MZA Warszawa i kolejny gigantyczny przetarg na autobusy elektryczne. Od MIDI do MEGA
19 lutego 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na dostawę 90 autobusów elektrycznych wraz z możliwością skorzystania z opcji rozszerzenia zamówienia.
Najnowszy zakup finansowany będzie ze środków własnych Miejskich Zakładów Autobusowych, przy wsparciu funduszy unijnych – prawdopodobnie EFRR. Prawo opcji przewiduje zakup dodatkowych 90 sztuk autobusów w czterech różnych segmentach, czyli razem – zamówienie standardowe + opcje – mogą maksymalnie wynieść do 180 elektrobusów.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie w ramach nowego przetargu?
- Jakie warianty obejmuje zamówienie i jakie są ich główne cechy?
- Jakie są źródła finansowania nowego zakupu elektrobusów dla Warszawy?
Cztery warianty
Nowe pojazdy mają zasilić flotę stołecznego przewoźnika, zwiększając udział zeroemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. Zamówienie obejmuje dostawę autobusów w czterech wariantach, dostosowanych do różnych potrzeb przewozowych miasta:
- 25 autobusów klasy I kategorii MAXI (długość 11,8–12,2 m), ładowanych wyłącznie poprzez gniazdo plug-in.
- 50 autobusów przegubowych klasy I kategorii MEGA (długość 17,5–18,2 m), również ładowanych za pomocą gniazda plug-in.
- 5 autobusów klasy I kategorii MAXI z autonomią (długość 11,8–12,2 m), przeznaczonych do testów autonomicznej jazdy.
- 10 autobusów klasy I kategorii MIDI (długość 9,25–10,65 m), które będą obsługiwać trasy o mniejszym natężeniu ruchu.
Przetarg przewiduje także opcję zakupu dodatkowych pojazdów w tych samych konfiguracjach, co pozwoli na elastyczne dostosowanie taboru w przyszłości.
Wymagania przetargowe
Wykonawcy mogą składać oferty na jedną lub więcej części zamówienia, przy czym maksymalna liczba części, które może otrzymać jeden oferent, wynosi cztery. Zamawiający wymaga od dostawców wykazania doświadczenia w realizacji podobnych zamówień oraz wniesienia wadium w wysokości:
- 2.000.000,00 zł dla MAXI,
- 4.000.000,00 zł dla MEGA przegubowych,
- 2.000.000,00 zł dla MAXI z autonomią,
- 1.000.000,00 zł dla MIDI.
Wadium może być wnoszone w formie pieniężnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub poręczenia instytucji finansowych.
Na oferty zamawiający czeka do 27 marca 2025 roku. Komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryterium ceny, która jest jedynym wyznacznikiem oceny ofert. Pełna dokumentacja zamówienia dostępna jest na platformie zakupowej eB2B: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/466135/zakup-i-dostawa-90-szt-autobusow-elektrycznych-wraz-z-prawem-opcji
Dostawy pojazdów będą realizowane etapami w ciągu 17–20 miesięcy od podpisania umowy, w zależności od konkretnej części zamówienia. Zakup finansowany będzie ze środków własnych Miejskich Zakładów Autobusowych, przy wsparciu funduszy krajowych i unijnych.
Podsumowanie ostatnich zakupów
Warszawa kontynuuje rozwój ekologicznego transportu publicznego poprzez znaczące inwestycje w elektrobusy, których do 2023 roku miała 162 szt. Na przełomie 2024 / 2025 ta liczba zwiększyła się do 192 szt., dzięki dostawom 30 nowych elektrycznych elektrobusów od firm Solaris (12) i Busnex (18). Dodatkowo w lutym 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) podpisały umowę na zakup 50 przegubowych Solariów Urbino 18 electric plus w toku jest kontrakt na 30 szt. Yutong U12, co daje sumę 272 sztuk. Na ten cel przewoźnik otrzymały dofinansowanie z ZTP 3.0 w wysokości ponad 236 milionów złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Całkowity koszt tego projektu szacowany jest na 328 milionów złotych. Planowane dostawy mają zostać zrealizowane do połowy 2026 roku.
Warto również wspomnieć, że w ramach wcześniejszych działań, Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) ogłosił przetarg na zakup 12 przegubowych autobusów elektrycznych, z których pierwszych już trafił do stolicy – pozostałe mają przyjechać do końca lutego 2025 roku. Pojazdy te będą obsługiwane przez MZA na liniach przebiegających przez centralne rejony miasta, zastępując najstarsze pojazdy z silnikami diesla.
To razem 284 szt. plus najnowszy kontrakt na 90 egzemplarzy daje razem poziom 374 szt., co daje udział 26,3% zeroemisyjnych pojazdów we flocie stołecznego operatora – zakładając, że Miejskie Zakłady Autobusowe mają 1422 autobusy, w tym 305 szt. niskoemisyjnych pojazdów gazowych, z czego 180 szt. zasilanych CNG i 125 LNG
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze