MZK Jastrzębie-Zdrój na pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0
24 marca 2025 roku Międzygminny Związek Komunikacyjny na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój poinformował o zamówieniu dotyczącym zakupu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
Wszystko to w ramach realizacji projektu „Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego”, realizowanego w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” z wykorzystaniem środków z „Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności” (KPO).
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Międzygminny Związek Komunikacyjny w ramach opisanego zamówienia?
- Do kiedy musi zostać zakończona realizacja projektu?
- Jakie trzy główne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
MZK na zakupach
Zamawiającym jest Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. Projekt zakłada dostawę fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych oraz niezbędnej infrastruktury, w tym stacji ładowania i robót budowlanych.
Zamówienie obejmuje dostawę:
- 10 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI (jednoosiowych, niskopodłogowych);
- 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek o mocy 180 kW oraz
- 1 stacji transformatorowej, kontenerowej, niezbędnej do zasilania ładowarek.
- 1 stację szybkiego ładowania wyposażoną w pantograf „odwrócony”,
- 1 mobilną stacji ładowania o mocy 40 kW.
Wykonawcy muszą zapewnić również odpowiednie szkolenia dla personelu zamawiającego oraz wykonywać prace budowlane niezbędne do powstania infrastruktury. Cały proces dostawy, instalacji i uruchomienia musi zostać zakończony najpóźniej do 31 marca 2026 roku.
Wymagania dotyczące doświadczenia oferentów obejmują m.in. udokumentowanie doświadczenia w realizacji podobnych projektów, dostarczeniu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
Warto również dodać, że zamówienie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności” oraz jest objęte Dyrektywą 2014/25/UE dotyczącą zamówień publicznych w sektorze transportu.
Na oferty zamawiający czeka do 25 kwietnia 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena brutto (70%),
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne (20%)
✅ oraz warunki gwarancji (10%).
Pełny link do zamówienia: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/tenders/ocds-148610-753fa06c-2841-4365-af2c-7b8fc175aea2
Zakupowe tło
Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju w grudniu 2024 roku podpisał umowę z NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu 10 autobusów elektrycznych wraz ze stacją ładowania.
Przypomnijmy, że na terenie Związku już są eksploatowane elektrobusy. To pięć egzemplarzy Ikarus 120E, które w swojej flocie posiada operator MZK – Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Kłosok Firma ta obsługuje szereg linii autobusowych na terenie różnych miast i gmin należących do MZK.
Międzygminny Związek Komunikacyjny działa na obszarze 19 gmin. Obecnie jego członkami jest dziewięć gmin. (Jastrzębie-Zdrój, Czerwionka-Leszczyny, Marklowice, Mszana, Pawłowice, Pszów, Radlin, Rydułtowy, Suszec). Na terenie Pawłowic, Suszca i Jastrzębia-Zdroju organizowana jest komunikacja lokalna.
Siedem innych gmin współpracuje ze Związkiem na podstawie porozumień (Ornontowice, Orzesze, Pszczyna, Strumień, Świerkany, Zebrzydowice, Żory). Finansują transport zbiorowy na zasadach odrębnych. Za usługę wpłacają do MZK konkretne stawki za zrealizowany kilometr trasy (wyższe od gmin członkowskich). Trwają negocjacje z trzema innymi samorządami, które unikają płacenia za przejazdy organizowane częściowo na terenie Wodzisławia Śląskiego, Rybnika i Kornowaca.
Działalność MZK organizowana jest na obszarze zamieszkałym przez blisko 600 tys. osób. 87 autobusów kursuje na 60 liniach i zatrzymuje się na 927 przystankach. Dziennie pojazdy pokonują ponad 19 tysięcy kilometrów przewożąc około 30 tysięcy pasażerów. Wszystko w ramach 1126 kursów (dni robocze w okresie nauki szkolnej).
Komentarze