Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela

infobus
14.02.2025 10:05
0 Komentarzy

14 lutego 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Kutnie ogłosił przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów miejskich klasy MIDI.

Przypomnijmy, że pod koniec listopada 2024 roku MZK zaprezentował swój najnowszy nabytek – niskopodłogowy autobus miejski Solaris Urbino 10,5, który wyróżnia się nowoczesnym wyposażeniem, w tym defibrylatorem AED i całopojazdową okleiną Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Spodziewamy się, że zamawiane teraz pojazdy będą bardzo podobne (może bez reklamy WOŚP).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na dwa autobusy miejskie MIDI dla MZK Kutno?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać zamawiane autobusy?
  3. Jakie były ostatnie zakupy autobusów przez MZK Kutno i jakie pojazdy obecnie eksploatuje?
MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela / fot. UMM Kutno

Dwa x Euro 6

Zamawiający podkreśla, że oferowane autobusy muszą być fabrycznie nowe, nieużywane do badań, testów ani celów promocyjnych. Autobusy powinny posiadać świadectwo homologacji oraz SORT-2 – raport techniczny zużycia paliwa wykonany przez niezależną certyfikowaną jednostkę badawczą.

Ważnym aspektem zamówienia jest kraj pochodzenia dostarczanych pojazdów. Zamawiający wymaga, aby co najmniej 50% udziału w realizacji zamówienia stanowiły produkty pochodzące z państw członkowskich Unii Europejskiej lub krajów objętych dyrektywą 2014/25/UE.

Dodatkowo, zamawiający wymaga, aby pojazdy były wyposażone w:

  • autoryzowaną stację serwisową producenta działającą w systemie 24h, w tym mobilny serwis,
  • dostępność części zamiennych przez 12 lat od zakupu,
  • wsparcie techniczne przez 10 lat od zakupu.

Na oferty zamawiający czeka do 25 marca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Wykonanie zamówienia przewidziano od kwietnia do grudnia 2025 roku, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy określono na 3% wartości całkowitej brutto oferty.

MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela / fot. UMM Kutno
MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela / fot. WOŚP

Ostatnie zakupy

W ostatnich latach MZK Kutno konsekwentnie modernizuje flotę swojego transportu publicznego. W 2024 roku MZK Kutno ogłosił przetarg na pierwszy od czterech lat autobus z silnikiem diesla, który miał został dostarczony do końca 2024 roku. To Soalris Urbino 10,5. Nowy autobus nosi nazwę „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” zgodnie z wyborem mieszkańców Kutna. Pojazd został ozdobiony emblematami WOŚP, a także utrzymany w barwach Miasta Kutno, znanego jako „Miasto Róż”.

Najnowszy autobus MZK – Solaris Urbino 10,5 – dołączył do sześciu tego typu pojazdów zakupionych w 2017 roku. To model, który doskonale wpisuje się w potrzeby komunikacji miejskiej w Kutnie. Midibus z silnikiem diesla Euro 6 oferuje następujące parametry techniczne: Długość: 10,5 metra, Liczba miejsc siedzących: 23, Pojemność całkowita: 76 pasażerów, Silnik: diesel o niskiej emisji spalin (Euro 6), Wyposażenie kabiny kierowcy: automatyczna skrzynia biegów, klimatyzacja, Dodatkowe udogodnienia: system informacji pasażerskiej, monitoring, przestrzeń dla wózka inwalidzkiego.

Dodajmy, że w 2020 roku MZK Kutno odebrało sześć zeroemisyjnych autobusów Urbino 12 electric. Kontrakt o wartości blisko 14 milionów PLN brutto zrealizowany został w dwóch transzach – 3 sztuki elektrycznych autobusów trafią do Kutna w marcu 2020, pozostałe 3 – w sierpniu 2020.

Do napędu elektrobusów służy centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Energia niezbędna do jego napędzania gromadzona jest w zestawie baterii typu Solaris High Power o pojemności 116 kWh. Pojazdy zostały przystosowane do zajezdniowego ładowania poprzez złącze plug-in, jak i szybkiego ładowania w standardzie OppCharge – poprzez pantograf opuszczany ze stacji ładującej na zamontowane na dachu pojazdu szyny kontaktowe.

Zamówione przez MZK Kutno pojazdy zostały wyposażone w szereg elementów wpływających na poprawienie komfortu oraz poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Wśród nich wymienić można układ klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu wizyjnego, energooszczędne oświetlenie w technologii LED czy zamontowane w poręczach gniazda USB, dzięki którym pasażerowie będą mogli naładować swoje urządzenia mobilne. Na pokładzie elektrobusów z Bolechowa nie zabrakło również systemu detekcji i gaszenia pożaru. Zgodnie z zamówieniem, podpoznański producent wyposażył pojazdy w kabiny kierowcy typu zamkniętego, będące rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo kierujących pojazdem.

MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela / fot. UMM Kutno
MZK Kutno kupuje kolejne MIDI autobusy spalinowe. Z własnego portfela / fot. UMM Kutno

Komentarze