Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric

infobus
30.05.2025 08:02
0 Komentarzy

29 maja 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu oraz Solaris Bus & Coach podpisali umowę na dostawę dwóch autobusów elektrycznych.

To kolejny krok miasta w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego. Po zrealizowanej dostawie MZK będzie miał łącznie sześć elektrobusów: dwa marki MAN (2022), dwa Solarisy (2025) i dwa Solarisy (2026). O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów będzie liczyć flota MZK Kędzierzyn-Koźle po dostawie pojazdów zakontraktowanych w maju 2026 roku?
  2. Jakie elementy infrastruktury ładowania obejmuje najnowsze zamówienie?
  3. Jakie linie obsługiwane są obecnie i będą obsługiwane w przyszłości przez autobusy elektryczne MZK?
MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle
MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

Kiedy przyjadą?

Umowę na kolejne elektrobusy w kędzierzyńskiej flocie podpisali: Joanna Koziarska, prezes zarządu MZK Kędzierzyn-Koźle, oraz Rafał Zajas, dyrektor sprzedaży regionu południowego w Solarisie.

Zgodnie z podpisanym kontraktem, do maja 2026 roku flota spółki wzbogaci się o dwa 12-metrowe autobusy elektryczne klasy MAXI, które obsłużą przede wszystkim linię nr 3 przebiegającą przez ścisłe centrum miasta. Dotychczas na tej trasie kursują dwa elektrobusy marki MAN.

W przetargu ogłoszonym 10 kwietnia 2025 roku zgłoszono tylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która zdobyła 98 na 100 punktów. Propozycja opiewała na 8.499.300 zł brutto, czyli 6.910.000 zł netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric na poziomie 3.455.000 zł netto (z infrastrukturą). Oferta zmieściła się w założonym budżecie (8.644.200 zł brutto).

Co ważne, zakres zamówienia obejmuje nie tylko pojazdy, ale również kompletną infrastrukturę ładowania:

  • dwustanowiskową ładowarkę przewodową plug-in o mocy 80 kW,
  • pantografową stację ładowania o mocy 250 kW.
MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric
MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

Nowoczesne wyposażenie

Nowe autobusy będą dostosowane do miejskich realiów – z napędem o mocy co najmniej 160 kW i bateriami o pojemności minimum 260 kWh, co zapewni odpowiedni zasięg w trybie miejskim. System ładowania obsługiwać będzie zarówno plug-in, jak i pantograf – co umożliwi elastyczne zarządzanie flotą.

Na pokładzie znajdą się:

  • klimatyzacja,
  • monitoring i system informacji pasażerskiej,
  • gniazda USB,
  • przestrzeń dla wózków,
  • udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Zakup autobusów oraz infrastruktury ładowania jest współfinansowany z funduszy Krajowego Planu Odbudowy, w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”

MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle
MZK Kędzierzyn-Koźle z umową na dwa kolejne autobusy Solaris Urbino 12 electric / fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

Zakupowe tło

W 2022 roku, MZK wprowadził do eksploatacji dwa autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12, które były pierwszymi elektrobusami tej marki w Polsce. Pojazdy te obsługują linię nr 3 i zostały zakupione dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej.

W 2024 roku MZK zakupił dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 Electric wraz z infrastrukturą do ładowania. Umowa o wartości 9,643 mln zł została podpisana 5 września 2024 roku. W ramach zamówienia dostarczono również dwie ładowarki pantografowe o mocy 250 kW oraz mobilną ładowarkę dwustanowiskową o mocy 80 kW. Nowe pojazdy mają zasięg co najmniej 135 km na jednym ładowaniu i mogą pomieścić minimum 70 pasażerów.

W ramach projektu rozbudowano również infrastrukturę ładowania:

  • Stację ładowania dwupunktową Plug-In o mocy 80 kW (2×40 kW) zlokalizowaną na terenie zajezdni MZK przy ul. Kozielskiej.
  • Stację ładowania pantografem o mocy 250 kW na pętli przy ul. Chrobrego.
  • Stację transformatorową SN/nN o mocy 400 kW zasilającą stacje ładowania.

Dodajmy przy okazji, że od 1 marca 2025 roku MZK uruchomił nową, szybką linię autobusową „P”, która łączy dworzec w Koźlu z cmentarzem w Sławięcicach. Linia ta została zaprojektowana z myślą o szybkim przemieszczaniu się głównymi arteriami miasta, omijając osiedla, co skraca czas podróży. Autobusy kursują dziewięć razy dziennie w dni robocze.

Komentarze