Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na Deutsche Bahn spadła krytyka za zakup 200 chiński autobusów BYD

infobus
21.12.2025 15:01
0 Komentarzy

Wicekanclerz Niemic Lars Klingbeil skrytykował w sobotę przewoźnika Deutsche Bahn za zamówienie 200 autobusów elektrycznych od chińskiego koncernu BYD.

Wezwał przy tym do okazywania „zdrowego patriotyzmu gospodarczego”. O ostatnich gigantycznych zakupach DB – w tym marek MAN i Iveco – pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów łącznie obejmuje największe zamówienie Deutsche Bahn dla DB Regio?
  2. Ilu autobusów elektrycznych dotyczy kontrakt przyznany chińskiemu producentowi BYD?
  3. Jakiego producenta wskazuje wicekanclerz Niemiec jako preferowanego dostawcę dla DB?
Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD
Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD

Zakupy Deutsche Bahn

Wicekanclerz Niemiec i jednocześnie minister finansów Lars Klingbeil skrytykował w sobotę decyzję Deutsche Bahn w rozmowie z dziennikiem „Neue Osnabrücker Zeitung”. Polityk nie ukrywał rozczarowania strategią zakupową państwowego przewoźnika.

„Denerwuje mnie to, że Deutsche Bahn zdecydowała się, obok dużego zamówienia dla MAN, kupić także autobusy elektryczne z Chin” – powiedział Lars Klingbeil.

Jak podkreślił, jego zdaniem państwowa spółka powinna w większym stopniu wspierać europejskich producentów autobusów, zwłaszcza w sytuacji, gdy na rynku dostępna jest konkurencyjna oferta.

„Życzyłbym sobie zdrowego patriotyzmu gospodarczego” – dodał wicekanclerz, zaznaczając, że oznacza to powierzanie takich zamówień producentom niemieckim lub europejskim, o ile spełniają wymagania techniczne i cenowe.

Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD
Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD

Największe zamówienie autobusowe w historii DB

Deutsche Bahn ogłosiła przed tygodniem zawarcie umów ramowych na dostawę 3.300 autobusów z napędem hybrydowym i elektrycznym, które mają być dostarczane w latach 2027–2032. Wartość kontraktu przekracza 1 mld euro, co czyni go największym zamówieniem autobusowym w historii niemieckiego przewoźnika kolejowego.

Zdecydowana większość pojazdów – około 95% – ma zostać dostarczona przez MAN Truck & Bus, niemieckiego producenta autobusów miejskich i międzymiastowych. Pozostała część kontraktu, obejmująca około 200 autobusów elektrycznych, trafiła do firmy BYD. Autobusy tego producenta mają być montowane w zakładzie na Węgrzech, choć kluczowe komponenty i technologia pochodzą z Chin.

Krytyka decyzji Deutsche Bahn pojawia się w szerszym kontekście napiętych relacji gospodarczych między Berlinem a Pekinem. Chiny w ostatnich miesiącach wprowadziły ograniczenia eksportowe dotyczące m.in. półprzewodników i metali ziem rzadkich, co odczuwają niemieckie firmy przemysłowe, w tym branża motoryzacyjna.

Paradoksalnie Lars Klingbeil, reprezentujący SPD, uznawany jest za polityka mającego dobre relacje z Chinami. W listopadzie odwiedził ChRL jako pierwszy minister nowego rządu kanclerza Friedricha Merza, zaprzysiężonego w maju. Tym bardziej jego krytyka wobec zakupów autobusów elektrycznych z Chin została szeroko zauważona w niemieckich mediach.

Spór wokół zamówienia BYD wykracza więc poza samą kwestię taboru autobusowego i dotyka tematów takich jak bezpieczeństwo technologiczne, konkurencyjność europejskiego przemysłu oraz rola państwowych przewoźników w realizacji polityki przemysłowej.

Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD
Deutsche Bahn pod ostrzałem polityków. Spór o elektryczne autobusy BYD

Komentarze