Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy

infobus
16.12.2024 13:09
0 Komentarzy

16 grudnia Miejski Zakład Komunikacji w Ełku otworzył ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania.

Zamówienie jest dofinansowane w ramach programu „Zielony Transport Publiczny Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza zakupić Miejski Zakład Komunikacji w Ełku w ramach tego przetargu?
  2. Jakie kryteria oceny ofert zostały uwzględnione w przetargu ogłoszonym przez MZK Ełk?
  3. Jaka firma złożyła ofertę na dostawę autobusów i czy jej propozycja mieściła się w budżecie zamawiającego?
MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy
MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy / fot. UM Ełk

Co chciało MZK?

Zanim przejdziemy do otartej dzisiaj oferty, przypomnijmy, jaki były kryteria techniczne w tym zamówieniu:

  • najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
  • najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
  • największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 10 pkt,
  • silnik centralny – 8 pkt,
  • szkielet nadwozia wykonany ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 – 8 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 8 pkt,
  • posiadanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 8 pkt,
  • wysokość całkowita nadwozia do 3300 mm – 8 pkt.

Jak widać, MZK ma bardzo określone preferencje co do kupowanych autobusów. Premie za stal nierdzewną, silnik centralny, wysokość do 3,3 m oraz spełnienie Regulaminu nr 29 to przepis na dotychczasowego dostawcę elektrobusów do Ełku … Solarisa. I tak też się stało.

MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy / fot. UM Ełk
MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy

Jedna oferta

16 grudnia Miejski Zakład Komunikacji w Ełku otworzył ofertę w przetargu na dostawę 4 autobusów elektrycznych oraz stacji ładowania. Ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach z ceną brutto 13.038.000,00 PLN / 10.039.260,00 PLN netto, co oznacza, że jednostkowy koszt ełckiego Urbino 12 wynosi 2.509.815,00 PLN netto.

Z kolei zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 15.498.000,00 PLN brutto. Czyli oferta mieści się w założonym budżecie, a Solaris może już świętować swój kolejny, elektryczny sukces w Ełku.

Formalnie decyzja komisji przetargowej będzie bazować na trzech kryteriach:

  • ceny (60%),
  • oceny technicznej (20%),
  • warunków gwarancji i serwisu (20%).
MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy / fot. UM Ełk
MZK Ełk ma ofertę na cztery autobusy elektryczne. Będą kolejne Solarisy / fot. UM Ełk

Ełckie autobusy

Nowe autobusy elektryczne dla MZK Ełk mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Warunek powyższy nie wyklucza autobusów, gdzie do zajęcia nie więcej niż 4 miejsc siedzących przez pasażerów należy pokonać maksymalnie dwa stopnie lub podest i stopień. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobusy będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusów w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.

Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm).

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorze białym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusach mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-e4c3451e-a5dd-4116-a013-d6e6e3887273

Komentarze