Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie Solaris tylko Karsan dostarczy 30 autobusów do Gdańska. GAiT wybiera ofertę

infobus
22.03.2025 15:01
0 Komentarzy

Kolejny – po Warszawie – zaskakujący wynik w przetargu na nowe autobusy elektryczne w Polsce. Tym razem niespodzianka spotkała Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

21 marca 2025 roku zapadła decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 30 elektrycznych autobusów dla Gdańska. O proteście i przyznaniu racji Karsanowi przez KIO pisaliśmy już w TransInfo już w styczniu br. Teraz tę decyzję przyjęła do wiadomości spółka GAiT i rozstrzygnęła postępowanie, wybierając tureckie elektrobusy.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Gdańskie Autobusy i Tramwaje ostatecznie wybrały ofertę Karsana?
  2. Jakie były kluczowe różnice między ofertami Karsana i Solarisa w przetargu na autobusy MAXI i MEGA?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne, które trafią do Gdańska?
Gdańsk: Karsan wygrywa przetarg na 30 autobusów elektrycznych
Gdańsk: Karsan wygrywa przetarg na 30 autobusów elektrycznych

Gdański kontrakt

Zamówienie Gdańskich Autobusów i Tramwajów dotyczy dostawy 30 autobusów elektrycznych podzielonych na dwie części:

  • pierwsza część obejmuje 18 sztuk autobusów klasy I kategorii MAXI,
  • natomiast druga część dotyczy dostawy 12 przegubowych pojazdów klasy I kategorii MEGA.

Autobusy mają służyć na trasach w Gdańsku, a celem jest modernizacja floty pojazdów w kierunku elektromobilności, zgodnie z planami rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w mieście.

Złożone w tym postępowaniu oferty różniły się ceną, a każda z firm oferowała swoje modele elektrycznych autobusów w różnych cenach jednostkowych. Ostateczna decyzja zapadła po rozważeniu oferty tureckiego Karsana, który zaoferował najkorzystniejszą cenę i uzyskał najwięcej punktów w kryteriach oceny.

Oferta firmy Karsan na 18 autobusów MAXI została wyceniona na 55.185.057,00 PLN brutto (44.784.599,19 PLN netto), co daje jednostkową cenę e-ATA 12 na poziomie 2.488.033,29 PLN netto. Z kolei oferta firmy Solaris była zdecydowanie droższa – 59.003.100,00 PLN brutto (47 970 000,00 PLN netto), co daje jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.665.000 PLN netto.

W drugiej części przetargu, dotyczącym 12 autobusów przegubowych MEGA, Karsan ponownie okazał się tańszy. Oferta firmy wyniosła 48.154.500,00 PLN brutto (39.150.000 PLN netto), a jednostkowa cena modelu e-Ata 18 wyniosła 3 262 500 PLN netto. Dla porównania, Solaris zaoferował ceny na poziomie 51.645.240,00 PLN brutto (41.988.000 PLN netto), z jednostkową ceną e-ATAT 18 na poziomie 3.499.000 PLN netto.

Gdańsk: Karsan wygrywa przetarg na 30 autobusów elektrycznych
Gdańsk: Karsan wygrywa przetarg na 30 autobusów elektrycznych

Kryteria oceny ofert

Decyzja o wyborze oferty została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny. Wśród głównych kryteriów, które miały wpływ na wynik, znalazły się cena oraz ocena techniczna. W szczególności:

Cena – 70% wagi

Ocena techniczna – 30% wagi

W efekcie mieliśmy taki rozkład punktów:

Część 1 – Dostawa 18 sztuk autobusów MAXI: W kryterium ceny Karsan uzyskał 70 punktów, oferując cenę brutto 55 185 057,00 zł. Z kolei Solaris uzyskał 65,47 punktów, oferując cenę 59 003 100,00 zł. Karsan zaoferował więc tańsze pojazdy, co dało mu przewagę punktową w tym kryterium. W kryterium oceny technicznej Karsan otrzymał 27 punktów, natomiast Solaris uzyskał 26,90 punktów.

Część 2 – Dostawa 12 sztuk autobusów MEGA: W kryterium ceny ponownie Karsan uzyskał maksymalną liczbę 70 punktów, a Solaris uzyskał 65,27. W kryterium oceny technicznej Karsan zdobył 26,52 punktów, a Solaris uzyskał 25,64 punkty, co dało Karsanowi przewagę także w tym przypadku, choć różnica była niewielka.

Ostatecznie rozdział liczby punktów wygląda tak:

  • Karsan: 97,00 punktów w Części 1 / 96,52 punktów w Części 2
  • Solaris: 92,37 punktów w Części 1 / 90,91 punktów w Części 2

Gdańskie elektrobusy

W ramach zamówienia na 30 autobusów elektrycznych, pojazdy muszą spełniać szereg wymogów technicznych. Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m, a przegubowe MEGA od 17,5 do 18,75 m. Wszystkie pojazdy muszą być w pełni niskopodłogowe, z całkowicie dostosowaną przestrzenią do potrzeb pasażerów, w tym z wysokością podłogi do 340 mm przy każdym progu drzwi. Pojazdy mają być wyposażone w baterie o pojemności co najmniej 400 kWh dla MAXI i 550 kWh dla MEGA, a ładowanie ma odbywać się poprzez standardowe gniazdo typu CCS 2.

Wnętrza pojazdów mają zapewniać komfort pasażerom, w tym klimatyzację, systemy USB, a także systemy informacji pasażerskiej, w tym tablice LED i ekrany LCD w pojazdach. W pojazdach ma także zostać zainstalowany system „sztucznego hałasu”, aby zapewnić bezpieczeństwo w strefach o niskiej prędkości.

Komentarze