Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nancy przywraca do życia linię Tempo 1. Dzięki bateryjnym trolejbusom Hess

infobus
09.08.2025 19:05
0 Komentarzy

5 kwietnia 2025 roku miasto Nancy we Francji uruchomiło ponownie kluczową linię komunikacyjną Tempo 1, kończąc tym samym dwuletnią przerwę w jej funkcjonowaniu.

Tym razem nie jako tramwaj na gumowych kołach (TVR), lecz jako nowoczesny system obsługiwany przez podwójnie przegubowe trolejbusy bateryjne Hess LighTram 25 DC. To nowe otwarcie dla transportu publicznego w Nancy

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy obsługują linię Tempo 1 w Nancy od 5 kwietnia 2025 roku?
  2. Jaki procent trasy linii Tempo 1 pokrywany jest z wykorzystaniem sieci trakcyjnej?
  3. Ile pasażerów może jednocześnie przewieźć jeden trolleybus Hess LighTram 25 DC?
Nancy stawia na bateryjne trolejbusy. Nowa linia Tempo 1 już działa

Hess LighTram 25 DC

Przetarg i projekt uruchomienia nowej odsłony linii Tempo 1 to przykład kompleksowej modernizacji nie tylko taboru, ale również infrastruktury miejskiej. Zamiast klasycznej trakcji trolejbusowej na całej trasie, Nancy wdrożyło system Dynamic Charging (DC), który umożliwia ładowanie pojazdów z sieci trakcyjnej tylko na wybranych, około 62-procentowych odcinkach trasy. Pozostałe fragmenty pokonywane są w pełni na energii zgromadzonej w bateriach.

Zasięg działania to 9,78 km między dzielnicami Essey-lès-Nancy a Vandœuvre-Brabois, obsługiwany przez 25 sztuk podwójnie przegubowych pojazdów HESS o długości 24 metrów, które są w stanie przewieźć do 154 pasażerów, z czego 46 na miejscach siedzących i aż 108 stojących, oraz z miejscem dla 7 wózków inwalidzkich (PMR). Linia obsługiwana jest codziennie w godzinach 4:00–00:30, a w szczycie pojazdy kursują co 7 minut, zapewniając dzienną przepustowość na poziomie około 45 000 pasażerów.

W ramach przygotowań do uruchomienia linii przeprowadzono szereg inwestycji infrastrukturalnych: wymieniono sieć LAC, przebudowano platformę pod pojazdy (do 6,50 m szerokości), a także zastosowano ekologiczne rozwiązania urbanistyczne – zwiększono zieleń, zmniejszono powierzchnie nieprzepuszczalne i zapewniono pełną dostępność PMR. Dodatkowo, wzdłuż całej trasy dopuszczono ruch rowerowy, a kilka stacji zostało usuniętych dla zwiększenia płynności i prędkości handlowej, która dziś wynosi 15–15,5 km/h.

Nancy stawia na bateryjne trolejbusy. Nowa linia Tempo 1 już działa

Znaczenie projektu

Trolleybusy marki HESS to obecnie jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji bateryjnych w Europie. Zużycie energii nowych pojazdów wynosi około 2,4 kWh/km, co stanowi blisko połowę zużycia poprzedniego systemu TVR (ok. 4 kWh/km). Tabor zasilany jest z pantografów na trasie oraz z ładowarek plug-in w zajezdni.

Za eksploatację systemu odpowiada operator Keolis Grand Nancy / STAN, który będzie zarządzać całością usług w ramach przetargu obejmującego zarówno tabor, jak i infrastrukturę techniczną.

Projekt zrealizowany w Nancy to jeden z najbardziej zaawansowanych przykładów hybrydowego systemu trolejbusowego nowej generacji, który łączy zalety trakcji (szybkie ładowanie, stałe zasilanie) z elastycznością autobusów bateryjnych (brak trakcji tam, gdzie jest ona niepotrzebna lub niepożądana). Dzięki temu można ograniczyć koszty utrzymania infrastruktury, poprawić estetykę przestrzeni miejskiej oraz znacząco obniżyć emisje i hałas w ścisłej zabudowie.

Dla innych europejskich miast – w tym polskich – system z Nancy może być punktem odniesienia przy projektowaniu niskoemisyjnych sieci trolejbusowych bez pełnej infrastruktury trakcyjnej. To także odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania ekologiczne, skalowalne i dostosowane do istniejących warunków urbanistycznych.

Komentarze