Najnowsze berlińskie Solarisy Urbino 18 electric już na liniach w Berlinie. Pierwsze z 50.
7 marca 2025 roku Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) oficjalnie wprowadziło do eksploatacji pierwsze z 50 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric, które zostaną dostarczone do połowy roku.
Nowe pojazdy obsługują już trasę linii 300, zapewniając mieszkańcom Berlina jeszcze bardziej ekologiczny i komfortowy transport publiczny. O tym berlińskim kontrakcie pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
Ambitna strategia
W ramach umowy ramowej podpisanej w 2023 roku BVG Berlin ma możliwość zamówienia nawet 700 autobusów elektrycznych marki Solaris. Pierwsze 50 egzemplarzy zostało natychmiast zakontraktowanych i sukcesywnie trafia do stolicy Niemiec.
Nowe Solaris Urbino 18 electric zostały wyposażone w nowoczesne baterie o pojemności 700 kWh, co pozwala na przejechanie ponad 200 km na jednym ładowaniu. Autobusy mogą być ładowane zarówno w zajezdni, jak i za pomocą pantografów na wyznaczonych przystankach końcowych. W tym celu na dachach pojazdów zamontowano ruchome kontaktronowe ramiona. Do 2027 roku w Berlinie powstanie aż 36 punktów ładowania z 101 stanowiskami, co umożliwi jeszcze bardziej efektywne wykorzystanie elektrobusów.
Solaris Urbino 18 electric zapewniają bezbarierową mobilność. Wprowadzono w nich innowacyjny system sygnału akustycznego, który pomaga osobom niedowidzącym w łatwiejszej lokalizacji drzwi wejściowych. Przestronne wnętrze pozwala na podróżowanie 100 pasażerom, z czego 41 ma do dyspozycji miejsca siedzące. Pojazdy wyposażono również w centralny silnik elektryczny, co zapewnia ich stabilność w ruchu miejskim.
Z paszportem baterii
Ważnym krokiem w kierunku zrównoważonej e-mobilności jest fakt, że Solaris Urbino 18 electric są pierwszymi na świecie seryjnie produkowanymi autobusami, których baterie posiadają cyfrowy paszport. Paszport baterii to dokument cyfrowy, który dostarcza szczegółowych informacji o pochodzeniu surowców, składzie chemicznym baterii oraz ich wpływie na środowisko. Rozwiązanie to zapewnia transparentność całego cyklu życia baterii – od produkcji, przez eksploatację, aż po recykling.
Obowiązek wprowadzenia paszportu baterii we wszystkich pojazdach elektrycznych zacznie obowiązywać w 2027 roku na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542. Solaris jednak już teraz dostarcza swoje pojazdy zgodnie z tymi wytycznymi, trzy lata przed wprowadzeniem regulacji. Dane dotyczące baterii w autobusach berlińskiego BVG są dostępne poprzez QR kod umieszczony na pojeździe
Projekt elektryfikacji floty BVG jest współfinansowany przez federalne Ministerstwo ds. cyfryzacji i transportu (BMDV) w ramach programu wsparcia alternatywnych napędów w transporcie publicznym. Dodatkowe fundusze pochodzą z niemieckiego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, który wspierany jest przez Unię Europejską. BVG pokrywa koszty, które poniosłoby w przypadku zakupu autobusów z silnikami diesla, natomiast pozostałe koszty związane z elektryfikacją floty finansuje rząd Berlina w ramach zawartej umowy transportowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze