Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa uspokaja kierowców autobusów: Autonomiczna jazda tylko w zajezdni

infobus
21.02.2025 15:05
0 Komentarzy

18 lutego 2025 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg na zakup 90 nowych autobusów elektrycznych, z czego 5 pojazdów ma być wyposażonych w system autonomii.

O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie. Ten pierwszy w Polsce zakup elektrobusów z trybem jazdy autonomicznej wzbudził sporo komentarzy, dlatego MZA uspokaja i tłumaczy , że funkcja autonomii będzie wykorzystywana wyłącznie na terenie zajezdni..

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić MZA w Warszawie w ramach ogłoszonego przetargu?
  2. Do czego będą wykorzystywane pojazdy z systemem autonomii?
  3. Jakie marki rywalizują o dostawę 12-metrowych elektrobusów dla MZA?
Warszawa/ Miejski przewoźnik chce kupić autonomiczne autobusy
Warszawa/ Miejski przewoźnik chce kupić autonomiczne elekrobusy / fot. UM Łowicz

Autonomia tylko zajezdni

Choć w przetargu uwzględniono autonomiczne autobusy, MZA uspokaja, że nie zastąpią one kierowców na ulicach Warszawy. Jak tłumaczy rzecznik MZA Adam Stawicki, funkcja autonomii będzie wykorzystywana wyłącznie na terenie zajezdni.

– Nadal to kierowcy będą wozili warszawiaków po ulicach stolicy” – uspokaja rzecznik MZA Adam Stawicki i wyjaśnia, że autonomiczność pojazdów będzie wykorzystywana tylko na terenie zajezdni. – Gdy kierowca zjedzie do zajezdni, to autobus już sam pojedzie na myjnię czy zaparkuje – dodaje.

Generalnie ogłoszony przetarg podzielony jest na cztery zadania. Pierwsze dotyczy zakupu 25 sztuk „solówek” 12-metrowych, drugie 50 sztuk 18-metrowych „przegubowców”, trzecie 5 autonomicznych pojazdów o długości 12 metrów i czwarte 10 sztuk 10-metrowychelekrobusów.

Wszystkie elekrobusy mają być niskopodłogowe, elektryczne, ładowane wtyczkowo.

-„Kiedyś zamawialiśmy autobusy ładowane przez pantograf, ale teraz, ponieważ zwiększyły się pojemności baterii, przy zachowaniu małych rozmiarów, nie jest to konieczne” – wyjaśnił Stawicki.

Dodał, że obecne baterie pozwalają na przejazd na jednym ładowaniu około 350 km, co całkowicie wystarcza na jeden dzień kursowania na trasie.

Wybrana w przetargu firma będzie miała, w zależności od zadania, 17-20 miesięcy na dostarczenie do Warszawy nowych autobusów elektrycznych.

Warszawa/ Miejski przewoźnik chce kupić autonomiczne autobusy
Warszawa/ Miejski przewoźnik chce kupić autonomiczne autobusy / fot. UM Łowicz

Plus opcja: dwa razy tyle

„Jest też opcja podwojenia bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu, czyli mówimy tu o 180 nowych, elektrycznych autobusach” – podkreśla rzecznik MZA.

Na początku przyszłego roku do Warszawy przyjedzie 50 nowych, przegubowych Solarisów, na dostawę których MZA podpisało umowę na początku lutego br. Natomiast co ciekawe – jak podaje PAP – nie wiadomo jeszcze jakiej marki będą 12-metrowe elekrobusy będące osobnym zadaniem tego samego przetargu. W grze są Yutong i Solaris. Do tej pory wydawało się, że chiński producent jest tutaj „pewniakiem”, natomiast rzeczywiście nie doszło jeszcze do podpisania umowy.

MZA posiadają już niemal dwieście autobusów elektrycznych. W ostatnich tygodniach zeroemisyjna flota została zwiększona o trzydzieści pojazdów dwunastometrowych – Solarisów i Yutongów. Wozi już warszawiaków także pierwszy z 12 elektrycznych „przegubowców” zamówionych dla miejskiego przewoźnika przez magistrat.

Komentarze