Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Stalowa Wola blisko nowych elektrobusów. Jedyna oferta od Solarisa

infobus
31.03.2025 19:03
0 Komentarzy

31 marca 2025 r., Stalowowolskie Centrum Usług Wspólnych otworzyło oferty w przetargu na dostawę pięciu elektrycznych autobusów miejskich.

Przedmiotem zamówienia była dostawa pięciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych dla Gminy Stalowa Wola w ramach III edycji konkursu „Zielony Transport Publiczny” ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne zamówione przez Stalową Wolę?
  2. Jaka była cena jednostkowa autobusu zaoferowanego przez Solaris i jak ta oferta wypadała względem budżetu?
  3. Jakie działania podjęła Stalowa Wola w ostatnich latach w celu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego?

Pięć elektrobusów w grze

Głównym celem postępowania jest dalsza elektryfikacja floty komunikacyjnej miasta, która konsekwentnie od kilku lat rozwija ekologiczne środki transportu. Przetarg prowadzony był w formule przetargu nieograniczonego i zakładał dostawę pojazdów gotowych do eksploatacji – z kompletnym wyposażeniem i przeszkoleniem dla obsługi technicznej.

W stalowowolskim postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta – od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Producent z Bolechowa zaproponował dostawę pięciu elektrobusów za kwotę 16.236.000 PLN brutto, co po odjęciu VAT daje 13.200.000 PLN netto. Oznacza to, że cena jednostkowa netto za jeden autobus Solaris Urbino 12 electric wynosi 2.640.000 PLN.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w budżecie miasta wynosiła 20.295.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa jest niższa o ponad 4 miliony złotych względem planowanego budżetu.

Czyli akceptacja tej oferty to już tylko formalność, ale poczekajmy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena – 60%
✅ Okres gwarancji całkowitej – 20%
✅ Parametry eksploatacyjno-techniczne pojazdów – 20%

Starowolskie autobusy

Zgodnie z dokumentacją przetargową, zamawiane autobusy mają mieć długość 12 metrów, w pełni niskopodłogową konstrukcję, zasilanie bateryjne z systemem ładowania typu plug-in i pantografowego, a także klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej i minimum 26 miejsc siedzących.

Pojazdy muszą spełniać wymogi unijne dotyczące emisji i bezpieczeństwa, a także być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Planowana dostawa ma nastąpić w ciągu kilku miesięcy od podpisania umowy – najpóźniej do końca lutego 2026 roku.

I na koniec przypomnijmy, że w ostatnich latach Stalowa Wola intensywnie inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny.

-„Miasto Stalowa Wola realizuje swój wielki plan zmiany komunikacji publicznej tak, aby do 80% taboru komunikacji miejskiej składało się z autobusów elektrycznych, supernowoczesnych, wysoko jakościowych, ekologicznych, a jednocześnie w wielu założeniach pod względem ekonomii również tańszych. Dziś robimy kolejny krok do osiągnięcia tego celu – powiedział Lucjusz Nadbereżny prezydent miasta Stalowej Woli.

Oto kluczowe etapy tego e-procesu:

  • Pierwsze zakupy (2018 rok): Miasto nabyło 10 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 8,9 LE electric, co stanowiło początek transformacji taboru w kierunku ekologicznych rozwiązań.
  • Druga inwestycja (2023 rok): Flota została powiększona o pięć autobusów elektrycznych MAN Lion1c City 12 E, dostarczonych w ramach przetargu ogłoszonego w 2022 roku.
  • Po raz trzeci: W styczniu 2024 roku ogłoszono przetarg na zakup kolejnych pięciu elektrycznych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI. W czerwcu tego samego roku przetarg rozstrzygnięto, a zwycięzcą została firma Solaris, mimo że najniższą ofertę cenową przedstawił MAN. Generalnie swoje propozycje złożyło trzech wykonawców: Solaris Bus & Coach na 17 010 900,00 zł brutto / MAN TRUCK & BUS POLSKA na 15 934 650,00 zł brutto i Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan na 18 641 523,30 zł brutto.

To oznacza, że producent z Bolechowa ma dwa kontrakty autobusowe od Stalowej Woli – jeden w realizacji, a drugi „prawie w kieszeni”.

Komentarze