MZA Warszawa uspokaja kierowców autobusów: Autonomiczna jazda tylko w zajezdni
18 lutego 2025 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg na zakup 90 nowych autobusów elektrycznych, z czego 5 pojazdów ma być wyposażonych w system autonomii.
O tym zamówieniu pisaliśmy już w InfoBusie. Ten pierwszy w Polsce zakup elektrobusów z trybem jazdy autonomicznej wzbudził sporo komentarzy, dlatego MZA uspokaja i tłumaczy , że funkcja autonomii będzie wykorzystywana wyłącznie na terenie zajezdni..
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić MZA w Warszawie w ramach ogłoszonego przetargu?
- Do czego będą wykorzystywane pojazdy z systemem autonomii?
- Jakie marki rywalizują o dostawę 12-metrowych elektrobusów dla MZA?
Autonomia tylko zajezdni
Choć w przetargu uwzględniono autonomiczne autobusy, MZA uspokaja, że nie zastąpią one kierowców na ulicach Warszawy. Jak tłumaczy rzecznik MZA Adam Stawicki, funkcja autonomii będzie wykorzystywana wyłącznie na terenie zajezdni.
– Nadal to kierowcy będą wozili warszawiaków po ulicach stolicy” – uspokaja rzecznik MZA Adam Stawicki i wyjaśnia, że autonomiczność pojazdów będzie wykorzystywana tylko na terenie zajezdni. – Gdy kierowca zjedzie do zajezdni, to autobus już sam pojedzie na myjnię czy zaparkuje – dodaje.
Generalnie ogłoszony przetarg podzielony jest na cztery zadania. Pierwsze dotyczy zakupu 25 sztuk „solówek” 12-metrowych, drugie 50 sztuk 18-metrowych „przegubowców”, trzecie 5 autonomicznych pojazdów o długości 12 metrów i czwarte 10 sztuk 10-metrowychelekrobusów.
Wszystkie elekrobusy mają być niskopodłogowe, elektryczne, ładowane wtyczkowo.
-„Kiedyś zamawialiśmy autobusy ładowane przez pantograf, ale teraz, ponieważ zwiększyły się pojemności baterii, przy zachowaniu małych rozmiarów, nie jest to konieczne” – wyjaśnił Stawicki.
Dodał, że obecne baterie pozwalają na przejazd na jednym ładowaniu około 350 km, co całkowicie wystarcza na jeden dzień kursowania na trasie.
Wybrana w przetargu firma będzie miała, w zależności od zadania, 17-20 miesięcy na dostarczenie do Warszawy nowych autobusów elektrycznych.
Plus opcja: dwa razy tyle
„Jest też opcja podwojenia bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu, czyli mówimy tu o 180 nowych, elektrycznych autobusach” – podkreśla rzecznik MZA.
Na początku przyszłego roku do Warszawy przyjedzie 50 nowych, przegubowych Solarisów, na dostawę których MZA podpisało umowę na początku lutego br. Natomiast co ciekawe – jak podaje PAP – nie wiadomo jeszcze jakiej marki będą 12-metrowe elekrobusy będące osobnym zadaniem tego samego przetargu. W grze są Yutong i Solaris. Do tej pory wydawało się, że chiński producent jest tutaj „pewniakiem”, natomiast rzeczywiście nie doszło jeszcze do podpisania umowy.
MZA posiadają już niemal dwieście autobusów elektrycznych. W ostatnich tygodniach zeroemisyjna flota została zwiększona o trzydzieści pojazdów dwunastometrowych – Solarisów i Yutongów. Wozi już warszawiaków także pierwszy z 12 elektrycznych „przegubowców” zamówionych dla miejskiego przewoźnika przez magistrat.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze