Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Bielsko-Biała ma trzy oferty na 16 autobusów elektrycznych. Irizar, Karsan czy Solaris?

infobus
17.02.2025 15:01
0 Komentarzy

17 lutego 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył oferty w przetargu na dostawę 16 autobusów elektrycznych

Pojazdy zostaną zakupione w ramach datacji z programu „Zielony Transport Publiczny” – edycja III. Postępowanie obejmuje 12 autobusów klasy MAXI oraz 4 autobusy klasy MEGA. Nowe pojazdy mają znacząco unowocześnić flotę bielskiego przewoźnika, który w ostatnich latach intensywnie rozwija swój tabor zeroemisyjny. O SWZ tego zamówienia pisaliśmy już szczegółowo w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Które trzy firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla MZK Bielsko-Biała?
  2. Jakie są minimalne wymagania dotyczące pojemności baterii dla autobusów klasy MAXI i MEGA?
  3. Jakie systemy ładowania będą wykorzystywane w nowych autobusach elektrycznych?
Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert
Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert / fot. MZK Bielsko-Biała

Trzy oferty

W postępowaniu wpłynęły oferty od trzech producentów: Solaris Bus & Coach, Karsan Otomotiv oraz Irizar e-mobility. A oto wyniki otwarcia ofert – część 1 (autobusy klasy MAXI):

  • Oferta firmy Solaris Bus & Coach wyniosła 41.313.240,00 PLN brutto, co przy stawce VAT 23% daje wartość netto 33.588.000,00 PLN, a jednostkowa cena netto za autobus Solaris Urbino 12 electric to 2.799.000,00 PLN.
  • Karsan Otomotiv zaoferował cenę 39.629.124,00 PLN brutto, czyli 32.218.800,00 PLN netto, a jednostkowa cena netto za pojazd e-ATA 12 to 2.684.900,00 PLN.
  • Najkorzystniejsza cenowo oferta pochodzi od Irizar e-mobility, który zaproponował 37.806.269,94 PLN brutto, co daje wartość netto 30.736.804,83 PLN, a cena jednostkowa netto za autobus ie bus 12 wynosi 2.561.400,40 PLN.

Wyniki otwarcia ofert – część 2 (autobusy klasy MEGA):

  • Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 18.253.200,00 PLN brutto, co daje wartość netto 14.840.000,00 PLN, a jednostkowa cena netto elektrobusu Urbino 18 electric to 3.710.000,00 PLN.
  • Oferta Karsan Otomotiv wyniosła 18.991.200,00 PLN brutto, czyli 15.440.000,00 PLN netto, a jednostkowa cena netto za pojazd e-ATA 18 to 3.860.000,00 PLN.
  • Irizar e-mobility zaoferował 18.618.608,73 PLN brutto, co oznacza wartość netto 15.137.080,27 PLN, a cena jednostkowa netto jednego modelu ie bus 18 wynosi 3.784.270,07 PLN.

Otwarcie ofert pokazało, że różnice w cenach są niewielkie, a każdy z oferentów spełnia wymagania techniczne. W najbliższych tygodniach MZK Bielsko-Biała dokona szczegółowej analizy ofert, biorąc pod uwagę zarówno cenę, jak i parametry techniczne oraz warunki gwarancji, które są kluczowe dla wyboru dostawcy nowych elektrobusów.

Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert
MZK Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert

Budżet MZK

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej zabezpieczył 63.960.000,00 PLN brutto na zakup 16 autobusów elektrycznych w dwóch kategoriach: MAXI i MEGA. Budżet na realizację zamówienia został podzielony na dwie części. Na dostawę 12 autobusów klasy MAXI przewidziano 44.280.000,00 PLN brutto, natomiast na zakup 4 autobusów klasy MEGA przeznaczono 19.680.000,00 PLN brutto.

Po otwarciu ofert okazało się, że wszystkie propozycje mieszczą się w zakładanym budżecie, a najkorzystniejsze cenowo oferty w każdej części postępowania pozostawiają pewną oszczędność.

W przypadku autobusów klasy MAXI najtańsza oferta pochodzi od Irizar e-mobility, który zaoferował dostawę 12 autobusów za 37.806.269,94 PLN brutto, czyli o 6.473.730,06 PLN mniej niż planowano. W części MEGA najkorzystniejszą propozycję złożył Solaris Bus & Coach, którego oferta wynosi 18.253.200,00 PLN brutto, co oznacza oszczędność 1.426.800,00 PLN w stosunku do budżetu.

Łącznie po otwarciu ofert okazało się, że jeśli MZK zdecyduje się na wybór najkorzystniejszych cenowo propozycji, może zaoszczędzić 7.900.530,06 PLN brutto, co stanowi około 12,3% całości budżetu przeznaczonego na realizację zamówienia.

Naszym zdaniem ta właśnie para – Irizar – MAXI i Solaris – MEGA jest najbliżej zwycięstwa w Bielsku-Białej. Czy tak będzie? Zobaczymy po ocenie ofert, a przede wszystkim po formalnej weryfikacji, która akurat w MZK jest prowadzona bardzo skrupulatnie, o czy przekonał sie nawet Solaris.

Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert
MZK Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert

Bielska ocena

Przypomnijmy, że zamawiający wyodrębnił trzy kryteria oceny ofert: cenę (60%), rozwiązania techniczne (20%), warunki gwarancji (20%). Przy zbliżonych cenach i deklaracjach gwarancji o wszystkim zadecydują małe punkty, które MZK przyzna za:

W części 1 przetargu (klasa MAXI) premią otrzymają propozycje zawierające:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km włącznie – 10 pkt,
  • gwarantowany zasięg pojazdu – powyżej 200 km – 10 pkt, silnik centralny – 8 pkt,
  • moc silnika powyżej 150 kW – 6 pkt, istnieje możliwość rekuperacji – 6 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 6 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 6 kg – 6 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 6 pkt,
  • pojemność magazynu energii – powyżej 330 kWh – 4 pkt, liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 12 i więcej – 6 pkt,
  • całkowita liczba miejsc w autobusie – 80 i więcej – 6 pkt, demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 6 pkt.

Z kolei w części 2 (MEGA) punktacja wygląda następująco:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km włącznie – 10 pkt,
  • gwarantowany zasięg pojazdu – powyżej 200 km – 10 pkt, silnik centralny napędzający trzecią oś – 8 pkt,
  • moc silnika powyżej 220 kW – 6 pkt, istnieje możliwość rekuperacji – 6 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 6 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 11,5 kg – 6 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 6 pkt,
  • pojemność magazynu energii – powyżej 380 kWh – 4 pkt, liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 14 i więcej – 6 pkt,
  • całkowita liczba miejsc w autobusie – 131 i więcej – 6 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 6 pkt.
Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert
MZK Bielsko-Biała wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Otwarcie trzech ofert

Elektrobusy dla MZK Bielsko-Biała

Zgodnie z warunkami przetargu, autobusy elektryczne klasy I kategorii MAXI będą miały długość od 11,5 do 12,5 metra, natomiast autobusy klasy I kategorii MEGA od 17,5 do 18,75 metra. Pojazdy muszą być w pełni niskopodłogowe, z wejściami o wysokości maksymalnej 330 mm, wyposażone w funkcję przyklęku dla łatwiejszego dostępu pasażerów.

Napęd zapewnią silniki centralne o minimalnej mocy 150 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA), które będą wspierane systemem odzyskiwania energii (rekuperacją). Autobusy będą wyposażone w magazyn energii o pojemności co najmniej 330 kWh (MAXI) i 380 kWh (MEGA), co pozwoli na przejechanie minimum 180 km na jednym ładowaniu.

Baterie będą ładowane poprzez gniazdo plug-in oraz pantograf. Wnętrze pojazdów wyposażone zostanie w zamkniętą kabinę kierowcy z oszklonymi drzwiami, ergonomiczne siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego i zabezpieczone przed aktami wandalizmu, a także nowoczesne tablice informacyjne LED i ekrany LCD.

Dokumentacja przetargowa na https://platformazakupowa.pl/transakcja/993102

Komentarze