MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy?
19 lutego Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie postawiły kolejny krok w kierunku innowacyjnego transportu publicznego, zamawiając pierwsze w naszym kraju autobusy dostosowane do autonomicznej jazdy.
To pięć pojazdów, które obejmuje ogłoszony dzisiaj przetarg na 90 autobusów elektrycznych – o którym pisaliśmy już w TransInfo. Dodajmy, że w tym postępowaniu przewidziano również prawo opcji, które pozwala MZA na rozszerzenie kontraktu o dodatkowe 90 pojazdów, w tym o pięć kolejnych pojazdów z systemem autonomii. Razem daje nam to autonomiczną dziesiątkę.
Rozkład jazdy:
- Jakie są dwa tryby jazdy przewidziane dla autobusów z systemem autonomii w przetargu MZA?
- W jaki sposób dyspozytor może kontrolować pojazdy autonomiczne na terenie zajezdni?
- Jakie technologie będą wykorzystywane do nawigacji i detekcji przeszkód w autobusach autonomicznych MZA?
Pierwsze takie w kraju
To historyczny moment dla polskiej komunikacji miejskiej – Warszawa może stać się pierwszym miastem w kraju, które wdroży autobusy zdolne do autonomicznej jazdy na terenie zajezdni. Nowoczesne pojazdy będą nie tylko ekologiczne, ale także wyposażone w najnowsze technologie wspierające kierowców oraz umożliwiające ich samodzielne przemieszczanie się bez potrzeby ingerencji człowieka.
Czym będą wyróżniały się te autobusy? Jakie będą ich możliwości i funkcje? Czy Warszawa jest gotowa na autonomiczne pojazdy w komunikacji miejskiej? Przyglądamy się szczegółom przetargu i temu, co może zmienić się w transporcie publicznym stolicy.
Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) ogłosiły przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI z systemem autonomii (plus pięć w kolejnych w prawie opcji), przeznaczonych do eksploatacji na terenie zajezdni. System autonomicznej jazdy ma umożliwić pojazdom samodzielne przemieszczanie się bez udziału kierowcy w określonych, zamkniętych przestrzeniach. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis wymagań dotyczących funkcjonalności oraz technologii systemu autonomii.
Z systemem autonomii
Pojazdy muszą posiadać dwa tryby jazdy:
- Tryb klasyczny – pełna kontrola przez kierowcę (eksploatacja na liniach miejskich).
- Tryb autonomiczny – samodzielne przemieszczanie się pojazdu na terenie zajezdni bez kierowcy. W tym trybie autobus nie może przekraczać prędkości 5 km/h.
System autonomii musi umożliwiać zdalne sterowanie pojazdem przez dyspozytora, który nadzoruje trasę i procesy techniczne poprzez aplikację sterującą.
Obsługa trybu autonomicznego ma wyglądać następująco:
- Uruchomienie trybu autonomicznego następuje poprzez przełączenie przycisku na pulpicie kierowcy przed opuszczeniem pojazdu.
- Po aktywacji trybu, autobus pojawia się w systemie dyspozytorskim, umożliwiając zdalne sterowanie i monitoring.
- Autobus może poruszać się wyłącznie po zaprogramowanych trasach na terenie zajezdni – bez możliwości wyjazdu na drogi publiczne.
- Dyspozytor ma pełen podgląd obrazu z kamer przednich, bocznych i tylnych autobusu.
- Pojazd realizuje samodzielne przejazdy między punktami zajezdni, m.in.:
- Brama wjazdowa → miejsce postojowe.
- Miejsce postojowe → brama wyjazdowa.
- Przejazd do stanowisk obsługi technicznej, myjni, przeglądów SKP.
- W trybie autonomicznym pojazd nie może wjeżdżać do budynków – np. hal serwisowych.
Do tego system musi wykorzystywać:
- Zeskanowaną mapę terenu zajezdni, zawierającą układ dróg, miejsc postojowych i budynków.
- Nawigację satelitarną (GPS) oraz alternatywne metody lokalizacji (RFID, lidar, markerowanie fizyczne) w miejscach o słabym sygnale GPS.
- Detekcję przeszkód – autobus zatrzymuje się automatycznie, jeśli wykryje przeszkodę na trasie.
- Algorytm unikania kolizji, dostosowujący prędkość i tor jazdy.
- „Czarną skrzynkę” – system rejestrujący dane telemetryczne z przejazdów autonomicznych.
- Zabezpieczenie przed nieautoryzowaną aktywacją trybu autonomii (przycisk aktywacyjny zabezpieczony przed przypadkowym użyciem).
Autonomiczna kompletacja
Na liście wyposażenia każdego autobusu MZA z systemem autonomii mamy:
- System sensoryczny: Lidar, radary, kamery, czujniki ultradźwiękowe monitorujące otoczenie pojazdu.
- Obustronna transmisja danych między pojazdem a dyspozytorem, przesyłana za pomocą co najmniej dwóch niezależnych kanałów komunikacyjnych.
- Precyzyjne pozycjonowanie na terenie zajezdni (±5 cm) w celu dokładnego parkowania.
- Integracja z systemami zarządzania flotą MZA, w tym przesyłanie informacji o aktualnym stanie pojazdu.
- Światła sygnalizacyjne LED barwy turkusowej, aktywne w trybie autonomicznym.
Co ważne dyspozytor może w każdej chwili:
- Przerwać autonomiczną jazdę.
- Zmodyfikować trasę.
- Wysłać pojazd na nową trasę z listy zapisanych tras.
- Monitorować status pojazdu i stan techniczny.
Podsumowując – system autonomii w przetargu MZA to zaawansowane rozwiązanie, które ma na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacji na terenie zajezdni. Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii, takich jak radar, GPS oraz systemy predykcyjne, autobusy będą mogły samodzielnie parkować, przemieszczać się między stanowiskami serwisowymi i podlegać zdalnemu nadzorowi dyspozytora.
To krok w stronę pełnej automatyzacji flot miejskich, który znacząco obniży koszty operacyjne, poprawi bezpieczeństwo i zoptymalizuje logistykę ruchu autobusów na terenie bazy. Dodajmy, że pierwsze testy autonomicznej jazdy odbędą się u producenta, z udziałem przedstawicieli MZA.
SWZ zamówienia MZA na https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/466135/zakup-i-dostawa-90-szt-autobusow-elektrycznych-wraz-z-prawem-opcji
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze