Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa o cyberbezpieczeństwie autobusów Yutong U12: „Mają certyfikaty”

infobus
03.11.2025 10:01
0 Komentarzy

Polskie echa norweskiego testu Rutera, który wykazały, że użytkowane w Oslo autobusy elektryczne marki Yutong te mogą być zdalnie zatrzymane.

O tej sytuacji pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl. We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie jeździ 18 elektrycznych autobusów chińskiej marki Yutong. MZA uspokajają, że jego autobusy mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane pod koniec ub. roku.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych marki Yutong obecnie eksploatuje MZA w Warszawie?
  2. Jakie certyfikaty bezpieczeństwa posiadają warszawskie autobusy Yutong?
  3. Co wykazały testy przeprowadzone przez operatora Ruter w Oslo?
Warszawa/ Miejskie autobusy Yutong mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane w ubiegłym roku
Warszawa/ Miejskie autobusy Yutong mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane w ubiegłym roku

18 + 1 +30

W Warszawie oprócz 18 autobusów obsługujących pasażerów jest także jeden autobus szkoleniowy Ośrodka Szkolenia Kierowców. Podpisana niedawno umowa zakłada dostawy kolejnych 30 autobusów elektrycznych Yutong.

Radny PiS Damian Kowalczyk zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że wyniki norweskich badań mogą sugerować, że autobusy tej marki mogą być zdalnie zatrzymane przez producenta.

– Zwrócę się do prezydenta Warszawy z pytaniem, czy istnieje możliwość wycofania się z umowy na zakup dodatkowych autobusów Yutong – dodał.

Rzecznik MZA Adam Stawicki wyjaśnił, że do udziału w postępowaniach przetargowych dopuszczani są wyłącznie producenci pojazdów posiadający odpowiednie homologacje, a także certyfikaty bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa, obowiązujące na terenie Unii Europejskiej. Dodał, że oznacza to dopuszczenie do eksploatacji przez organy państwowe.

Zaznaczył, że autobusy Yutong zostały homologowane w 2023 roku, podczas poprzedniej kadencji parlamentu.

– Certyfikat cyberbezpieczeństwa został wydany w ubiegłym roku. Rejestracja i wprowadzenie do eksploatacji 18 autobusów nastąpiło w grudniu 2024 r. Spółka w zakresie cyberbezpieczeństwa posiadanego taboru, w pełni polega na wydanych certyfikatach, które gwarantują bezpieczeństwo użytkowania w tym zakresie. Systemy łączności są zgodne z Regulaminem EU 155 i 156 – powiedział Stawicki.

Warszawa/ Miejskie autobusy Yutong mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane w ubiegłym roku
Warszawa/ Miejskie autobusy Yutong mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane w ubiegłym roku

Co z ewakuacją?

Odniósł się też do sugestii medialnych, że w sytuacjach kryzysowych Chińczycy mogliby np. uniemożliwić wykorzystanie tych autobusów do ewakuacji osób.

– Autobusy elektryczne nie są przewidziane do zadań związanych z ewentualną koniecznością ewakuacji – podkreślił rzecznik MZA.

Testy przeprowadzone przez Rutera, operatora komunikacji publicznej w Oslo, wykazały, że pojazdy chińskiej marki Yutong mogą zostać zdalnie unieruchomione przez producenta. W systemie autobusu z Chin znaleziono moduł z kartą SIM umożliwiający producentowi cyfrowy dostęp do oprogramowania pojazdu. Eksperci uznali, że choć teoretycznie służy on aktualizacjom, to umożliwia też unieruchomienie autobusu lub przejęcie nad nim kontroli.(PAP)

Komentarze