MPK Wrocław tydzień bez Mobilisu. Płynne przejęcie linii, autobusów i pracowników
Minął pierwszy tydzień od przejęcia obsługi linii autobusowych po firmie Mobilis przez MPK Wrocław, czyli od 3 marca 2025 roku.
Miejski przewoźnik nie tylko skutecznie przejął kursy, ale także zorganizował nowy plac postojowy na potrzeby floty. Pasażerowie na razie oceniają zmiany pozytywnie – autobusy kursują zgodnie z rozkładem, a pracownicy dotychczasowego podwykonawcy płynnie włączyli się w struktury MPK. O przygotowaniach do tej operacji pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie linie autobusowe przejęło MPK Wrocław po zakończeniu współpracy z Mobilisem?
- Jakie zmiany zauważyli pasażerowie po przejęciu obsługi przez MPK Wrocław?
- Jakie są plany MPK Wrocław dotyczące przyszłej modernizacji taboru i nowych tras autobusowych?
Zmiany na liniach
Po pięciu latach współpracy Mobilis kończy działalność we Wrocławiu, a MPK przejęło kilka istotnych linii:
- w dni robocze: 107, 114, 148
- w dni wolne: 114, 115, 118, 119
- w weekendy: 116
Pasażerowie, którzy korzystali z usług Mobilisu, zauważyli pierwsze różnice – głównie w punktualności kursów. Na przykład na pętli Bieńkowice, obsługiwanej przez linię 114, pan Grzegorz podkreślił, że autobus przyjechał zgodnie z rozkładem, co wcześniej nie zawsze było normą. Inni mieszkańcy liczą na utrzymanie obecnych modeli autobusów – pani Krystyna zwraca uwagę, że Isuzu są najwygodniejsze i ma nadzieję, że pozostaną na trasie.
Od 3 marca część autobusów MPK Wrocław stacjonuje na placu postojowym przy ul. Tyskiej, na terenie dawnej zajezdni. Jest to strategiczne posunięcie, które pozwala na optymalizację tras i ograniczenie pustych przejazdów, co ma przełożyć się na oszczędności oraz lepszą organizację ruchu.
Teren ten dawniej pełnił funkcję Zajezdni Autobusowej nr X, jednak po powodzi w 1997 roku jego działalność została zamknięta. Teraz, po latach, MPK Wrocław ponownie go wykorzystuje. Dzięki tej zmianie autobusy mogą wykonywać kursy zjazdowe, co oznacza, że zabierają pasażerów także w drodze do i z zajezdni. To zwiększa dostępność transportu i redukuje puste przejazdy.
Aby zapewnić ciągłość kursów, MPK Wrocław zaproponowało pracę kierowcom i mechanikom z Mobilisu. Z około 70 kierowców oraz kilkudziesięciu pracowników technicznych wielu z nich przyjęło ofertę zatrudnienia w miejskiej spółce.
– Wielu kierowców oraz mechaników dołączyło już do zespołu, co pozwoliło na płynne przejęcie zadań transportowych – informuje MPK.
Co dalej?
Przejmowane od Mobilisu pojazdy będą wykorzystywane tymczasowo, ale w perspektywie 13 miesięcy zastąpi je 100 fabrycznie nowych autobusów, które MPK Wrocław pozyska na podstawie 10-letniej umowy dzierżawy. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki tym zmianom Wrocław dąży do większej niezależności w obsłudze komunikacji miejskiej.
To nie koniec zmian w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław ogłosił także kolejny przetarg na linie aglomeracyjne, tym na operatora nowej linii 327, która połączy Kozanów z Maślicami i w dni nauki szkolnej będzie obsługiwała także Pracze Odrzańskie.
Linia 327 ma wzmacniać obłożone autobusy 127 oraz 102. Nowy operator będzie musiał dostarczyć 31 fabrycznie nowych autobusów, w tym 6 elektrycznych. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, porty USB do ładowania oraz defibrylatory AED.
– Jeśli procedury przetargowe zakończą się bez przeszkód, nowe autobusy wyjadą na trasy w wakacje 2026 roku – zapowiada Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Podsumowując: Pierwszy tydzień bez Mobilisu pokazał, że MPK Wrocław jest dobrze przygotowane do przejęcia pełnej obsługi tras. Przed firmą jeszcze linie od Michalczewskiego, a potem kurs na pełna samodzielność.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze