Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Ostrów Wlkp. będzie miał 22 autobusy elektryczne. Przetarg na szóstkę z ZTP 3.0

infobus
29.01.2025 10:08
0 Komentarzy

29 stycznia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim ogłosił przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z dedykowanym systemem ładowania.

Zamówienie MZK ma na celu redukcję emisji spalin w miejskim transporcie publicznym, a jego realizacja będzie współfinansowana ze środków przyznanych w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza zakupić MZK Ostrów Wielkopolski w nowym przetargu?
  2. Jakie są wymagania techniczne dotyczące silnika i baterii w zamówionych pojazdach?
  3. Do kiedy można składać oferty w przetargu na nowe autobusy elektryczne?
Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne  / fot. MZK Ostrów Wielkopolski
Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne / fot. MZK Ostrów Wielkopolski

Eklektyczna szóstka

Zamówienie obejmuje dostawę sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych, które muszą być w pełni zgodne z obowiązującymi normami i przepisami homologacyjnymi. Pojazdy muszą posiadać silnik elektryczny o minimalnej mocy 160 kW oraz akumulatory trakcyjne o pojemności co najmniej 300 kWh. Autobusy powinny zapewniać eksploatację przy średnim rocznym przebiegu na poziomie 70 000 km, a ich konstrukcja musi umożliwiać bezawaryjną eksploatację w zakresie temperatur od -25°C do +40°C.

Dodatkowo wykonawca dostarczy i uruchomi trzy dwustanowiskowe stacjonarne ładowarki, każda o mocy 2 × 50 kW, co zapewni łączną moc ładowania 300 kW. System ładowania ma być przystosowany do technologii SiC w przetwornicach napięcia oraz umożliwiać zdalny monitoring i zarządzanie procesem ładowania.

Przetarg wymaga, aby oferowane autobusy nie były prototypami, lecz znajdowały się w bieżącej ofercie sprzedaży producenta. Powinny być wykonane z materiałów nierdzewnych lub trudnordzewiejących z pełnym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Dodatkowo, pojazdy muszą spełniać normy wytrzymałości konstrukcji nośnej określone w Regulaminie nr 66 EKG ONZ oraz zapewniać bezpieczeństwo pasażerów zgodnie z wymogami Regulaminu nr 107.

Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne  / fot. MZK Ostrów Wielkopolski
Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne / fot. MZK Ostrów Wielkopolski

Przetargowe wymagania

Oferenci muszą wykazać się doświadczeniem w dostawie minimum jednej partii niskopodłogowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania, o wartości co najmniej 9 mln zł netto w ciągu ostatnich trzech lat. Dodatkowo muszą dysponować środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie 10 mln zł.

Na oferty zamawiający czeka do 28 lutego 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena – 60%
  • Parametry techniczno-eksploatacyjne – 32%
  • Okres gwarancji – 8%

Zamówienie podlega dyrektywie 2014/25/UE, co oznacza, że oferenci muszą zagwarantować odpowiedni udział produktów pochodzących z Unii Europejskiej lub krajów objętych umowami o równym traktowaniu.

Pełna dokumentacja dostępna jest pod adresem: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-42851a36-89e4-4587-a766-278f21e1cab3.

Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne  / fot. MZK Ostrów Wielkopolski
Ostrów Wlkp. kolejne autobusy elektryczne / fot. MZK Ostrów Wielkopolski

Wcześniejsze zakupy

8 listopada 2023 roku Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim oficjalnie zaprezentował sześć nowych autobusów elektrycznych marki Solaris Urbino 12 electric, które dołączyły do miejskiej floty, zwiększając liczbę elektrobusów do 16 pojazdów. Łączna wartość tych inwestycji wyniosła ponad 32 mln zł, z czego 30 mln zł pochodziło z dofinansowania.

Ostrów Wielkopolski był pionierem elektromobilności w Wielkopolsce – to właśnie tu w grudniu 2017 roku pojawiły się pierwsze elektryczne autobusy miejskie. Od tamtego czasu flota sukcesywnie się powiększa, a najstarsze e-busy mają dziś średnio 150 tys. przejechanych kilometrów i są intensywnie eksploatowane. Każdego dnia pokonują około 140-160 km, a ich baterie ładowane są dwa razy dziennie na terenie zajezdni z energii wytwarzanej przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy.

Dostawy 2023 to była trzecia partia elektryków zamówionych przez MZK Ostrów Wielkopolski, wszystkie pochodzą z fabryki Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Nowe pojazdy wyposażone są w silnik trakcyjny o mocy 160 kW oraz baterie High Energy o pojemności 200 kWh, przystosowane do ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf dachowy. Wraz z autobusami dostarczone zostały również trzy ładowarki.

Każdy z nowych Solarisów Urbino 12 electric ma 28 miejsc siedzących i 49 miejsc stojących, a ich wyposażenie obejmuje klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz sześć podwójnych ładowarek USB. Dodatkową nowością wprowadzoną przez MZK jest umieszczenie na pokładzie pojazdów defibrylatora, co może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów w nagłych sytuacjach.

Współpraca Solarisa z MZK Ostrów Wielkopolski trwa już od 2004 roku, a do tej pory przewoźnik odebrał 31 autobusów tej marki, w tym 16 elektrycznych – cztery w 2017 roku, sześć w 2020 roku i kolejne sześć w 2023 roku.

Komentarze