NFOŚiGW chce inwestować w biogaz pod autobusy miejskie. Rychło w czas
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożył do EBI wnioski o 2 mld zł na dwa nowe programy wsparcia wysokosprawnej kogeneracji z biogazu oraz produkcji biometanu.
Cel to pozyskanie paliwa np. do tankowania autobusów miejskich. Taklą informację przekazała PAP prezes Funduszu Dorota Zawadzka-Stępniak. Naszym zdaniem decyzja ta jest spóźniona co najmniej o kilka lat. Dziś, gdy ten sam NFOŚiGW przyznaje dotacje (np. w ramach ZTP 3.0) wyłącznie na autobusy elektryczne i wodorowe. W tej sytuacji temat gazyfikacji flot miejskich wydaje się być nieaktualny – tym bardziej w kontekście obowiązkowego zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów przez duże miasta od 2026 roku. W naszej oceni, biogaz w autobusach ma sens, ale przede wszystkim w komunikacji regionalnej i międzyregionalnej. To właśnie na ten obszar powinny być skierowane działania Funduszu.
Rozkład jazdy:
- Na jakie dwa nowe programy wsparcia NFOŚiGW złożył wnioski do EBI i jaki jest ich cel?
- Jakie formy wsparcia finansowego przewidziano w programie kogeneracji z biogazu oraz w programie produkcji biometanu?
- Dlaczego, według autora analizy, wsparcie dla biogazu w transporcie miejskim jest decyzją spóźnioną i jakie inne obszary powinny być nim objęte?
Dla autobusów miejskich?
Szefowa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformowała PAP, że Fundusz w ostatnim czasie złożył wnioski do EBI na wsparcie kilku programów. Oprócz „Czystego powietrza” są to dwa nowe programy: ysokosprawna kogeneracja z biogazu, wytwarzanego z biomasy, w tym z odpadów komunalnych oraz wykorzystanie biometanu.
Wnioski dotyczą również zwiększenia budżetu dwóch istniejących programów – kogeneracji dla ciepłownictwa i wsparcia przemysłu energochłonnego poprzez poprawę efektywności energetycznej.
Dorota Zawadzka-Stępniak wyjaśniła, że Fundusz wnioskuje o 1 mld zł na program wsparcia wysokosprawnej kogeneracji z biogazu wytwarzanego z biomasy.
-„Chodzi o wsparcie produkcji energii elektrycznej i ciepła w procesie wysokosprawnej kogeneracji, ale z konkretnego paliwa, jakim jest biomasa” – powiedziała. Projekt programu przewiduje dotacje do 40 proc. kosztów kwalifikowanych oraz formę pożyczkową do 100 procent kosztów kwalifikowanych.
Szefowa NFOŚiGW dodała, że kolejny wniosek dotyczy projektowanego programu wsparcia produkcji biometanu. „W tym przypadku również zawnioskowaliśmy o 1 mld zł. Biometan to czyste, odnawialne źródło energii, paliwo zastępujące gaz ziemny, które może być wykorzystywane zarówno w ciepłownictwie, jak i w transporcie do zasilania pojazdów. W naszej opinii poprawa bezpieczeństwa energetycznego poprzez wykorzystanie biometanu jest szczególnie ważna w kontekście geopolitycznym. Biometan może stanowić też paliwo przyszłości dla transportu miejskiego” – zauważyła Zawadzka-Stępniak.
Wyjaśniła, że projekt tego programu przewiduje wsparcie finansowe (komponent dotacyjny – do maksymalnie 45 proc. kosztów kwalifikowanych) instalacji fermentacji biomasy produkujących biogaz, a oczyszczany do biometanu celem oddania go do sieci gazowej lub wykorzystania w transporcie. „Chcemy w ramach tego programu zapewnić procesowanie tego biometanu poza wtłoczeniem do sieci gazowej, także do formy skroplonej – bioLNG lub wysokosprężonej – bioCNG, którym można napędzać pojazdy” – dodała szefowa NFOŚiGW.
Poziom projektu
Zawadzka-Stępniak zastrzegła, że oba wyżej wymienione programy to na razie projekty, wymagające akceptacji EBI. Jeśli tak się stanie, to – jak dodała – programy te mają szansę ruszyć pod koniec 2025 roku.
Szefowa NFOŚiGW przekazała ponadto, że Fundusz wystąpił do EBI o zwiększenie budżetów dwóch obecnie realizowanych programów. Pierwszy to program „Kogeneracja dla ciepłownictwa. Część 2”, który wspiera budowę lub przebudowę jednostek wytwórczych o mocy nie mniejszej niż 1 MW w dużych systemach ciepłowniczych (o mocy zamówionej nie mniejszej niż 50 MW). „Jest duże zainteresowanie tym programem. Sektor ciepłowniczy jest tym, który musimy wspierać, bo tam są największe wyzwania. Zawnioskowaliśmy do EBI o kolejny 1 mld zł” – powiedziała prezes.
Drugi program dotyczy wsparcia poprawy efektywności energetycznej w przemyśle energochłonnym. Obecny budżet programu (współfinansowanie wyłącznie w formie pożyczki) to 350 mln zł, a po pozytywnej decyzji EBI zwiększyłby się o 485 mln zł. Z programu finansowane są np. instalacje do odzysku ciepła i wykorzystania go w procesach technologicznych, działania związane z poprawą efektywności energetycznej procesów wytwórczych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze