MZK Opole odbiera autobusy elektryczne Solarisa z nowej serii. Z GSR2
8 listopada z fabryki w Bolechowie do Opola dotarł pierwszy z dziewięciu nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric.
Pozostałe zamówione elektrobusy mają trafić do zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w ciągu najbliższych kilku tygodni. Każdy autobus jest częścią realizacji projektu „Elektromobilne Opole – etap II”. Pojazdy będą obsługiwać linie 3 i 11. Przypomnijmy, że spółka ogłosiła już kolejny przetarg na nowe elektrobusy – o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Spis treści:
- Ile nowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric trafi do Opola?
- Jakie linie komunikacyjne będą obsługiwane przez nowe elektrobusy w Opolu?
- Jakie środki bezpieczeństwa i dodatkowe systemy są zainstalowane w nowych autobusach zgodnie z rozporządzeniem GSR2?
Bez lusterek
Nowe pojazdy to 12-metrowe Solarisy. Są one wyposażone m.in. w: asystenta aktywnego hamowania, system detekcji i gaszenia pożarów oraz system neutralizacji wirusów i bakterii.
Do tego w najnowszych pojazdach o komfort pracy kierowcy oraz zwiększone bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu miejskiego zadbają nowoczesne systemy wsparcia kierowcy.
Każdy z nowych elektryków Solarisa na swoim pokładzie pomieści 80 osób. „Elektryki” na jednym ładowaniu przejadą ok. 170 km, a pojemność ich baterii to 280 kWh (kilowatogodzin). Autobusy będą wykorzystane do elektryfikacji linii 3 i 11.
W ramach projektu powstał też pantograf, czyli stacja szybkiego ładowania, na pętli przy ul. Pużaka, a także cztery dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in w zajezdni MZK. Łączny koszt projektu to prawie 34 miliony złotych. Kwota dofinansowania wynosi prawie 20 milionów.
Kolejne autobusy zostaną dostarczone w najbliższych tygodniach. Przed wyjazdem na trasy zainstalowane zostaną w nich oprogramowania i systemy służące do obsługi komunikacyjnej, a potem będą poddane testom.
z GSR2
Od połowy roku 2024 obowiązuje rozporządzenie GSR2 (General Vehicle Safety Regulation, 2019/2144), które wprowadza nowe środki bezpieczeństwa, które pomogą jeszcze lepiej chronić pasażerów, kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy te obowiązują dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów od 7 lipcau.
Oznacza to wdrożenie wszystkich niezbędnych systemów bezpieczeństwa, wśród których warto wymienić m.in. systemy monitorowania martwego pola, wykrywanie ograniczenia prędkości, układy wykrywające zmęczenie kierowcy czy sygnalizujące niskie ciśnienie w oponach pojazdu.
Historia dostaw
Przypomnijmy, że elektryczna ofensywa w MZK Opole znacząco przyspieszyła w 2023 roku, kiedy do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego dotarło osiem nowych elektrycznych autobusów marki Solaris, w tym dwa przegubowe – pierwsze tego typu pojazdy w historii opolskiej floty. Te elektrobusy, które wyruszyły na trasy 11 grudnia, obsługują linie 5, 9 i 13, a w weekendy także linię 3. Dodatkowo, infrastruktura techniczna MZK w Opolu została wzbogacona o ładowarki, w tym pantografową ładowarkę szybkiego ładowania zlokalizowaną na pętli przy ul. Pużaka.
W tym samym roku Miasto Opole podpisało kolejną umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Przetarg ponownie wygrała firma Solaris Bus & Coach, która zobowiązała się dostarczyć pojazdy do końca listopada. I tak się właśnie stało. Tym razem to dwunastometrowe autobusy typu MAXI, przeznaczone do obsługi linii 3 i 11. Projekt „Elektromobilne Opole – etap II” obejmuje nie tylko dostawę nowych pojazdów, ale także rozbudowę infrastruktury ładowania. Do zajezdni zostaną dostarczone cztery ładowarki dwustanowiskowe typu plug-in, a na pętli przy ul. Pużaka zainstalowany zostanie kolejny pantograf oraz stacja transformatorowa.
Po dostarczeniu nowych autobusów liczba pojazdów elektrycznych w MZK Opole wzrośnie do 22, ale to nie koniec. W dalszych planach MZK znajduje się zakup kolejnych ośmiu elektrycznych autobusów dla linii 14 i 21, na które własnie został ogłoszony przetarg. Z ZTP 3.0. Projekt obejmuje również budowę odpowiedniej infrastruktury ładowania, w tym czterech ładowarek dwustanowiskowych o mocy 2×60 kW każda oraz nowego pantografu o mocy 300 kW na pętli przy ul. Wschodniej.
Szacowana wartość projektu wynosi 34 miliony złotych, z czego ponad 27 milionów złotych pochodzi z dofinansowania przyznanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Czas realizacji tego zamówienia wynosi do 420 dni od dnia podpisania umowy.
Te inwestycje stanowią kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznego, nowoczesnego i dostępnego transportu publicznego w Opolu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze