Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Konin kupuje MINI i MIDI elektrobusy. Drugi przetarg z oszczędności z ZTP

infobus
07.07.2025 11:04
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie ogłosił zamówienie na dwa nowe autobusy elektryczne oraz stację ładowania o mocy 180 kW.

Postępowanie obejmuje dostawę pojazdów klasy I kategorii MINI i MIDI oraz pełne szkolenie załogi MZK i zapewnienie autoryzowanego serwisu. Data ogłoszenia zamówienia: 1 lipca 2025 r. O pierwszym, MAXI zamówieniu z oszczędności z ZTP i wyborze przez MZK chińskiego autobusu od Veramo pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie klasy autobusów elektrycznych zamierza zakupić MZK Konin w ogłoszonym przetargu z 1 lipca 2025 roku?
  2. Jaka jest minimalna gwarantowana liczba cykli ładowania dla magazynu energii w nowych elektrobusach?
  3. Do kiedy najpóźniej mają zostać dostarczone autobusy i stacja ładowania w ramach programu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii”?
MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin
MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin

Elektrobusy dla Konina – MINI, MIDI i ładowarka

Konińskie zamówienie ogłoszono 1 lipca 2025 r. i obejmuje:

  • 1 autobus elektryczny klasy MINI (długość 5,5–7,5 m),
  • 1 autobus elektryczny klasy MIDI (długość 7,5–8,8 m),
  • 1 dwuzakresową ładowarkę 180 kW (2×90 kW), z dostawą, montażem oraz obsługą UDT.

Oba elektrobusy muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy i mieć przebieg nie większy niż 500 km. Warunki techniczne, jakie muszą spełnić pojazdy, obejmują:

  • pełną zgodność z przepisami ruchu drogowego i normami technicznymi (w tym Euro 6e),
  • homologację typu pojazdu, warunkującą odbiór,
  • dokumenty dopuszczające do rejestracji i eksploatacji w Polsce,
  • gwarancje:
    • 36 miesięcy na cały autobus bez limitu kilometrów,
    • 84 miesiące na magazyn energii (minimum 3600 cykli ładowania bez utraty więcej niż 20% pojemności),
    • 60 miesięcy na silnik,
    • 120 miesięcy na konstrukcję i perforację,
    • 60 miesięcy na powłokę lakierniczą,
    • 10 lat gwarancji dostępności części zamiennych.
MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin
MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin

Przetargowe wymagania

Do tego wykonawca musi zapewnić szkolenie dla 8 kierowców, 4 elektromechaników i 2 techników, zakończone certyfikatem od producenta pojazdu.

W postępowaniu zastosowano procedurę odwróconą zgodnie z art. 139 ust. 1 PZP. Oferty mogą składać wykonawcy, którzy m.in.:

  • posiadają zdolność kredytową lub środki finansowe na kwotę min. 2,5 mln zł,
  • są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej na minimum 2,5 mln zł,
  • wykonali co najmniej jedną dostawę nowego autobusu elektrycznego klasy MINI lub MIDI w ciągu ostatnich 3 lat.

Na oferty zamawiający czeka do 6 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Gwarancja na cały autobus – 20%
Gwarancja na magazyn energii – 20%

Postępowanie jest realizowane w ramach programu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” i finansowane jeszcze z programu Zielony Transport Publiczny”. Dostawa pojazdów i stacji ładowania musi nastąpić najpóźniej do 31 marca 2026 r.. Oferty muszą być zabezpieczone wadium w wysokości 60 000 zł. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mzk-konin.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin
MZK Konin kupuje elektrobusy klasy MINI i MIDI. W pakiecie szybka ładowarka / fot. UM Konin

Zakupowe tło

Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Koninie intensywnie rozwija swoją flotę, inwestując w nowoczesne, ekologiczne autobusy, w tym mniejsze pojazdy dostosowane do specyficznych potrzeb miasta. W maju 2025 roku MZK Konin ogłosił plany zakupu około 6-metrowego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MINI, który stanie się najmniejszym pojazdem w taborze spółki. Obecnie najmniejszym autobusem jest model PILEA o długości 8,6 metra. Jak pokazuje najnowszy przetarg – MZK chce jeszcze „dokleić” do tego zamówienia jeszcze pojazd MIDI.

Nowy, mniejszy autobus ma być wykorzystywany na liniach o mniejszym natężeniu ruchu, takich jak linia PG do Przystani Gosławice oraz na trasach nocnych.

Generalnie środki na ten zakup pochodzą z oszczędności uzyskanych po rozstrzygnięciu wcześniejszych przetargów, co pozwala na ich wykorzystanie bez konieczności zwrotu dofinansowania.

W ramach projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” MZK Konin zakupił łącznie 11 nowych autobusów, w tym 10 wodorowych. To:

  • pięć wodorowców klasy I kategorii MAXI marki NesoBus od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy,
  • pięć wodorowców klasy I kategorii MEGA – Urbino 18 hydrogen – od Solaris Bus & Coach,
  • (i w ramach pierwszych oszczędności) jeden elektrobus klasy I kategorii MAXI chińskiej marki Golden Dragon od Veramo.

Wszystkie autobusy marki NesoBus są już w Koninie – pierwsze trafiły pod koniec 2024 roku, kolejne dwa przyjechały w I kwartale 2025 roku. Przegubowe Solarisy dojadą do końca I kwartału 2026 roku.

Równolegle z zakupem nowych pojazdów, MZK Konin realizuje projekt budowy nowoczesnej zajezdni autobusowej wraz ze stacją tankowania wodoru. Inwestycja ta jest prowadzona w formule „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje m.in. budowę budynku zajezdni, zagospodarowanie terenu, wykonanie instalacji oraz dostawę i montaż niezbędnych urządzeń. Tutaj MZK Konin wybrał jako wykonawcę firmę Torpol.

Komentarze