MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki
26 kutego 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Jeleniej Górze rozpoczął testy najmniejszego autobusu elektrycznego marki Yutong – modelu E7S.
Testy mają na celu ocenę możliwości wprowadzenia pojazdu na stałe do floty komunikacji miejskiej, szczególnie na liniach o mniejszym natężeniu ruchu. Wcześnie dolnośląski przewoźnik ogłosił przetarg na osiem nowych autobusów elektrycznych, co wpisuje się w strategię konsekwentnej elektryfikacji taboru. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy potrwają testy modelu Yutong E7S w Jeleniej Górze?
- Ile autobusów elektrycznych zamówiło MZK Jelenia Góra w przetargu ogłoszonym na początku 2025 roku?
- Jaki procent taboru MZK Jelenia Góra będą stanowiły autobusy elektryczne po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów?
Elektryczne siedem metrów
Testowany model Yutong E7S to 7-metrowy, w pełni elektryczny autobus klasy I kategorii MINI, który wyróżnia się kompaktowymi wymiarami i dużą zwrotnością. Pojazd oferuje 31 miejsc dla pasażerów, w tym 10 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki niskiemu wejściu i przestronnej podłodze (3,8 m²), zapewnia wygodne warunki podróży nawet w zatłoczonych obszarach miejskich.
Dane techniczne Yutong E7S:
- Długość: 6960 mm
- Szerokość: 2280 mm
- Wysokość: 2970 mm
- Rozstaw osi: 5240 mm
- Średnica zawracania: < 17 m
- Liczba miejsc siedzących: 10
- Łączna pojemność pasażerska: 30 osób
- Bateria: 140 kWh (zamontowana na dachu)
- Zasięg: do 200 km (nawet 300 km przy efektywnej rekuperacji)
- Standardy bezpieczeństwa: IP68, IP6K9K, YESS (Yutong Electric Safety Standard)
Pojazd jest dostosowany do ładowania za pomocą systemu plug-in, a system odzyskiwania energii z hamowania dodatkowo zwiększa jego efektywność. To czyni go atrakcyjną propozycją dla miast poszukujących zwrotnych, ekologicznych autobusów.
Gdzie przetestować?
Testy Yutong E7S w Jeleniej Górze potrwają do 11 marca 2025 r. i obejmą obsługę tras o mniejszym natężeniu ruchu. Autobus pojawi się na liniach: 1, 4, 5, 16, 24 i nocnej.
Ze względu na ograniczoną przestrzeń, pojazd nie posiada klasycznego biletomatu. Zamiast tego zastosowano nowoczesny kasownik umożliwiający skasowanie biletu papierowego oraz zakup biletu jednorazowego kartą płatniczą. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych pojazdach MZK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podobne testy tego modelu przeprowadzono wcześniej m.in. w Ostrowi Mazowieckiej i Mławie, gdzie elektrobus zbierał pozytywne opinie za swoją zwrotność i efektywność operacyjną. Jeśli wyniki testów okażą się pozytywne, możliwe, że model znajdzie się w przyszłych zamówieniach przewoźnika.
Oprócz testów nowego modelu, MZK Jelenia Góra konsekwentnie rozwija flotę zeroemisyjną. Na początku 2025 roku przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych klasy MIDI i MEGA. Zamówienie jest częścią większej strategii modernizacji taboru i ograniczania emisji spalin w mieście. To:
- 4 autobusy przegubowe (kategoria MEGA)
- 4 autobusy jednoczłonowe (kategoria MIDI)
Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym i finansowany z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach projektu „eMZK3.0”. Termin składania ofert: do 17 marca 2025 r. ➡️ https://platformazakupowa.pl/transakcja/105781
E-flota MZK
Nowe zamówienie to kontynuacja działań MZK w zakresie elektryfikacji transportu publicznego. W 2023 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup 20 autobusów Yutong E12, które zostały dostarczone w dwóch transzach:
- 10 sztuk w listopadzie 2023 r.
- 10 kolejnych w styczniu 2024 r.
Dodatkowo, w czerwcu 2024 roku MZK zamówiło kolejne 5 autobusów Yutong U12. Tym samym Miejski Zakład Komunikacyjny eksploatuje obecnie około 80 autobusów, w tym:
- 20 autobusów elektrycznych Yutong E12 (plus 5 x U12 w drodze),
- 1 autobus hybrydowy MAN,
- 3 hybrydowe Volvo.
Po zrealizowaniu wszystkich dostaw udział autobusów elektrycznych w taborze MZK Jelenia Góra wyniesie 41%.
Komentarze