Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole odbiera autobusy elektryczne Solarisa z nowej serii. Z GSR2

infobus
08.11.2024 18:02
0 Komentarzy

8 listopada z fabryki w Bolechowie do Opola dotarł pierwszy z dziewięciu nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric.

Pozostałe zamówione elektrobusy mają trafić do zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w ciągu najbliższych kilku tygodni. Każdy autobus jest częścią realizacji projektu „Elektromobilne Opole – etap II”. Pojazdy będą obsługiwać linie 3 i 11. Przypomnijmy, że spółka ogłosiła już kolejny przetarg na nowe elektrobusy – o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Spis treści:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric trafi do Opola?
  2. Jakie linie komunikacyjne będą obsługiwane przez nowe elektrobusy w Opolu?
  3. Jakie środki bezpieczeństwa i dodatkowe systemy są zainstalowane w nowych autobusach zgodnie z rozporządzeniem GSR2?
Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole
Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole

Bez lusterek

Nowe pojazdy to 12-metrowe Solarisy. Są one wyposażone m.in. w: asystenta aktywnego hamowania, system detekcji i gaszenia pożarów oraz system neutralizacji wirusów i bakterii.

Do tego w najnowszych pojazdach o komfort pracy kierowcy oraz zwiększone bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu miejskiego zadbają nowoczesne systemy wsparcia kierowcy.

Każdy z nowych elektryków Solarisa na swoim pokładzie pomieści 80 osób. „Elektryki” na jednym ładowaniu przejadą ok. 170 km, a pojemność ich baterii to 280 kWh (kilowatogodzin). Autobusy będą wykorzystane do elektryfikacji linii 3 i 11.

W ramach projektu powstał też pantograf, czyli stacja szybkiego ładowania, na pętli przy ul. Pużaka, a także cztery dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in w zajezdni MZK. Łączny koszt projektu to prawie 34 miliony złotych. Kwota dofinansowania wynosi prawie 20 milionów.

Kolejne autobusy zostaną dostarczone w najbliższych tygodniach. Przed wyjazdem na trasy zainstalowane zostaną w nich oprogramowania i  systemy służące do obsługi komunikacyjnej, a potem będą poddane testom.

Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole
Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole

z GSR2

Od połowy roku 2024 obowiązuje rozporządzenie GSR2 (General Vehicle Safety Regulation, 2019/2144), które  wprowadza nowe środki bezpieczeństwa, które pomogą jeszcze lepiej chronić pasażerów, kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy te obowiązują dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów od 7 lipcau.

Oznacza to wdrożenie wszystkich niezbędnych systemów bezpieczeństwa, wśród których warto wymienić m.in. systemy monitorowania martwego pola, wykrywanie ograniczenia prędkości, układy wykrywające zmęczenie kierowcy czy sygnalizujące niskie ciśnienie w oponach pojazdu.

Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole
Nowy autobus elektryczny w zajezdni / fot. MZK Opole

Historia dostaw

Przypomnijmy, że elektryczna ofensywa w MZK Opole znacząco przyspieszyła w 2023 roku, kiedy do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego dotarło osiem nowych elektrycznych autobusów marki Solaris, w tym dwa przegubowe – pierwsze tego typu pojazdy w historii opolskiej floty. Te elektrobusy, które wyruszyły na trasy 11 grudnia, obsługują linie 5, 9 i 13, a w weekendy także linię 3. Dodatkowo, infrastruktura techniczna MZK w Opolu została wzbogacona o ładowarki, w tym pantografową ładowarkę szybkiego ładowania zlokalizowaną na pętli przy ul. Pużaka.

W tym samym roku Miasto Opole podpisało kolejną umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Przetarg ponownie wygrała firma Solaris Bus & Coach, która zobowiązała się dostarczyć pojazdy do końca listopada. I tak się właśnie stało. Tym razem to dwunastometrowe autobusy typu MAXI, przeznaczone do obsługi linii 3 i 11. Projekt „Elektromobilne Opole – etap II” obejmuje nie tylko dostawę nowych pojazdów, ale także rozbudowę infrastruktury ładowania. Do zajezdni zostaną dostarczone cztery ładowarki dwustanowiskowe typu plug-in, a na pętli przy ul. Pużaka zainstalowany zostanie kolejny pantograf oraz stacja transformatorowa.

Po dostarczeniu nowych autobusów liczba pojazdów elektrycznych w MZK Opole wzrośnie do 22, ale to nie koniec. W dalszych planach MZK znajduje się zakup kolejnych ośmiu elektrycznych autobusów dla linii 14 i 21, na które własnie został ogłoszony przetarg. Z ZTP 3.0. Projekt obejmuje również budowę odpowiedniej infrastruktury ładowania, w tym czterech ładowarek dwustanowiskowych o mocy 2×60 kW każda oraz nowego pantografu o mocy 300 kW na pętli przy ul. Wschodniej.

Szacowana wartość projektu wynosi 34 miliony złotych, z czego ponad 27 milionów złotych pochodzi z dofinansowania przyznanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Czas realizacji tego zamówienia wynosi do 420 dni od dnia podpisania umowy.

Te inwestycje stanowią kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznego, nowoczesnego i dostępnego transportu publicznego w Opolu.

Komentarze