MZA z dofinansowaniem na 80 elektrobusów. Przetarg cały czas bez rozstrzygnięcia
13 listopada Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), że otrzymały dofinansowanie z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” na zakup 80 autobusów elektrycznych.
Przetarg na te elektrobusy – w tym 50 przegubowych i 30 jednoczłonowych – już się toczy, a 22 października swoje oferty MZA przedstawiło trzech oferentów. Cały czas jednak nie znamy zwycięzcy tego drugiego, co do wielkości e-kontraktu MZA. Jeżeli wszystko potoczy się zgodnie z planem, warszawiacy będą mogli cieszyć się nowoczesnymi pojazdami już w 2026 roku.
Spis treści:
- Ilu autobusów elektrycznych planuje zakupić MZA w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”?
- Jakie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę elektrobusów dla Warszawy?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe autobusy elektryczne MZA?
Warszawskie osiemdziesiątka
Miejskie Zakłady Autobusowe zyskały dofinansowanie zakupu osiemdziesięciu autobusów elektrycznych. Umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska przewiduje wsparcie inwestycji w wysokości ponad 236 milionów złotych.
Zakup 80 nowych autobusów elektrycznych to najnowsza inwestycja taborowa Miejskich Zakładów Autobusowych, a pozyskana dotacja jest jedną z największych pozyskanych przez MZA w ostatnich latach. Jest to też największy projekt w skali kraju złożony w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny” nabór trzeci.
Chodzi o 50 przegubowców oraz 30 pojazdów o długości 12 metrów. Każdy z nich będzie miał możliwość ładowania wtyczkowego, niską podłogę, klimatyzację, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną oraz pełen zestaw udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Cały zakup został oszacowany na 328 milionów złotych, a przyznane dofinansowanie to 236 305 600 złotych. Spółka zawarła umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, a pieniądze będą pochodzić z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pełna nazwa wspieranego projektu to: „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez transport miejski w Warszawie poprzez wymianę autobusów spalinowych na autobusy o napędzie elektrycznym”.
MZA – nie zsypując gruszek w popiele – już wcześniej ruszyło z przetargiem pod to dofinansowanie. Postępowanie spółki przyciągnęło trzech dużych producentów, którzy cały czas rywalizują o dostawę elektrobusów do Warszawy:
- Solaris Bus & Coach, oferujący pojazdy Urbino 12 electric oraz przegubowe Urbino 18 electric, które od lat stanowią część floty MZA.
- Busnex Poland, reprezentujący markę Yutong z Chin, która w ubiegłym roku zadebiutowała w Warszawie.
- Irizar e-mobility – hiszpańska firma, która zaoferowała najniższe ceny w obu częściach przetargu, stając się nieoczekiwanym faworytem.
Dostawcy złożyli oferty na kwoty, które spełniły oczekiwania MZA. Najniższe ceny zaoferowała marka Irizar, proponując dostawę krótszych autobusów za 84,1 mln zł oraz przegubowych za 222,4 mln zł. Jeżeli Irizar spełni wszystkie wymagania przetargowe, Warszawa po raz pierwszy zyska na stałe elektrobusy tej hiszpańskiej marki, która zdobyła już popularność w Krakowie.
warszawskie wymagania i plany
Nowe autobusy muszą spełniać rygorystyczne wymagania techniczne:
- Długość pojazdów: odpowiednio 12 metrów dla autobusów jednoczłonowych i 18 metrów dla przegubowych.
- Napęd elektryczny typu „High Energy”: pojazdy będą napędzane silnikami elektrycznymi o minimalnej mocy 160 kW dla krótszych i 240 kW dla przegubowych autobusów.
- Baterie: pojemność użytkowa minimum 420 kWh dla pojazdów MAXI i 600 kWh dla przegubowych MEGA, ładowane przez wtyczkę plug-in.
- Systemy bezpieczeństwa i komfortu pasażerów: pojazdy będą wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, takie jak ADAS, oraz systemy informacyjne LCD dla pasażerów.
Przetarg na 80 elektrobusów to tylko część planów warszawskiego przewoźnika. Jak informował prezes MZA Jan Kuźmiński, w najbliższych miesiącach planowane są kolejne przetargi na dostawy dodatkowych 160 autobusów elektrycznych. Plany zakładają zakup:
- 20 autobusów dziewięciometrowych,
- 60 autobusów o długości 12 metrów,
- 80 przegubowych autobusów o długości 18 metrów.
MZA zamierza również kontynuować inwestycje w infrastrukturę – do końca roku ma przejąć bazę przy ul. Płochocińskiej, co zwiększy możliwości obsługi nowoczesnych pojazdów. Generalnie spółka jst jednym z europejskich liderów we wprowadzaniu transportu zeroemisyjnego. Pierwsze autobusy elektryczne wprowadzono w 2015 roku, obecnie zaś jest ich 161. W pierwszej połowie 2026 flota elektrobusów wzrośnie do 271 pojazdów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze