Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie tylko dla Solarisa. Impact z własną technologią BMS na Busworld 2025

infobus
10.10.2025 13:02
0 Komentarzy

Impact Clean Power Technology zaprezentował swoje najnowsze rozwiązania technologiczne podczas tegorocznych targów Busworld Europe 2025.

Firma – jeden z wiodących europejskich producentów systemów bateryjnych dla transportu publicznego i przemysłu – koncentruje się obecnie na bezpieczeństwie, wydajności i zrównoważonym rozwoju, oferując zaawansowane systemy bateryjne dedykowane autobusom elektrycznym, pojazdom ciężarowym oraz transportowi kolejowemu.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie Impact Clean Power Technolog ma swoją siedzibę?
  2. Do czego służy opracowany przez Impact system BMS?
  3. Jaką moc produkcyjną ma osiągnąć planowany zakład GigafactoryX?

Własny BMS

Jednym z kluczowych elementów oferty Impact jest autorski system zarządzania baterią (BMS – Battery Management System), opracowany w całości wewnętrznie przez zespół R&D. Nowa generacja BMS łączy funkcje funkcjonalnego bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa oraz algorytmy sztucznej inteligencji, które umożliwiają przewidywanie stanu technicznego baterii w czasie rzeczywistym. System integruje się z platformami pojazdowymi i narzędziami do zarządzania flotą, pozwalając operatorom na maksymalizację czasu pracy, ograniczenie kosztów serwisowych i zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa operacyjnego.

— Nasz nowy BMS nie jest tylko układem sterującym, to faktyczny „mózg” całej baterii — podkreśla Bartek Kras, wiceprezes Impact Clean Power Technology. — Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, możemy nie tylko kontrolować parametry pracy systemu, ale też przewidywać potencjalne zagrożenia i wcześniej reagować.

Impact oferuje szeroką gamę systemów wysokiej energii i mocy, opartych na technologiach LTO, LFP i NMC, dostosowanych do różnych segmentów transportu — od komunikacji miejskiej po zastosowania dalekobieżne i ciężkie warunki eksploatacji. Wszystkie rozwiązania projektowane i produkowane są w Europie, z zachowaniem pełnej identyfikowalności komponentów i zgodności z międzynarodowymi normami jakości.

Warto przypomnieć, że firma współpracuje z czołowymi producentami pojazdów transportu zbiorowego, takimi jak Solaris, TEMSA, czy ADL. Baterie Impact montowane są w setkach autobusów elektrycznych jeżdżących w Europie, a łączny dystans przejechany na tych systemach przekroczył już 150 milionów kilometrów.

Baterie od Impact Clean Power Technology w autobusy ADL Enviro 100 EV
Baterie od Impact Clean Power Technology w autobusy ADL Enviro 100 EV

Wizja rozwoju

W sierpniu 2025 Impact podpisał umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na dofinansowanie rozwoju nowej platformy BMS z AI — projekt o wartości 6,6 mln zł ma przyspieszyć wdrożenie rozwiązań nowej generacji do zastosowań transportowych i stacjonarnych.

Rozwój technologii wspiera także zapowiadana GigafactoryX — nowy zakład produkcyjny w Polsce, którego docelowa moc produkcyjna ma wynieść 4 GWh rocznie. Zautomatyzowaną linię technologiczną dostarcza firma Teamtechnik, partner strategiczny Impact w zakresie produkcji.

Naszym zdaniem: Impact Clean Power Technology wyrasta na jednego z najważniejszych europejskich dostawców systemów bateryjnych dla sektora e-mobility. Zamiast konkurować z producentami pojazdów, firma konsekwentnie buduje pozycję technologicznego zaplecza elektromobilności — projektując rozwiązania, które mają wspierać rozwój flot zeroemisyjnych w miastach i regionach. W obliczu nadchodzących regulacji dotyczących zakupu autobusów bezemisyjnych w Polsce (np. od 2026 roku w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców), technologia BMS nowej generacji oraz lokalna produkcja mogą okazać się kluczowym elementem krajowego łańcucha dostaw dla e-transportu publicznego.

Komentarze