Niecodzienna dostawa w Filipowie: nowy autobus szkolny Iveco plus … ciągnik
Autobus dla uczniów i ciągnik do zadań specjalnych. 8 grudnia 2025 roku, miała miejsce podwójna dostawa w gminie Filipów.
Inwestycja obejmuje zakup fabrycznie nowego autobusu szkolnego Iveco Crossway oraz ciągnika do działań związanych z odśnieżaniem i reagowaniem na zdarzenia nadzwyczajne. Zakup autobusu został dofinansowany m.in. z rezerwy celowej Ministerstwa Finansów, natomiast ciągnik sfinansowano z programu ochrony ludności i obrony cywilnej. Samorząd podkreśla, że zmiana będzie odczuwalna dla blisko 200 uczniów korzystających z transportu publicznego na co dzień.
Rozkład jazdy:
- Jakie było dofinansowanie do zakupu autobusu w Filipowie?
- Jaką cenę brutto za autobus zaoferowała ABP BUS & COACH?
- Ile miejsc siedzących wymagano w nowym autobusie szkolnym?
Nowy autobus i ciągnik w gminie – szczegóły dostawy i zakupu
Gmina Filipów zakończyła jednocześnie dwa procesy zakupowe: fabrycznie nowego autobusu szkolnego oraz ciągnika, który ma wspierać działania związane z utrzymaniem dróg, w tym odśnieżaniem.
Jak informuje wójt Tomasz Rogowski, zmiana będzie szczególnie widoczna dla uczniów, którzy dotąd korzystali z niemal 20-letniego pojazdu. Z dowozu korzysta blisko 200 pasażerów, dlatego nowy autobus ma realnie poprawić bezpieczeństwo i standard codziennych przewozów w lokalnej komunikacji.
Połowę środków na zakup autobusu — blisko 700 tysięcy złotych — samorząd pozyskał z rezerwy celowej Ministerstwa Finansów. Z kolei środki na ciągnik, około 300 tysięcy złotych, pochodziły z Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Pozostała część to wkład własny gminy.
Wcześniejszy przetarg
Równolegle 3 lipca 2025 roku gmina rozstrzygnęła przetarg na nowego „gimbusa”. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta od ABP BUS & COACH Sp. z o.o. ze Słupska. Firma zaproponowała cenę 1 349 998,80 zł brutto (1 096 747 zł netto) za model Iveco Crossway 10,8 Line To więcej niż kwota przewidziana na realizację zamówienia — 1 254 600 zł brutto — ale oferta i tak została uznana za najkorzystniejszą, zdobywając łącznie 100 punktów.
Ocena odbywała się na podstawie dwóch kryteriów:
- cena – 60%,
- długość gwarancji na perforację korozyjną – 40%,
przy czym oferent zaproponował 10-letnią gwarancję, co znacząco wpłynęło na końcowy wynik.
Zgodnie z wymaganiami przetargowymi autobus musi być pojazdem nowym, z roku produkcji 2025 i przebiegiem do 2 000 km. Napęd stanowi silnik Diesla o mocy co najmniej 230 kW, spełniający normę Euro VI E. Pojazd musi być wyposażony w manualną skrzynię biegów i zużywać nie więcej niż 30 l/100 km. W dokumentacji określono również długość od 9 do 10,8 m oraz wymóg co najmniej 41 miejsc siedzących, 10 stojących i miejsca dla osoby na wózku, z pełną dostępnością i windą. Wskazano układ drzwi 1-2-0 oraz sterowanie elektropneumatyczne. Dostawca ma dostarczyć komplet dokumentacji, homologację całopojazdową i przeszkolić kierowców w zakresie eksploatacji. Termin dostawy wynosił 3 miesiące od podpisania umowy i został dotrzymany.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze