanych z transportem publicznym.

  • W kategorii „Technologie pojazdów” nagrodę otrzymała firma ZF Friedrichshafen za nowoczesny system napędu elektrycznego CeTrax 2 dual, który poprawia zasięg oraz efektywność energetyczną autobusów elektrycznych.
  • W kategorii „Zrównoważony rozwój” nagrodzono MAN Truck & Bus za innowacyjny system zarządzania energią flot autobusów elektrycznych, który wspiera optymalizację tras i zużycia energii, umożliwiając lepsze planowanie operacyjne.
  • W obszarze „Systemów informacji pasażerskiej” zwyciężyła firma INIT Innovations in Transportation, która zaprezentowała inteligentny system integrujący dane z różnych źródeł, zapewniając pasażerom aktualne informacje w czasie rzeczywistym.
  • Nagrodę w kategorii „Infrastruktura ładowania” zdobyła Siemens Mobility za szybki system ładowania pantografowego do autobusów elektrycznych, umożliwiający znaczne skrócenie przestojów pojazdów.
Solaris Urbino 18 hydrogen z kolejną nagrodą
Solaris Urbino 18 hydrogen z kolejną nagrodą

Komentarze