Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Stalowa Wola na trzecich zakupach autobusów elektrycznych. Co tym razem?

infobus
25.02.2025 09:01
0 Komentarzy

25 lutego 2025 r. Stalowowolskie Centrum Usług Wspólnych ogłosiło przetarg na dostawę pięciu elektrycznych autobusów miejskich.

Zamówienie realizowane jest w ramach projektu „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Stalowej Woli – etap II” w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Równolegle w miescie trwa budowa nowej zajezdni m.in. pod nowe elektrobusy.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów miejskich zamówiono w ramach nowego przetargu w Stalowej Woli?
  2. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
  3. Jakie firmy dostarczyły wcześniejsze autobusy elektryczne do Stalowej Woli?
Stalowa Wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów / fot. MZK Stalowa Wola
Stalowa Wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów / fot. MZK Stalowa Wola

Dofinansowanie z Polskich Wschodniej

Zgodnie z przyznanym dofinansowaniem – z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia dla projektu z dwoma gminami wiejskimi – Zaleszany oraz Pysznica z budżetem ponad 67 milionów zł / przy całkowitej wartości projektu 93,2 mln złotych – najnowsze zamówienie obejmuje zakup pięciu nowych autobusów elektrycznych, w tym:

  • dwóch 12-metrowych
  • trzech przegubowych, 18-metrowych – pierwszych takich we flocie MZK.

Wraz z pięcioma elektrobusami gmina zakupi też trzy dwustanowiskowe ładowarki plug-in. Poza zakupem nowych elektrobusów projekt obejmuje również budowę zupełnie nowej zajezdni MZK Stalowa Wola , ktra będzie mogła poieścić 46 pojazdów pod dwoma zadaszonymi wiatami. Oprócz tego powstanie budynek administracyjny, budynek obsługi stacji pojazdów z zapleczem socjalnym dla pracowników, pomieszczeniami technicznymi, magazynami i myjnią. Na zajezdni znajdzie się także 11 ładowarek plug-in o mocy 120 kW pod 22 elektrobusy.

Zamawiane autobusy będą musiały spełniać rygorystyczne wymagania techniczne określone w załączniku do SWZ. Pojazdy muszą być niskopodłogowe, całkowicie elektryczne i zgodne z dyrektywą 2014/24/UE, dotyczącą zamówień publicznych. Zamawiający wymaga także, aby oferenci zapewnili stabilność dostaw, co oznacza, że zmiany w łańcuchach dostaw nie mogą wpłynąć na realizację kontraktu.

Stalowa Wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów / fot. MZK Stalowa Wola
Stalowa Wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów / fot. MZK Stalowa Wola

Wymagania przetargowe

Wymagania wobec oferentów obejmują:

  • Doświadczenie w dostawach autobusów elektrycznych – wymagane jest wykazanie realizacji co najmniej jednej dostawy minimum dwóch fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych.
  • Zdolność finansową – oferenci muszą wykazać wolne środki finansowe lub zdolność kredytową na poziomie co najmniej 10 000 000 zł.

Na oferty zamawiający czeka do 26 marca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena – 60%
  • Jakość – 40%

Dostawa autobusów musi zostać zrealizowana w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. Pełne ogłoszenie i specyfikację zamówienia można znaleźć pod adresem: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a611dbc4-bc86-4b3b-b8d7-0771fe5da9c0.

MZK Stalowa wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów.
Stalowa Wola zakupach pięciu kolejnych elektrobusów / fot. MZK Stalowa Wola

Ostatnie zakupy

W ostatnich latach Stalowa Wola intensywnie inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny.

-„Miasto Stalowa Wola realizuje swój wielki plan zmiany komunikacji publicznej tak, aby do 80% taboru komunikacji miejskiej składało się z autobusów elektrycznych, supernowoczesnych, wysoko jakościowych, ekologicznych, a jednocześnie w wielu założeniach pod względem ekonomii również tańszych. Dziś robimy kolejny krok do osiągnięcia tego celu – powiedział Lucjusz Nadbereżny prezydent miasta Stalowej Woli.

Oto kluczowe etapy tego e-procesu:

  1. Pierwsze zakupy (2018 rok): Miasto nabyło 10 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 8,9 LE electric, co stanowiło początek transformacji taboru w kierunku ekologicznych rozwiązań.
  2. Kolejne inwestycje (2023 rok): Flota została powiększona o pięć autobusów elektrycznych MAN Lion1c City 12 E, dostarczonych w ramach przetargu ogłoszonego w 2022 roku.
  3. Najnowsze plany (2024 rok): W styczniu 2024 roku ogłoszono przetarg na zakup kolejnych pięciu elektrycznych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI. W czerwcu tego samego roku przetarg rozstrzygnięto, a zwycięzcą została firma Solaris, mimo że najniższą ofertę cenową przedstawił MAN. Generalnie swoje propozycje złożyło trzech wykonawców: Solaris Bus & Coach na 17 010 900,00 zł brutto / MAN TRUCK & BUS POLSKA na 15 934 650,00 zł brutto i Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan na 18 641 523,30 zł brutto. 5 marca 2024 r. zostały otwarte oferty na dostawę pięciu elektrycznych autobusów miejskich dla Stalowej Woli, w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Stalowej Woli”, dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dzięki kolejnym zakupom flota zeroemisyjnych pojazdów w Stalowej Woli znacznie się powiększy, przyczyniając się do ograniczenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza w regionie.

Komentarze