Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki

infobus
26.02.2025 17:02
0 Komentarzy

26 kutego 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Jeleniej Górze rozpoczął testy najmniejszego autobusu elektrycznego marki Yutong – modelu E7S.

Testy mają na celu ocenę możliwości wprowadzenia pojazdu na stałe do floty komunikacji miejskiej, szczególnie na liniach o mniejszym natężeniu ruchu. Wcześnie dolnośląski przewoźnik ogłosił przetarg na osiem nowych autobusów elektrycznych, co wpisuje się w strategię konsekwentnej elektryfikacji taboru. O tym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy potrwają testy modelu Yutong E7S w Jeleniej Górze?
  2. Ile autobusów elektrycznych zamówiło MZK Jelenia Góra w przetargu ogłoszonym na początku 2025 roku?
  3. Jaki procent taboru MZK Jelenia Góra będą stanowiły autobusy elektryczne po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów?
MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki
MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki / fot. Jerzy Łużniak- Prezydent Miasta Jeleniej Góry

Elektryczne siedem metrów

Testowany model Yutong E7S to 7-metrowy, w pełni elektryczny autobus klasy I kategorii MINI, który wyróżnia się kompaktowymi wymiarami i dużą zwrotnością. Pojazd oferuje 31 miejsc dla pasażerów, w tym 10 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki niskiemu wejściu i przestronnej podłodze (3,8 m²), zapewnia wygodne warunki podróży nawet w zatłoczonych obszarach miejskich.

Dane techniczne Yutong E7S:

  • Długość: 6960 mm
  • Szerokość: 2280 mm
  • Wysokość: 2970 mm
  • Rozstaw osi: 5240 mm
  • Średnica zawracania: < 17 m
  • Liczba miejsc siedzących: 10
  • Łączna pojemność pasażerska: 30 osób
  • Bateria: 140 kWh (zamontowana na dachu)
  • Zasięg: do 200 km (nawet 300 km przy efektywnej rekuperacji)
  • Standardy bezpieczeństwa: IP68, IP6K9K, YESS (Yutong Electric Safety Standard)

Pojazd jest dostosowany do ładowania za pomocą systemu plug-in, a system odzyskiwania energii z hamowania dodatkowo zwiększa jego efektywność. To czyni go atrakcyjną propozycją dla miast poszukujących zwrotnych, ekologicznych autobusów.

MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki
MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki / fot. Jerzy Łużniak- Prezydent Miasta Jeleniej Góry

Gdzie przetestować?

Testy Yutong E7S w Jeleniej Górze potrwają do 11 marca 2025 r. i obejmą obsługę tras o mniejszym natężeniu ruchu. Autobus pojawi się na liniach: 1, 4, 5, 16, 24 i nocnej.

Ze względu na ograniczoną przestrzeń, pojazd nie posiada klasycznego biletomatu. Zamiast tego zastosowano nowoczesny kasownik umożliwiający skasowanie biletu papierowego oraz zakup biletu jednorazowego kartą płatniczą. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych pojazdach MZK.

Podobne testy tego modelu przeprowadzono wcześniej m.in. w Ostrowi Mazowieckiej i Mławie, gdzie elektrobus zbierał pozytywne opinie za swoją zwrotność i efektywność operacyjną. Jeśli wyniki testów okażą się pozytywne, możliwe, że model znajdzie się w przyszłych zamówieniach przewoźnika.

Oprócz testów nowego modelu, MZK Jelenia Góra konsekwentnie rozwija flotę zeroemisyjną. Na początku 2025 roku przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych klasy MIDI i MEGA. Zamówienie jest częścią większej strategii modernizacji taboru i ograniczania emisji spalin w mieście. To:

  • 4 autobusy przegubowe (kategoria MEGA)
  • 4 autobusy jednoczłonowe (kategoria MIDI)

Przetarg prowadzony jest w trybie otwartym i finansowany z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach projektu „eMZK3.0”. Termin składania ofert: do 17 marca 2025 r. ➡️ https://platformazakupowa.pl/transakcja/105781

MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki
MZK Jelenia Góra testuje autobus Yutong E7S. W tle przetarg na kolejne elektryki / fot. Jerzy Łużniak- Prezydent Miasta Jeleniej Góry

E-flota MZK

Nowe zamówienie to kontynuacja działań MZK w zakresie elektryfikacji transportu publicznego. W 2023 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup 20 autobusów Yutong E12, które zostały dostarczone w dwóch transzach:

  • 10 sztuk w listopadzie 2023 r.
  • 10 kolejnych w styczniu 2024 r.

Dodatkowo, w czerwcu 2024 roku MZK zamówiło kolejne 5 autobusów Yutong U12. Tym samym Miejski Zakład Komunikacyjny eksploatuje obecnie około 80 autobusów, w tym:

  • 20 autobusów elektrycznych Yutong E12 (plus 5 x U12 w drodze),
  • 1 autobus hybrydowy MAN,
  • 3 hybrydowe Volvo.

Po zrealizowaniu wszystkich dostaw udział autobusów elektrycznych w taborze MZK Jelenia Góra wyniesie 41%.

Komentarze