MZK Koszalin unieważnia przetarg na leasing autobusów używanych. Za nowe i za drogie
Przetarg MZK Koszalin na 9 autobusów używanych zakończony fiaskiem. Oferty odrzucone, budżet przekroczony. Przetarg w Koszalinie bez rozstrzygnięcia
24 lipca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Koszalinie oficjalnie unieważnił przetarg na dostawę 9 używanych autobusów miejskich w formule leasingu finansowego. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile używanych autobusów zamierzał zakupić MZK Koszalin w przetargu ogłoszonym 3 czerwca 2025 roku?
- Dlaczego oferty konsorcjum EFL i Mercus PSQ zostały odrzucone przez MZK Koszalin?
- O ile procent oferta firmy Martruck przekraczała budżet na zadanie 1 (autobus z rocznika 2017)?
Używana dziewiątka
Przedmiotem przetargu ogłoszonego 3 czerwca 2025 roku była dostawa w leasingu finansowym dziewięciu używanych autobusów miejskich, każdy z innego rocznika – od 2016 do 2024. Pojazdy miały trafić do Koszalina w ciągu 90 dni od podpisania umowy. Wśród nich znajdować się miał także jeden autobus przegubowy.
Autobusy miały być niskopodłogowe, klimatyzowane, pozbawione uszkodzeń i śladów korozji, a zamawiający zastrzegł sobie prawo do fizycznych oględzin pojazdów przed podpisaniem umowy. Zamówienie podzielono na dziewięć zadań, każde dotyczące jednego pojazdu z konkretnego roku produkcji. Kryteria oceny ofert były dwa:
✅ Cena – 95%
✅ Termin dostawy – 5%
Oferty i ich analiza
W przetargu wpłynęło łącznie dziewięć ofert: osiem złożyło konsorcjum Europejski Fundusz Leasingowy S.A. i Mercus PSQ Sp. z o.o., a jedna – przy zadaniu 1 – firma Martruck Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.. Wszystkie oferty konsorcjum opiewały na tę samą kwotę:
1.179.115,15 PLN brutto (czyli 958.638 PLN netto za sztukę).
Oferta Martruck wynosiła 859.302,60 PLN brutto (czyli 698.618 PLN netto). W przypadku zadania 1 (autobus z 2017 roku) budżet zamawiającego wynosił jedynie 410.000 PLN brutto, co oznacza, że propozycja Martruck przekraczała go aż o ponad 109%. Pozostałe oferty, mimo spójnych cen, również nie spełniły wymagań — oferowane pojazdy nie były zgodne z oczekiwanym rocznikiem produkcji.
Największym jednak mankamentem ofert złożonych przez konsorcjum EFL i Mercus PSQ była ich brak zgodności z wymaganiami przetargu – w każdym zadaniu oferowano autobusy wyprodukowane w 2025 roku, mimo że przedmiotem postępowania były pojazdy używane z konkretnych roczników (2016–2024).
Oferta Martruck choć spełniała kryterium techniczne (rocznik 2017), przekraczała dostępny budżet o 449.302,60 PLN brutto, co wykluczyło ją z dalszego procedowania. W konsekwencji żadna oferta nie spełniła zarówno warunków technicznych, jak i finansowych.
Decyzja unieważnienia
Zamawiający, na podstawie art. 255 pkt 1), 2) i 3) ustawy Pzp, unieważnił całe postępowanie. Przyczynami były:
– brak ofert spełniających wymagania zamówienia,
– odrzucenie ofert ze względu na niezgodność z warunkami,
– przekroczenie budżetu.
Zamawiane pojazdy miały spełniać szereg wymagań: długość 11–12,5 m (lub 17,5–18,75 m dla przegubowego), pełna niskopodłogowość, klimatyzacja, konstrukcja odporna na korozję, dobry stan techniczny, zgodność z wymaganym rocznikiem, miejsce dostawy – zajezdnia MZK przy ul. Gnieźnieńskiej 9.
Dostawa miała nastąpić w ciągu 90 dni od podpisania umowy. 🔗 Link do ogłoszenia i dokumentacji postępowania – platformazakupowa.pl/transakcja/1066269
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze