MZA Warszawa nie przestają zaskakiwać. Kolejny zwrot akcji w zadaniu na 30 elektrobusów
21 marca 2025 r. w przetargu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie na zakup 30 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI doszło do kolejnego zwrotu akcji.
Po początkowym wyborze najkorzystniejszych ofert od hiszpańskiego Irizara, Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) nakazała Miejskim Zakładom Autobusowym odrzucenie tych propozycji, co skutkowało zwycięstwem kolejnych w kolejce Solarisa (MEGA) i Busnexu, dystrybutora Yutonga (MAXI). I kiedy wydawało się, że koniec tego przetargu jest już tylko formalnością, doszło do protestu Solarisa, który złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Warto dodać, że producent z Bolechowa ma już kontrakt na zadanie MEGA, które obejmowało zakup 50 elektrobusów. Teraz ma szansę także na zadanie MAXI (30), czyli może zgarnąć całe zamówienie MZA na łącznie 80 sztuk.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego KIO nakazała MZA odrzucenie oferty Irizara w przetargu na 30 elektrobusów?
- Które oferty pozostają obecnie w grze o realizację tego zamówienia?
- Jakie zarzuty Solaris postawił ofercie Busnex Poland z autobusami Yutong U12?
Elektryczna trzydziestka
Po rozstrzygnięciu MEGA etapu w postępowaniu MZA Warszawa, Solaris kontynuował swoją walkę o 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI, których dostawcą początkowo miał zostać Irizar, a potem Busnex Poland z autobusami Yutong U12.
Po proteście w KIO, MZA musiały wtrzymać sie z podpisaniem umowy na dostawę kolejnych chińskich autobusów do Warszawy, a Solaris wskazał na konkretne uchybienia w procedurze. Chodziło w skrócie o zadeklarowaną liczbę roboczogodzin, brak odszkodowań czy sankcji oraz generalną nierealność oferty.
KIO odrzuciło jednak pozew Solarisa, ale w trakcie rozprawy zostały dostrzeżone inne uchybienia, które wymagały ponownego rozpatrzenia oferty. W tej sytuacji zamawiający – Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) w Warszawie – ogłosili 21 marca 2025 roku decyzję o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Zatem procedura zostaje wznowiona, a MZA będzie musiało ponownie przeprowadzić ocenę ofert.
W tej sytuacji – w przypadku odrzucenia także oferty Busnexu – Solaris może stać się ostatecznym zwycięzcą przetargu, poczekajmy jednak na decyzje komisji przetargowej. Dodajmy, że to zamówienie ma dofinansowanie z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny.”
Zadanie numer jeden
Przypomnijmy – warszawski przetarg na 80 autobusów elektrycznych z ZTP 3.0 podzielono na dwa zadania:
✅ Zadanie nr 1: 30 elektrobusów klasy MAXI (12 metrów)
✅ Zadanie nr 2: 50 przegubowych autobusów klasy MEGA (18 metrów)
W zadaniu nr 1 (autobusy MAXI) oferty złożyli:
- Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto/ 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto,
- Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto/ 74.178.000,000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto,
- Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto/ 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.
Z kolei w zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty – od:
- Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto/ 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto,
- Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto/ 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.
I jeszcze budżet. MZA poinformowało, że ma przygotowane na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto, a na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto. Link do zamówienia: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m
Bez Irizara
Pierwotnie w obu częściach jako najkorzystniejsza wybrana została oferta Irizara, ale po odwołaniach Solarisa i Busnexu, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnienie tej decyzji. 24 stycznia MZA rozstrzygnęły postępowanie w zadaniu nr 2, odrzucając ofertę Irizara i wybierając Solarisa jako dostawcę 50 przegubowych elektrobusów.
Jednak kwestia 30 autobusów solo pozostawała nierozstrzygnięta. Do 29 stycznia 2025 r. Wówczas w wyniku ponownej oceny ofert, MZA wybrały propozycję Busnex Poland w zadaniu nr 1, co oznacza, że warszawską flotę miało zasilić 30 pojazdów Yutong U 12.
W ramach tej procedury MZA dokonały oceny ofert na podstawie określonych kryteriów, takich jak cena, trwałość baterii, zasięg w okresie 10 lat, komfort termiczny i podatność na naprawy powypadkowe. Oferta Yutonga uzyskała najwyższą ocenę – 93,56 pkt, pokonując Solarisa, który zdobył 84,47 pkt.
Kluczowe elementy oceny:
- Cena: 70% – Yutong zaoferował najniższą cenę jednostkową (2.472.600,00 PLN netto)
- Zasięg w okresie 10 lat: Yutong zdobył maksymalną liczbę punktów
- Trwałość baterii: Solaris otrzymał 5 pkt, Yutong 0 pkt, co jednak nie zaważyło na ostatecznym wyniku
- Sumaryczna liczba roboczogodzin w okresie 10 lat: Yutong uzyskał 7 pkt, Solaris tylko 1,21
202 elektrobusy
Na koniec przypomnijmy, że Miejskie Zakłady Autobusowe mają w swoim taborze 18 autobusów elektrycznych Yutong U12. Umowa na dostawę tych pojazdów została podpisana w marcu 2024 roku z firmą Busnex Poland, przedstawicielem chińskiego producenta Yutong Bus. Dostawa została zrealizowana pod koniec 2024 roku, a od 3 stycznia 2025 roku autobusy te obsługują linie 163, 331 i 739.
Specyfikacja techniczna warszawskich modeli Yutong U12: Długość: 12 metrów Pojemność: ponad 90 pasażerów Zasięg na jednym ładowaniu: do 400 kilometrów Baterie: bezkobaltowe o wysokiej sprawności, z systemem rekuperacji energii podczas hamowania Wyposażenie: automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie, ładowarki USB przy siedzeniach, niskopodłogowa konstrukcja dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością Systemy bezpieczeństwa: 24-godzinny monitoring baterii, panoramiczny kokpit z zestawem kamer 360 stopni.
Warto dodać, że przed podjęciem decyzji o zakupie, MZA przeprowadziły testy modelu U12 od maja 2023 roku, podczas których autobus pokonał ponad 70 000 km, wykazując się wysokimi parametrami eksploatacyjnymi.
W stolicy kursują obecnie 202 autobusy elektryczne, w tym najnowsze autobusy od Yutoga (18) oraz od Solarisa – dla MZA (12) i dla Zarządu Transportu Publicznego (12). W dalszej części roku 2025 dołączy do nich kolejnych 80 sztuk, w tym: 50 szt. Solaris Urbino 18 electric oraz 30 szt. od … No właśnie – od kogo?
Komentarze