Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Toruń dokłada i wybiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Tanio to już było.

infobus
13.06.2024 18:22
0 Komentarzy

13 czerwca Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech autobusów hybrydowych klasy I kategorii MAXI.

To już drugie podejście MZK do tego zakupu – tym razem udane. O unieważnieniu „jedynki” i jedynej ofercie Solarisa pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Dodajmy, że przewoźnik realizuje ten zakup z własnej kieszeni, a dodatkowo włączył w ten kontrakt także dwa pojazdy techniczne.

Spis treści:

  1. Ile hybrydowych autobusów klasy MAXI zamówiło MZK Toruń?
  2. Jaka firma dostarczy nowe autobusy hybrydowe dla MZK Toruń?
  3. Jakie były główne kryteria wyboru oferty w przetargu na autobusy hybrydowe dla MZK Toruń?
MZK Toruń dokłada i wybiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Tanio to już było
MZK Toruń dokłada i wybiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Tanio to już było

hybrydowa dwójka

MZK Toruń poszukiwało dostawcy czterech fabrycznie nowych hybrydowych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI zasilanych olejem napędowym oraz dwóch pojazdów technicznych o masie całkowitej pojazdu maksymalnie 3,5t.

Termin dostawy to 12 miesięcy od momentu podpisania umowy.

22 kwietnia firma otrzymała jedną ofertę od firmy Solaris Bus & Coach na sumę 7.961.175,00 PLN brutto / 6.472.500 PLN netto, co daje koszt zakupu jednego pojazdu Solaris Urbino 12 hybrid (w tym dwa pojazdy techczniczne) na poziomie 1.618.125 PLN netto.  

Z kolei budżet zamawiającego to 7.072.500,00 PLN brutto, czyli mieliśmy przekroczenie o prawie 900 tys. zł.  Teraz – po strategicznej akceptacji skarbnika – komisja przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów:

  • ceny (70%),
  • parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%),
  • kosztów emisji CO2 (3%),
  • kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).

I wybrała oczywiście ofertę Solarisa. Naszym zdaniem taniej już nie będzie. Biorąc pod uwagę napływ innych kontraktów, to słuszna decyzja. Link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/125388/details

MZK Toruń dokłada i wybiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Tanio to już było
MZK Toruń dokłada i wybiera autobusy hybrydowe od Solarisa. Tanio to już było

hybrydowa jedynka

Za pierwszym razem – 5 marca – w przetargu MZK Toruń także tylko jedna firma położyła ofertę.

Solaris wówczas zaproponował kwotę 8.821.437,00 PLN brutto / 7.171.900 PLN netto w podstawowym zadaniu (4 sztuki), co daje cenę autobusu Solaris Urbino 12 hybrid (plus dwa pojazdy techniczne) na poziomie 1.792.975 PLN netto.

Z kolei budżet przewoźnika wynosił 7.072.500,00 PLN brutto w wersji podstawowej, czyli mieliśmy przekroczenie o ponad 1,7 mln zł brutto. Sporo i dlatego postępowanie zostało unieważnione.

TORUŃSKIE AUTOBUSY

Na koniec dodajmy, że autobusy dla MZK Toruń mają mieć  długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 150 kW. Silnik spalinowy wspomagany będzie w czasie jazdy pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa ma wynosić co najmniej 14 kW. Pojazdy mają być wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej.

Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 23 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.

Komentarze