Nie Irizar, nie Karsan i nie Solaris, tylko Yutong dostarczy MZK Żywiec 6 elektrobusów
7 lutego 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu ogłosił wyniki przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z systemem ładowania.
Zamówienie jest współfinansowane w ramach III edycji programu Zielony Transport Publiczny. Spośród czterech złożonych ofert, najkorzystniejszą propozycję złożyła Busnex Poland, przedstawiciel chińskiego producenta Yutong. Co ciekawe, nie była to najtańsza propozycja złożona w tym postępowaniu, a o ostatecznym zwycięstwie zadecydowało tzw. małe punkty. O tym ciekawym zamówieniu pisaliśmy już w InofoBusie wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówiło MZK Żywiec w ramach przetargu?
- Która firma wygrała przetarg i jaki model autobusów dostarczy?
- Jakie kryteria oceny ofert zadecydowały o wyborze zwycięzcy?
Co chciał MZK Żywiec?
Zanim przejdziemy do otwarcia ofert, przypomnijmy, jakie parametry techniczne premiowało MZK:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia – aluminium lub zabezpieczenie kataforezą – 20 pkt,
- powyżej 30 miejsc siedzących – 15 pkt,
- silnik centralny – 15 pkt,
- powyżej 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 10 pkt,
- wysokość autobusu do 3,2 m – 15 pkt,
- zawieszenie niezależne – 5 pkt,
- panele boczne pod linią okien dzielone pionowo i poziomo – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt, zasięg – powyżej 300 km – 10 pkt.
Jak widać, MZK Żywiec stawiał na producentów stosujących aluminium i KTL. Do tego mamy maksymalną punktację za silnik centralny (MAN, Solaris, Yutong). Komu to najbardziej pasowało? Sprawdzamy.
Cztery oferty
W przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu, który został ogłoszony w ramach III edycji programu Zielony Transport Publiczny, złożono cztery oferty. Najniższą cenę zaproponowała turecka firma Karsan Otomotiv, oferując dostawę pojazdów za 18.138.195 PLN brutto, co odpowiada 14.746.500 PLN netto i daje cenę jednostkową Karsan e-Ata 12 na poziomie 2.457.750 PLN netto. Była to jedyna oferta, która mieściła się w budżecie zamawiającego, wynoszącym 18.450.000 PLN brutto.
Pozostałe trzy firmy – Solaris Bus & Coach, Busnex Poland (reprezentujący Yutonga) oraz Irizar e-Mobility – przedstawiły wyższe propozycje, które przekraczały wyznaczony budżet. Solaris zaoferował autobusy Urbino 12 electric za 20.221.200 PLN brutto (16.440.000 PLN netto, cena jednostkowa 2. 740.000 PLN netto), natomiast Busnex Poland wycenił swoje pojazdy U12 na 20.098.200 PLN brutto (16.340.000 PLN netto, jednostkowo 2.723.333 PLN netto). Z kolei hiszpański Irizar e-Mobility zaproponował cenę 19.483.938 PLN brutto (15.840.600 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za ie Bus 12 na poziomie 2.640.100 PLN netto).
Ostatecznie, spośród czterech ofert, jedynie propozycja Karsana spełniła warunki budżetowe, co dało jej przewagę nad konkurentami już na etapie oceny cenowej. Pomimo tego, przetarg rozstrzygnięto na korzyść Busnex Poland, który uzyskał najwyższą liczbę punktów w ogólnej klasyfikacji, uwzględniającej również kryteria techniczne i gwarancyjne.
Co zadecydowało o wyborze Busnex?
Zgodnie z kryteriami przetargowymi, MZK Żywiec oceniło oferty w trzech kategoriach:
- Cena – 60%
- Parametry techniczne – 20%
- Gwarancja – 20%
Po analizie ofert, końcowa klasyfikacja prezentuje się następująco:
🏆 Busnex Poland (Yutong) – 94,15 pkt
🥈 Irizar e-Mobility – 93,86 pkt
🥉 Karsan Otomotiv – 92,00 pkt
🏅 Solaris Bus & Coach – 91,82 pkt
Żywieckie elektrobusy
Nowe autobusy dla MZK Żywiec będą miały długość od 11,8 do 12,2 m, a ich nadwozie zostanie wykonane z aluminium lub zabezpieczone kataforezą (KTL). Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, a pasażerowie będą mogli korzystać z trojga szerokich drzwi w układzie 2-2-2.
- Napęd: Silnik synchroniczny lub asynchroniczny o mocy min. 150 kW (centralny) lub 120 kW (przy dwóch silnikach w piastach).
- Magazyn energii: Baterie o pojemności min. 420 kWh, gwarantujące zasięg powyżej 250 km.
- Ładowanie: Wyłącznie złącze plug-in.
- Wnętrze: Ergonomiczne siedzenia, klimatyzowana kabina kierowcy i przestrzeń pasażerska, system informacji pasażerskiej z ekranami LCD i LED.
MZK Żywiec wkrótce podpisze umowę z Busnex Poland, a pierwsze elektrobusy powinny trafić na ulice miasta w ciągu 12 miesięcy. To historyczny moment, ponieważ Żywiec dołącza do miast inwestujących w zeroemisyjny transport publiczny.
Link do przetargu: http://www.bip.mzk.zywiec.pl/index.php?modul=aktualnosci&kat_id=286&id=84
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze