Nie tylko Mobilis Kraków kupuje autobusy Castrosua-Scania CNG. Przykład Pampeluny
W lipcu 2025 roku na ulice hiszpańskiej Pampeluny wyjechało 10 nowych autobusów miejskich Scania-Castrosua New City CNG.
Pojazdy są częścią floty operatora TCC Pamplona, należącego do grupy Moventis, i wpisują się w lokalną strategię dekarbonizacji transportu publicznego. O tym modelu autobusów pisaliśmy już wcześniej w TransInfo – przy okazji kontraktu zrealizowanego dla Mobilis Kraków.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów Castrosua New City CNG trafiło do Pampeluny w lipcu 2025 roku?
- Jakie paliwo wykorzystują autobusy Castrosua New City w Pampelunie?
- Z jaką polską firmą porównano wdrożenie w Pampelunie pod względem modelu i napędu autobusów?
Pampeluba jak Kraków
Hiszpańskie miasto – podobnie jak stolica Małopolski – postawiło na konstrukcję Castrosua New City na ramie Scania C340 CNG jako rozwiązanie dla nowoczesnego, a jednocześnie oszczędnego taboru. Nowe autobusy mają 12 metrów długości, oferują 92 miejsca dla pasażerów, w tym dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, i są przystosowane do pełnej eksploatacji w intensywnym ruchu miejskim.
Napęd stanowi 340-konny silnik Scanii Euro 6E, współpracujący z automatyczną skrzynią ZF Ecolife II. Zasilanie odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem biometanu z gwarancją odnawialnego pochodzenia, co wzmacnia zaangażowanie regionu Nawarry w ograniczanie emisji CO₂.
To nie pierwsza taka inwestycja – operator TCC Pamplona wcześniej odebrał 25 autobusów Castrosua CNG, a także wdrażał pojazdy elektryczne i hybrydowe. Nowe autobusy wyposażone są w systemy przeciwpożarowe, zaawansowane kamery wspomagania kierowcy, oczyszczacze powietrza i powierzchnie antybakteryjne – stając się częścią szerszego planu klimatycznego realizowanego przez Mancomunidad de la Comarca de Pamplona.
Kategorii MAXI i MIDI
Warto przypomnieć, że identyczny model autobusu Castrosua New City CNG na ramie Scania został wprowadzony także w Polsce. W 2024 roku Mobilis Kraków odebrał 49 takich pojazdów – 43 w wersji 12-metrowej i 6 krótszych, 10,6-metrowych. To pierwsze takie autobusy w Polsce i jedne z pierwszych w Europie poza Hiszpanią, co pokazuje, że rozwiązania od Scanii i Castrosua przebijają się na kolejne rynki.
Nowe wdrożenia w Pamplonie i Krakowie to nie tylko dowód skuteczności kooperacji Scania–Castrosua, ale też rosnącej roli CNG jako pomostu w transformacji flot autobusowych – szczególnie w miastach, które nie są jeszcze gotowe na pełną elektryfikację. Dzięki lokalnemu biometanowi i nowoczesnej konstrukcji pojazdów, miasta zyskują realną alternatywę dla diesla, bez kompromisu dla jakości usług czy wygody pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze