Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzień MZK Bielsko-Biała. Wybór pierwszych autobusów wodorowych. Od Solarisa

infobus
24.01.2025 19:07
0 Komentarzy

Szaleństwo taborowe w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Firma w jeden dzień ogłosiła leasing na 19 pojazdów spalinowych i wybrała dostawcę autobusów wodorowych.

Równolegle toczą się jeszcze trzy inne postępowania w spawie elektrobusów i zakupu autobusów z silnikami diesla. Szeroko! Omawiane teraz postępowanie dotyczy zakupu pojazdów wodorowych w dwóch długościach – MAXI i MEGA,z czego to drugie zadanie zostało wcześniej anulowane. O ogłoszeniu dwuczęściowego przetargu na dostawę wodorowców pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych zamówił Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej w ramach przetargu?
  2. Jakie kryteria były brane pod uwagę przy wyborze oferty na autobusy wodorowe klasy MAXI?
  3. Jakie parametry techniczne muszą spełniać autobusy wodorowe zakupione przez MZK Bielsko-Biała?
24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych.
24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych / fot. KMBB.

Seria zamówień

W sumie w ostatnim czasie MZK Bielsko-Biała ogłosiło aż pięć postępowań taborowych. Poniżej rozpiska bo łatwo się można w tym zgubić. W sumie firma chce kupić aż 50 pojazdów, w tym:

  • 8 szt. spalinowych: cztery mini (do 7,5 m), trzy maxi (12-m) i jeden mega (autobus przegubowy) – gdzie swoje oferty położyły firmy Solaris i Isuzu w minibusach i to MINI zadanie zostało także anulowane;
  • 19 autobusów spalinowych, które to postępowanie właśnie się rozpoczęło.

Pierwsze spalinowe pojazdy (w ramach przetargu na sześć sztuk) miałyby dotrzeć na zajezdnię w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, a elektryki – po 14 miesiącach. Nowe częściowo zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy. Tabor zwiększy się o osiem sztuk. Dyrektor ds. technicznych MZK Bartosz Kaźmierczak powiedział, że przewoźnik obecnie dysponuje 134 autobusami.

24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych.
24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych / fot. MPK Wrocław

Dwie oferty

30 października Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otrzymał w wodorowym postępowaniu łącznie trzy oferty. Dwie w pierwszej części zamówienia – dostawa autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem klasy MAXI i MEGA (4 autobusy MAXI):

  • Solaris Bus & Coach na sumę 15.104.400,00 PLN netto / 12.280.000,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.070.000 PLN netto;
  • PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy na sumę 18.026.880,00 PLN brutto / 14.656.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę NesoBus na poziomie 3.664.000 PLN netto.

Z kolei w anulowanym MEGA zadaniu numer 2 swoją ofertę złożył tylko Solaris – na sumę 10.824.000,00 PLN brutto / 8.800.000,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 18 hydrogen na poziomie 4.400.000 PLN netto.

Łączny budżet zamawiającego wynosił 30.258.000,00 PLN brutto, w tym: 18.450.000,00 PLN brutto dla zadania MAXI – czyli obie oferty się w nim zmieściły i 11.808.000,00 PLN brutto dla zadania MEGA.

W tej sytuacji wybór najkorzystniejszych ofert wydawał się tylko formalnością, natomiast nie obyło się be niespodzianek – czyli anulowania MEGA zadania. Z kolei w zadaniu MAXI udało się MZK teraz wybrać niekorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów: cena (65%), rozwiązania techniczne (15%), warunki gwarancji (20%). Zwycięzcą została firma Solaris Bus& Coach.

Dodajmy, że zakup wodorowców jest dofinansowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w ramach Aglomeracji Beskidzkiej. Wartość dofinansowania opiewa na sumę 25,09 mln zł.

24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych.
24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych.
24 stycznia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął swój pierwszy przetarg na dostawę autobusów wodorowych.

Bielskie wodorowce

Autobusy wodorowe dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i od 17,5 do 18,75 m (MEGA). Ich wysokość nie może przekraczać 3,4 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem centralnym lub silnikami umieszczonymi w osi napędowej o mocy minimum 150 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA). Układ napędowy musi być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jazdy z góry z doładowaniem magazynu energii, tzw. rekuperacją energii. Każdy autobus powinien posiadać akumulator trakcyjny o pojemności min. 30 kWh (MAXI) i 45 kWh (MEGA). Ilość zmagazynowanej energii w akumulatorze trakcyjnym powinna umożliwić wykonanie awaryjnego zjazdu autobusu na dystansie co najmniej 20 km – w sytuacji gdy wodorowe ogniwo paliwowe nie działa.

Autobusy będą wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW (MAXI) i 100 kW (MEGA), zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Wodór będzie magazynowany w zespole kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności min. 1300 litrów (MAXI) i 1900 litrów (MEGA) oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 35 kg (MAXI) i 52 kg (MEGA) zapewniających zasięg autobusu min. 300 km na jednym tankowaniu.

Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko).

Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią tablice informacyjne wewnętrzne (multimedialne wyświetlacze LCD).

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/926180

Komentarze