MZA Warszawa o cyberbezpieczeństwie autobusów Yutong U12: „Mają certyfikaty”
Polskie echa norweskiego testu Rutera, który wykazały, że użytkowane w Oslo autobusy elektryczne marki Yutong te mogą być zdalnie zatrzymane.
O tej sytuacji pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl. We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie jeździ 18 elektrycznych autobusów chińskiej marki Yutong. MZA uspokajają, że jego autobusy mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane pod koniec ub. roku.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych marki Yutong obecnie eksploatuje MZA w Warszawie?
- Jakie certyfikaty bezpieczeństwa posiadają warszawskie autobusy Yutong?
- Co wykazały testy przeprowadzone przez operatora Ruter w Oslo?
18 + 1 +30
W Warszawie oprócz 18 autobusów obsługujących pasażerów jest także jeden autobus szkoleniowy Ośrodka Szkolenia Kierowców. Podpisana niedawno umowa zakłada dostawy kolejnych 30 autobusów elektrycznych Yutong.
Radny PiS Damian Kowalczyk zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że wyniki norweskich badań mogą sugerować, że autobusy tej marki mogą być zdalnie zatrzymane przez producenta.
– Zwrócę się do prezydenta Warszawy z pytaniem, czy istnieje możliwość wycofania się z umowy na zakup dodatkowych autobusów Yutong – dodał.
Rzecznik MZA Adam Stawicki wyjaśnił, że do udziału w postępowaniach przetargowych dopuszczani są wyłącznie producenci pojazdów posiadający odpowiednie homologacje, a także certyfikaty bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa, obowiązujące na terenie Unii Europejskiej. Dodał, że oznacza to dopuszczenie do eksploatacji przez organy państwowe.
Zaznaczył, że autobusy Yutong zostały homologowane w 2023 roku, podczas poprzedniej kadencji parlamentu.
– Certyfikat cyberbezpieczeństwa został wydany w ubiegłym roku. Rejestracja i wprowadzenie do eksploatacji 18 autobusów nastąpiło w grudniu 2024 r. Spółka w zakresie cyberbezpieczeństwa posiadanego taboru, w pełni polega na wydanych certyfikatach, które gwarantują bezpieczeństwo użytkowania w tym zakresie. Systemy łączności są zgodne z Regulaminem EU 155 i 156 – powiedział Stawicki.
Co z ewakuacją?
Odniósł się też do sugestii medialnych, że w sytuacjach kryzysowych Chińczycy mogliby np. uniemożliwić wykorzystanie tych autobusów do ewakuacji osób.
– Autobusy elektryczne nie są przewidziane do zadań związanych z ewentualną koniecznością ewakuacji – podkreślił rzecznik MZA.
Testy przeprowadzone przez Rutera, operatora komunikacji publicznej w Oslo, wykazały, że pojazdy chińskiej marki Yutong mogą zostać zdalnie unieruchomione przez producenta. W systemie autobusu z Chin znaleziono moduł z kartą SIM umożliwiający producentowi cyfrowy dostęp do oprogramowania pojazdu. Eksperci uznali, że choć teoretycznie służy on aktualizacjom, to umożliwia też unieruchomienie autobusu lub przejęcie nad nim kontroli.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok









Komentarze