Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy?

infobus
19.02.2025 18:06
0 Komentarzy

19 lutego Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie postawiły kolejny krok w kierunku innowacyjnego transportu publicznego, zamawiając pierwsze w naszym kraju autobusy dostosowane do autonomicznej jazdy.

To pięć pojazdów, które obejmuje ogłoszony dzisiaj przetarg na 90 autobusów elektrycznych – o którym pisaliśmy już w TransInfo. Dodajmy, że w tym postępowaniu przewidziano również prawo opcji, które pozwala MZA na rozszerzenie kontraktu o dodatkowe 90 pojazdów, w tym o pięć kolejnych pojazdów z systemem autonomii. Razem daje nam to autonomiczną dziesiątkę.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są dwa tryby jazdy przewidziane dla autobusów z systemem autonomii w przetargu MZA?
  2. W jaki sposób dyspozytor może kontrolować pojazdy autonomiczne na terenie zajezdni?
  3. Jakie technologie będą wykorzystywane do nawigacji i detekcji przeszkód w autobusach autonomicznych MZA?
MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy?
MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy? / fot. SIMS

Pierwsze takie w kraju

To historyczny moment dla polskiej komunikacji miejskiej – Warszawa może stać się pierwszym miastem w kraju, które wdroży autobusy zdolne do autonomicznej jazdy na terenie zajezdni. Nowoczesne pojazdy będą nie tylko ekologiczne, ale także wyposażone w najnowsze technologie wspierające kierowców oraz umożliwiające ich samodzielne przemieszczanie się bez potrzeby ingerencji człowieka.

Czym będą wyróżniały się te autobusy? Jakie będą ich możliwości i funkcje? Czy Warszawa jest gotowa na autonomiczne pojazdy w komunikacji miejskiej? Przyglądamy się szczegółom przetargu i temu, co może zmienić się w transporcie publicznym stolicy.

Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) ogłosiły przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI z systemem autonomii (plus pięć w kolejnych w prawie opcji), przeznaczonych do eksploatacji na terenie zajezdni. System autonomicznej jazdy ma umożliwić pojazdom samodzielne przemieszczanie się bez udziału kierowcy w określonych, zamkniętych przestrzeniach. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis wymagań dotyczących funkcjonalności oraz technologii systemu autonomii.

MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy?
MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy? / fot. SIMS

Z systemem autonomii

Pojazdy muszą posiadać dwa tryby jazdy:

  • Tryb klasyczny – pełna kontrola przez kierowcę (eksploatacja na liniach miejskich).
  • Tryb autonomiczny – samodzielne przemieszczanie się pojazdu na terenie zajezdni bez kierowcy. W tym trybie autobus nie może przekraczać prędkości 5 km/h.

System autonomii musi umożliwiać zdalne sterowanie pojazdem przez dyspozytora, który nadzoruje trasę i procesy techniczne poprzez aplikację sterującą.

Obsługa trybu autonomicznego ma wyglądać następująco:

  • Uruchomienie trybu autonomicznego następuje poprzez przełączenie przycisku na pulpicie kierowcy przed opuszczeniem pojazdu.
  • Po aktywacji trybu, autobus pojawia się w systemie dyspozytorskim, umożliwiając zdalne sterowanie i monitoring.
  • Autobus może poruszać się wyłącznie po zaprogramowanych trasach na terenie zajezdni – bez możliwości wyjazdu na drogi publiczne.
  • Dyspozytor ma pełen podgląd obrazu z kamer przednich, bocznych i tylnych autobusu.
  • Pojazd realizuje samodzielne przejazdy między punktami zajezdni, m.in.:
    • Brama wjazdowa → miejsce postojowe.
    • Miejsce postojowe → brama wyjazdowa.
    • Przejazd do stanowisk obsługi technicznej, myjni, przeglądów SKP.
  • W trybie autonomicznym pojazd nie może wjeżdżać do budynków – np. hal serwisowych.

Do tego system musi wykorzystywać:

  • Zeskanowaną mapę terenu zajezdni, zawierającą układ dróg, miejsc postojowych i budynków.
  • Nawigację satelitarną (GPS) oraz alternatywne metody lokalizacji (RFID, lidar, markerowanie fizyczne) w miejscach o słabym sygnale GPS.
  • Detekcję przeszkód – autobus zatrzymuje się automatycznie, jeśli wykryje przeszkodę na trasie.
  • Algorytm unikania kolizji, dostosowujący prędkość i tor jazdy.
  • „Czarną skrzynkę” – system rejestrujący dane telemetryczne z przejazdów autonomicznych.
  • Zabezpieczenie przed nieautoryzowaną aktywacją trybu autonomii (przycisk aktywacyjny zabezpieczony przed przypadkowym użyciem).
MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy? / fot. Busnex
MZA Warszawa zamawia pierwsze w Polsce autobusy autonomiczne. Co o nich wiemy? / fot. Busnex

Autonomiczna kompletacja

Na liście wyposażenia każdego autobusu MZA z systemem autonomii mamy:

  • System sensoryczny: Lidar, radary, kamery, czujniki ultradźwiękowe monitorujące otoczenie pojazdu.
  • Obustronna transmisja danych między pojazdem a dyspozytorem, przesyłana za pomocą co najmniej dwóch niezależnych kanałów komunikacyjnych.
  • Precyzyjne pozycjonowanie na terenie zajezdni (±5 cm) w celu dokładnego parkowania.
  • Integracja z systemami zarządzania flotą MZA, w tym przesyłanie informacji o aktualnym stanie pojazdu.
  • Światła sygnalizacyjne LED barwy turkusowej, aktywne w trybie autonomicznym.

Co ważne dyspozytor może w każdej chwili:

  • Przerwać autonomiczną jazdę.
  • Zmodyfikować trasę.
  • Wysłać pojazd na nową trasę z listy zapisanych tras.
  • Monitorować status pojazdu i stan techniczny.

Podsumowując – system autonomii w przetargu MZA to zaawansowane rozwiązanie, które ma na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacji na terenie zajezdni. Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii, takich jak radar, GPS oraz systemy predykcyjne, autobusy będą mogły samodzielnie parkować, przemieszczać się między stanowiskami serwisowymi i podlegać zdalnemu nadzorowi dyspozytora.

To krok w stronę pełnej automatyzacji flot miejskich, który znacząco obniży koszty operacyjne, poprawi bezpieczeństwo i zoptymalizuje logistykę ruchu autobusów na terenie bazy. Dodajmy, że pierwsze testy autonomicznej jazdy odbędą się u producenta, z udziałem przedstawicieli MZA.

SWZ zamówienia MZA na https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/466135/zakup-i-dostawa-90-szt-autobusow-elektrycznych-wraz-z-prawem-opcji

Komentarze