MZK Jelenia Góra rozstrzyga przetarg na trzy elektryki. Szykuje się autobusowy debiut
3 grudnia 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup trzech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MINI i MIDI.
O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Rozstrzygnięcie nie było zaskoczeniem, bo w postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta i to od stałego dostawcy MZK, czyli firmy Busnex Poland z autobusami Yutong.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówiło MZK Jelenia Góra i w jakich klasach?
- Jakie modele elektrobusów zaoferował Busnex Poland w obu częściach przetargu?
- Do kiedy zaplanowano dostawę nowych pojazdów do Jeleniej Góry?
Plus trzy elektrobusy
Kontrakt dotyczy miasta Jelenia Góra i obejmuje dostawę trzech pojazdów, które mają obsługiwać linie miejskie o trudnym, górskim profilu drogowym. Zamawiający oczekiwał autobusów niskopodłogowych o dużej sprawności energetycznej, dostosowanych do intensywnego ruchu miejskiego z licznymi podjazdami. Wymagano centralnych silników elektrycznych o mocy co najmniej 120 kW w MINI i 160 kW w MIDI, akumulatorów trakcyjnych odpowiednio 140 kWh i 280 kWh oraz wyłącznej obsługi ładowania poprzez złącze plug in o mocy 120 kW. W pojazdach mają znaleźć się wydzielone kabiny kierowców, systemy informacji pasażerskiej LCD, tablice LED oraz siedzenia w klasie niepalnej.
Przetarg podzielono na dwa zadania, aby dopasować wielkość taboru do różnych linii i warunków eksploatacyjnych.
- Część I obejmuje dwa autobusy elektryczne klasy MINI, które mają pracować na wąskich i stromych odcinkach miejskich tras.
- Część II to dostawa jednego autobusu klasy MIDI, przeznaczonego do obsługi linii o wyższym napełnieniu.
Postępowanie było prowadzone z dofinansowaniem w ramach programu Zielony Transport Publiczny III, a zamówienie ma wzmocnić proces elektryfikacji miejskiej floty. MZK od 2023 roku konsekwentnie rozbudowuje park elektrobusów marki Yutong, dlatego również w tym postępowaniu spodziewano się oferty od stałego dostawcy. Formalne otwarcie ofert ujawniło, że jedynym wykonawcą jest Busnex Poland, reprezentant Yutonga w Polsce, który złożył propozycję łączną dla obu części zadania:
- Część I – dwa autobusy elektryczne MINI. Busnex Poland: 4.305.000 PLN brutto, co odpowiada 3.500.000 PLN netto, czyli 1.750.000 PLN netto za jeden autobus elektryczny Yutong E7, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 1.750.000 PLN netto
- Część II – jeden autobus elektryczny MIDI. Busnex Poland: 3.075.000 PLN brutto, czyli 2.500.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden model Yutong E9 na poziomie 2.500.000 PLN netto
Jeleniogórski budżet
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 6.396.000 PLN brutto, z rozdzieleniem 3.690.000 PLN brutto na część MINI oraz 2.706.000 PLN brutto na część MIDI. Oznacza to przekroczenie budżetu w każdej z części. W części I różnica wynosi 615.000 PLN brutto, a w części II 369.000 PLN brutto, co w skali całego zamówienia daje ponad 984.000 PLN brutto nadwyżki. To jednak nie zamknęło drogi do wyboru oferty.
MZK Jelenia Góra wskazał, że decyzję podjęto na podstawie obowiązujących kryteriów przetargowych:
✅ cena – 60%
✅ jakość techniczna – 15%
✅ aspekty środowiskowe – 10%
✅ bezpieczeństwo dostaw – 15%
Pod względem punktowym ofertę oceniono w czterech kryteriach. W części I Busnex Poland uzyskał 93,33 pkt, komplet 60 pkt w kryterium ceny oraz pełne wartości w aspektach środowiskowych i bezpieczeństwie dostaw. Niższą ocenę, 8,33 pkt, przyznano w obszarze jakości technicznej, co wynikało z ograniczonego zakresu rozwiązań dodatkowych deklarowanych przez wykonawcę. W części II wynik okazał się jeszcze wyższy i wyniósł 95,62 pkt. O przewadze zdecydowała spójna oferta techniczna modeli Yutong, pełna zgodność ze specyfikacją oraz maksymalna ocena za bezpieczeństwo dostaw i efektywność środowiskową.
Dodajmy, że wybrany model Yutong to pierwszy tego typu we flocie MZK (z kolei E9 firma zamówiła już w 2025 r. w liczbie czterech egzemplarzy). Dostawa całego zamówienia została zaplanowana do końca III kwartału 2026 roku. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1166308




Komentarze