Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bydgoszcz otworzyło oferty na leasing 10 autobusów diesla. Jedna propozycja

infobus
05.12.2025 17:07
0 Komentarzy

W dniu 5 grudnia 2025 r., Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy otworzyły oferty w przetargu na dostawę 10 nowych autobusów diesla w formule leasingu finansowego.

Zamawiający chce pozyskać pojazdy spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro 6 i dostosowane do intensywnej eksploatacji w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. I ma na nie jedną ofertę. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów obejmuje zamówienie?
  2. Ile wynosi budżet MZK Bydgoszcz?
  3. Jakie kryterium ma największy wpływ na wyniki oceny ofert?
Nowy tabor dla MZK Bydgoszcz. Otwarto jedną ofertę wartą ponad 31 mln PLN
Nowy tabor dla MZK Bydgoszcz. Otwarto jedną ofertę wartą ponad 31 mln PLN

Analiza postępowania

Przetarg dotyczy zakupu w formule leasingu finansowego 10 autobusów miejskich klasy MAXI i MEGA – po pięć sztuk każdego typu. Zamawiający chce pozyskać pojazdy spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro 6 i dostosowane do intensywnej eksploatacji w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Leasing w tym przypadku obejmuje również obsługę serwisową pojazdów oraz przewidziany w dokumentacji model finansowania o stałych ratach wynikających z wartości pojazdów i czasu trwania umowy.

Dodajmy, że zamawiający oczekuje autobusów niskopodłogowych klasy MAXI i MEGA, zdolnych do przewozu odpowiednio minimum 90 i 135 pasażerów, z trojgiem (MAXI) lub czworgiem (MEGA) drzwi dwuskrzydłowych. Konstrukcja ma być odporna na korozję, a układ napędowy spełniać normę Euro 6, z mocą min. 200 kW dla wersji MAXI i 250 kW dla MEGA.

Pojazdy mają zapewniać wysoki standard stanowiska kierowcy, w tym pełną kabinę oddzielającą przestrzeń pasażerską, bardzo precyzyjnie opisaną w SWZ. System informacji pasażerskiej ma wykorzystywać tablice LED oraz wewnętrzne wyświetlacze diodowe. Dostawa dotyczy pojazdów fabrycznie nowych i w pełni przygotowanych do eksploatacji w bydgoskiej komunikacji miejskiej.

Nowy tabor dla MZK Bydgoszcz. Otwarto jedną ofertę wartą ponad 31 mln PLN
Nowy tabor dla MZK Bydgoszcz. Otwarto jedną ofertę wartą ponad 31 mln PLN

Jedna oferta i budżet

W postępowaniu dopuszczono tylko oferty obejmujące całość przedmiotu zamówienia, co – jak w poprzednich latach – wskazywało na realne ryzyko niskiej konkurencyjności. I tak się stało: w terminie złożono tylko jedną propozycję.

Konsorcjum MAN Truck & Bus Polska (lider) i PKO Leasing (partner) złożyło ofertę o wartości 31.307.708,08 PLN brutto, co przy 10 pojazdach MAN Lion`s City daje 3.130.770 brutto za jeden autobus diesla klasy MAXI lub MEGA. Oczywiście razem z kosztami leasingu.

Tymczasem, jak poinformował zamawiający, „z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi” 29.849.773,10 PLN brutto. Oznacza to, że jedyna oferta przewyższa budżet o 1.457.934,98 PLN brutto, co stanowi wzrost o ok. 4,9% względem planowanej kwoty.

Przy jednej ofercie pojawia się typowy dylemat dla zamawiającego: zaakceptować wyższą cenę (o ile budżet może zostać zwiększony) albo unieważnić postępowanie. W poprzednich latach MZK Bydgoszcz kilkukrotnie rozszerzało budżety w podobnych przetargach, ale ostateczna decyzja będzie należała do zarządu spółki. Jeżeli skarbnik będzie na TAK, to wybór najkorzystniejszej oferty Zostanie oparty na kryteriach:

  • cena – 81%
  • materiał lub technologia konstrukcji nadwozia – 15%
  • liczba miejsc siedzących z niskiej podłogi – 4%

Decyzja o wyborze oferty lub unieważnieniu postępowania powinna zostać opublikowana w ciągu najbliższych tygodni. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1185996

Dodajmy na koniec, że dla bydgoskiego przewoźnika wybór MAN-a oznaczałby coś więcej niż zwykłe zamówienie: byłaby to wejście nowej marki do floty, która przez wiele lat opierała się na pojazdach Mercedes i Solaris. Obecnie w taborze MZK Bydgoszcz nie ma ani jednego pojazdu MAN Lion’s City, więc wejście „lwa” do floty stanowiłoby zmianę jakościową i technologicznie nową linię serwisową.

Komentarze