Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie tylko Mobilis Kraków kupuje autobusy Castrosua-Scania CNG. Przykład Pampeluny

infobus
12.08.2025 12:03
0 Komentarzy

W lipcu 2025 roku na ulice hiszpańskiej Pampeluny wyjechało 10 nowych autobusów miejskich Scania-Castrosua New City CNG.

Pojazdy są częścią floty operatora TCC Pamplona, należącego do grupy Moventis, i wpisują się w lokalną strategię dekarbonizacji transportu publicznego. O tym modelu autobusów pisaliśmy już wcześniej w TransInfo – przy okazji kontraktu zrealizowanego dla Mobilis Kraków.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów Castrosua New City CNG trafiło do Pampeluny w lipcu 2025 roku?
  2. Jakie paliwo wykorzystują autobusy Castrosua New City w Pampelunie?
  3. Z jaką polską firmą porównano wdrożenie w Pampelunie pod względem modelu i napędu autobusów?
Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie
Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie

Pampeluba jak Kraków

Hiszpańskie miasto – podobnie jak stolica Małopolski – postawiło na konstrukcję Castrosua New City na ramie Scania C340 CNG jako rozwiązanie dla nowoczesnego, a jednocześnie oszczędnego taboru. Nowe autobusy mają 12 metrów długości, oferują 92 miejsca dla pasażerów, w tym dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, i są przystosowane do pełnej eksploatacji w intensywnym ruchu miejskim.

Napęd stanowi 340-konny silnik Scanii Euro 6E, współpracujący z automatyczną skrzynią ZF Ecolife II. Zasilanie odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem biometanu z gwarancją odnawialnego pochodzenia, co wzmacnia zaangażowanie regionu Nawarry w ograniczanie emisji CO₂.

To nie pierwsza taka inwestycja – operator TCC Pamplona wcześniej odebrał 25 autobusów Castrosua CNG, a także wdrażał pojazdy elektryczne i hybrydowe. Nowe autobusy wyposażone są w systemy przeciwpożarowe, zaawansowane kamery wspomagania kierowcy, oczyszczacze powietrza i powierzchnie antybakteryjne – stając się częścią szerszego planu klimatycznego realizowanego przez Mancomunidad de la Comarca de Pamplona.

Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie
Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie

Kategorii MAXI i MIDI

Warto przypomnieć, że identyczny model autobusu Castrosua New City CNG na ramie Scania został wprowadzony także w Polsce. W 2024 roku Mobilis Kraków odebrał 49 takich pojazdów – 43 w wersji 12-metrowej i 6 krótszych, 10,6-metrowych. To pierwsze takie autobusy w Polsce i jedne z pierwszych w Europie poza Hiszpanią, co pokazuje, że rozwiązania od Scanii i Castrosua przebijają się na kolejne rynki.

Nowe wdrożenia w Pamplonie i Krakowie to nie tylko dowód skuteczności kooperacji Scania–Castrosua, ale też rosnącej roli CNG jako pomostu w transformacji flot autobusowych – szczególnie w miastach, które nie są jeszcze gotowe na pełną elektryfikację. Dzięki lokalnemu biometanowi i nowoczesnej konstrukcji pojazdów, miasta zyskują realną alternatywę dla diesla, bez kompromisu dla jakości usług czy wygody pasażerów.

Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie
Nie tylko Kraków. Castrosua–Scania CNG także w Hiszpanii / fot. ZTP w Krakowie

Komentarze